Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-24, 11:01   #1
Wes Wes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 10
Fästa tråd

Jag har nyss köpt en overlocker men har mest provsytt maskinen på olika sorters tyg. Nu tänkte jag sy en T-shirt som första projekt. Därför har jag lite funderingar kring hur man fäster tråden och när man gör det?
Om jag börjar att sy ihop ena axeln och sedan syr på ärmen, behöver jag fästa tråden vid axeln om jag ändå kommer att korsa den sömmen när jag syr i ärmen?

I min instruktionsbok verkar det som det finns olika sätt att fästa tråden på. Jag har prövat att vid fästa tråden vid början av arbetet genom att sy några stygn och sedan lägga trådkedjan som bildades i början över stygnen och sy över den. Men jag får det inte att bli bra.

Vilka sätt använder ni för att fästa tråden med?
Wes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 11:58   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Samma fråga kom upp när jag köpte min overlock och instruktören sa att syr man över så brukar det räcka. Annars är det väl enklast att knyta någon knut med trådändarna som är lösa. Ser jag någon risk eller att det ska vara snyggt så tar jag en synål, drar in löstråd på baksidan och knyter/syr fast. Behövs sällan. Om du har overlock med kedjesöm så är det naturligtvis viktigt att säkra kedjesömmen från den sidan där den går att riva upp så enkelt, om den inte sys över en eller flera gånger förstås, vilket är det vanliga.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 15:47   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Det finns säkert olika sätt, men så här gör jag: Jag brukar inte fästa trådarna när jag syr över dem som du beskriver vid axelsömmen. Syr jag runt, som tex när du syr i en ärm eller syr fast en mudd, brukar jag sy sömmarna över varandra i några cm så de "fäster varandra". Behöver jag fästa trådarna brukar jag använda en virknål och trä in trådarna i overlocksömmen.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons