Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-08, 19:38   #1
Solrosen1 Solrosen1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 12
Problem med stygn

Jag har stora problem med stygnen på min Bernina 800dl (se de bifogade bilderna). Jag har inte lyckats komma tillrätta med problemet trots omträdning, byte av nålar och till och med service. Snälla, någon som har tips på vad jag kan göra för att få ordning på stygnen?
Den första bilden visar översidan och den andra undersidan. Jag har här sytt i velour och stretchjersey.
Bifogade bilder
  
Solrosen1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 19:58   #2
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Jag har till och från samma problem. Jag ändrar och fixar och ändrar och fixar och det brukar alltid sluta med att jag ökar trådspänningen på ALLA trådar. Då brukar det bli bättre.
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 20:01   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ser ut som den är felträdd. Sitter tråden ordenligt mellan brickorna vid trådspänningen.
Är knivarna oskarpa, eller har du sytt i knappnålar. Knivarna hjälper till att mata fram tyget och är dom slöa kan sömmen bli konstig. Lämna in kniven för slipning på närmaste sliperi.
Ha gärna en extra uppsättning knivar, då dom nästa alltid lägger av mitt i ett projekt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 22:26   #4
Solrosen1 Solrosen1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 12
Tack för era svar! Jag har laborerat med trådspänningen, men har inte riktigt fått ordning på problemet. Knivarna är helt nya, så det ska inte påverka. Jag är också inne på att det är något fel på trädningen, men jag har trätt om den flera gånger med hjälp av instruktionsboken, och kan inte riktigt se vad det skulle kunna vara som jag missat eller gjort fel...
Syr jag i endast två tunna tyglager så blir oftast sömmen bra, Prolemet uppstår ofta om jag syr i lite tjockare tyger/flera lager, elastiska tyger eller då jag syr muddar och sträcker det ena tyget lite.
Solrosen1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 07:08   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När jag hade sytt i en nål uppförde min Brother 3034D, precis som du beskriver. Problemet löste sig för mig med slipning av knivarna. Kan vara någon galet med knivarna även om dom är nya.
Jag lämnade in knivarna på slipning och problemet löste sig.
En extra uppsättning knivar är bra att ha, så man inte blir strandsatt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 08:14   #6
Solrosen1 Solrosen1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 12
Tack för tipset! Dock uppförde den sig likadant före servicen (med de gamla knivarna) som efter servicen (med nya knivar), så jag tror inte att det är det som det hänger på denna gången. Ska dock köpa en ny uppsättning knivar att ha som reserv, för visst är det så att sådana saker alltid går sönder eller strular vid olämpliga tidpunkter.
Några fler tankar eller tips?
Solrosen1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 08:21   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Lämna in den igen, det brukar vara garanti på service och felet är ju inte åtgärdat.
Det är dötrist när ens bästa vän är sjuk, och man saknar dom små liven när dom är inlagda hos sy-doktorn. Men glädjen blir större när dom kommer hem igen friska.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 09:01   #8
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Liknande problem kan uppkomma för mig när jag syr i tjocka material eller flera lager. Jag har också en Brother 3034D och är helnöjd med den i övrigt. Vänsternålen tycks inte nå igenom riktigt när det blir för tjockt. Jag rör sällan pressarfotstrycket och har inte kommit på att öka det vid de här tillfällena, men det borde kunna hjälpa. Till vissa maskiner rekommenderas en aning längre nålar (EL nålar?) men inte till min så jag har inte testat det heller.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 15:41   #9
Solrosen1 Solrosen1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 12
Nu har jag nog testat allt; stretch75-nålar, stretch90-nålar, ändrat pressarfotstrycket etc. men ingenting hjälper. Jag upplever dock att problemen är som störst när jag syr över exempelvis sömmar (dvs tjockare partier) och när jag syr fast muddar, men även vid exempelvis dubbla lager velour blir några av stygnen märkliga. Vet verkligen inte vad jag mer kan testa...
Solrosen1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 16:25   #10
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Så svårt skall det inte vara att få till en enkel fyrtrådig overlocksöm. Har maskinen fungerat förut? Har du köpt den ny, isåfall skulle jag ta en tur förbi/ringa återförsäljaren.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons