Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-11, 19:15   #1
elva elva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 12
Spammare utnyttjar sysidan?

Hejsan. Har inte varit här på lääänge nu. Därför blev jag extra överraskad när jag fick mail från någon som vill komma i kontakt med mig efter att ha sett min profil här.
Här är emailet:
--------
hallå
Det ger mig ett stort nöje att skriva till dig efter att ha tittat på din profil på (sysidan.se) som verkligen intresserar mig att ha kommunikation med dig, om du kommer att ha en önskan med mig så att vi kan lära känna varandra och se vad som hände i framtiden.
Jag kommer att bli mycket glad om du kan skriva till mig via min e-post för enklaste kommunikation är min e-post (joy_udah@yahoo.in) och för mig att skicka till dig min photo.i väntar att höra från you.have en välsignad dag .
glädje.


hello
it give me a great pleasure to write you after viewing your profile at(sysidan.se)which really interest me to have communication with you, if you will have the desire with me so that we can get to know each other and see what happened in future.
i will be very happy if you can write me through my email for easiest communication,my email is (joy_udah@yahoo.in)and for me to send to you my photo.i will be waiting to hear from you.have a blessed day.
joy.
--
Detta brev har skickats till dig från en annan medlem på Sysidan.se
http://www.sysidan.se
-----------------------

Tyckte det verkade mycket mystiskt då emailadressen är indisk, mailet är väldigt vagt formulerat och att de vill att jag kontaktar dem direkt till en mail istället för här på sysidan först.
OM, detta är någon här så ber jag om ursäkt för att jag dragit förhastade slutsatser, men 99% av mail som man inte känner till avsändaren på är tyvärr fuffens nu för tiden. Skriv gärna i denna tråden om någon varit med om samma sak eller om någon vet mer(eller om du, Joy Udah är en verklig person som vill komma i kontakt med mig :P

PS. Nu när jag är här efter så lång tid känner jag att jag verkligen saknar att sy...kanske skulle ta och göra en sån där väldans populär sparkdräkt.
elva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 19:30   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag fick ett liknande spam, men kommer inte ihåg medlemsnamnet på den som skickat. Spammet slängde jag.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 19:50   #3
Ayla Ayla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Thumbs down

jag fick ett liknande;

_______________________________
Hej!

Under 2011 var jag medlem i Sysidan under några månader ( aug-nov). På grund av tråkigheter lämnade jag sidan. Några gånger såg jag dina verk där på Sysidan och ville skriva dig nåt, men ångrade mig och sa låt bli.

Idag bestämde jag mig för att skriva dig mina synpunkter:
Plus
-Du är mycket duktig på att designa och sy.
Minus
- Du lägger upp massa saker på sajten. En del av de kan skada bilden på dig. Den skickliga designerna, Ayla behövar bara lägga upp en del av sitt verk, så som den svarta nyårs klänningen.

Om du är rätt person(Den Ayla som syr) och vill höra vad jag tycker får du gärna skriva tillbaka. Jag kommer att berätta ännu mer.

Bästa hälsningar
(låter avsändaren vara anonym) men det klingade "indiskt"
_______________________

jag fick detta till min jobbmail som jag definitivt inte har anget på den här sidan och kände mig ganska obehaglig till mods, var naiv nog att svara men tackade artigt för mailet men avsade mig mer kontakt.

...vad håller de på med och varför letar de folk på sysidan???
Ayla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 20:42   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Kriminella

De kan ha flera strategier men först varför?
Det förekommer att man försöker göra phishing-attacker och då är det önskvärt att man kan utgå från en föregiven relation och när man fått en epostadress försöker man t ex knäcka lösenordet och använda den för att göra andra attacker.
Sysidan.se visar inte epostadresser på medlemmar om det inte ligger i någon text men medlemsregistret kan man skrapa och sedan matcha mot andra listor med namn som man fått tag i från datorer man gjort intrång i eller i databaser där man knäckt lösenord. Det finns en hel del ganska nyliga exempel. Det finns så mycket adresser som är i omlopp bland kriminella att för dem är det intressant att validera dem så de får bättre träffprocent.
De här epostbreven har oftast som mål att få tag i aktiva epostkonton som man kan attackera på olika sätt. Svarar du inte så minskar risken radikalt att du blir föremål för närmare attacker.
Svarar du så bekräftar du och dessutom blir sysidan.se mera intressant att fortsätta och bearbeta med phishing-mail.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 09:21   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lägg upp en skräpmail till sysidan så klarar ni er ordinarie mail för sån skit. Jag har lagt upp en gmail för ändamålet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 09:36   #6
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Det är trist med sådant här, men svårt att stoppa - de registrerar sig som vanliga medlemmar, har viss koll på svenska så de kan fylla i rätt etc.

Det bästa är att helt ignorera allt sådant oönskat man får via epost.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons