Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-14, 09:53   #1
Dotty Dotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Question Fästa på overlock

Jag har problem med att sömmarna går upp.

Ex. Först har jag sytt fast ärmen. Fäster genom att dra trådarna under pressarfoten och sy in dem i sömmen. Avsluter genom att dra in tyget ca 2 cm och sy över slutet en gång till.
Sedan syr jag sidsömmen på samma sätt.

När plagget är tvättat så har sömmen gått upp under armen.

Vad gör jag för fel?

Tyvärr har jag blivit av med instruktions dvd:n till min Husqvarna Huskylock 910. Där visade de hur man skulle göra.
Dotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 10:10   #2
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Är det i armhålan det går upp? Jag brukar sy en raksöm som förstärkning i ärmhålan.
Men det verkar lite skumt att det går upp i tvätt?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 10:24   #3
Dotty Dotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Gör jag rätt när jag fäster då? Jag har fått tips om att börja en bit in och sy mot kanten. Sedan vända och sy sömmen och avluta lika dant. Men när kanten inte är klippt när man börjar så fungerar det inte så bra.

Jag har också funderat på att sy overlocken med 4 trådar, det skall ju stärka extra.

Jag skall prova som du säger.
Dotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 10:35   #4
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag gör såhär:
(jag syr alltid med 4 trådar..min har inte fler)

Jag börjar sy som vanligt men tar trådkedjan som blir bakom och drar fram den så jag syr över den.

I slutet kan man göra som jag gissar att du gör. Man fortsätter sy lite utanför och vänder tyget tillbaka så man syr över en gång till. (jag är urkass på att beskriva det märker jag )

Jag brukar istället(oftast) fästa trådänden med sicksack. det är lättare att få det snyggt.
Jag fäster bara ändar som jag inte syr över.

Är det så att du bara syr med 3 trådar så är inte den lika hållbar. En tretrådig känns som om den bara är till för att kasta kanterna (istället för sicksack)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 10:54   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hur gör du när du fäster overlockstråden med sicksack? Syr du över med sicksack på vanlig symaskin?
Jag lärde mig att man ska sy en liten bit med overlocken och så dra tillbaka tyget och börja sy från början igen men det sitter ju fast i overlocken så jag har aldrig lyckats göra så. Så jag sitter och fäster sömmarna för hand och det är inte speciellt snyggt. Min overlock har också fyra trådar men det är en Pfaff 4862.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:16   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
ann-marie: Jo det är nog så jag också lärt mej...det är lite krabbigt

Jag fäster med sicksacken på en vanlig maskin. Nu har jag sytt endel små dockkläder där man inte kan sy riktigt likadant som på människokläder. Det blir mer sömmar som slutar i ärmkanten osv och inte sys över med en fåll eller liknande. Då är det bra att ta till sicksack för det är lättare att ha kontroll över var trådkedjan hamnar då än om man ska vända och sy tillbaka. Man slipper ha trådar som hänger ut och syns i kanten.
Men jag vet itne om det blir snyggare än att sy förhand
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:26   #7
Dotty Dotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Lilla mian:

Jag gör som du drar in trådkedjan och syr över den, i slutet lyfter jag bara pressarfoten och drar in tyget ca 3 cm och syr över en gång till.

Men jag har inte tänkt på att använda 4 trådar. Det skall jag trä om med. Då håller ju den högra övertråden trådkedjan på plats.

Den sömmen som går upp är den jag sytt över.
Ex.
Efter att jag sytt i armen skall jag ju sy sidsömmen. I tvätten är det ärmsömmen som gått upp. Antagligen för att jag klippt av en del av fästningen.

När du sicksackar - syr du längs hela sömmen eller bara i början och slut?




På min nya HQ har jag fix-funktion. Den fäster sömmen i början och slut. Det skulle funnits på overlocken också.
Synd att man inte fick sy på overlock i skolan.
Dotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:39   #8
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag fäster bara änden nån cm med sicksack. Oftast så får man ju itne så många ändar när man syr ihop plagg med overlock, eftersom man oftast sy över dem igen eller fållar, men några få blir det ju.

Jag började med sicksacken på dockkläder...där kan man oftast inte sy dit muddar och sy fållar som på vanliga kläder utan får fålla och sy fast muddar innan sidsömmen sys på tex ärmar. Då var detta sätt bra...sen har jag börjat göra det på mina vanliga plagg också.
Nu håller säkert den 4-trådiga ganska bra ändå men det känns säkrare att sy fast trådsnuttarna
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:45   #9
Dotty Dotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Tack för all hjälp jag skall prova ikväll.
Dotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:49   #10
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
dotty:
Det kanske kan bero på den tretrådiga att det går upp så lätt? Jag hade tretrådig förr och då fick man ofta sy en vanlig söm också för att det skulle hålla bra

Jag brukar inte ha det problemet nuförtiden iaf

kan tillägga att jag bara använder overlocken till sömmar på trikå och liknande. Annars använder jag den istället för sicksack
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:51   #11
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
hoppas det funkar!
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 22:35   #12
saraspyssel saraspyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 8
Sömmen går upp....

Har nu sytt endel på min overlock, och det går bra. Har ett problem som jag behöver hjälp med. När jag syr fast mudden på tex byxor, och syr över den tidigare overlocksömmen händer det att den går upp. Jag knyter oftast trådarna, men har även sytt över dem. Hur går jag till väga för att den tidigare sömmen inte ska bli förstörd?
saraspyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons