Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-27, 11:25   #1
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Question vad för kjol skall man ha i skidspåret?

jag funderar på att åka och åka skidor i vinter. Både alpint och på längden. Hur skall man vara klädd då om man inte vill använda långbyxor? Går det att ha kjol eller klänning? I så fall vad skall man ha på sig?
Vi kan säga att det är 15 minus grader.

Jag har aldrig sätt folk åka utför i kjol/klänning, tror ni man kommer att bli uttitad?

alla tips ni har önskas.
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 13:09   #2
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
jag läste om att du skulle sluta använda byxor för att se hur länge du klarar det, kul!

Men ibland handlar det väl till stor del om smidighet. Vad är smidigast att åka skidor i? När det gäller vardagliga saker så brukar det ju inte spela så stor roll.

Ibland tror jag att man måste låta bekvämlighet och smidighet gå före i valet av kläder.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 13:16   #3
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
katta skrev:
jag läste om att du skulle sluta använda byxor för att se hur länge du klarar det, kul!

Men ibland handlar det väl till stor del om smidighet. Vad är smidigast att åka skidor i? När det gäller vardagliga saker så brukar det ju inte spela så stor roll.

Ibland tror jag att man måste låta bekvämlighet och smidighet gå före i valet av kläder.
ja kanske de men skulle vara kul att testa med kjol eller klänning
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 13:25   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är ju modernt med täcktygskjolar (kjolar gjorda i samma princip som täckbyxor) det kanske kan vara något.

Hur strikt ska du vara? Går långkalsonger också under kategorin byxor?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 13:32   #5
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Alvan skrev:
Det är ju modernt med täcktygskjolar (kjolar gjorda i samma princip som täckbyxor) det kanske kan vara något.

Hur strikt ska du vara? Går långkalsonger också under kategorin byxor?
visst går långkalsonger bra. så extrem är jag inte
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 13:39   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Du har ingen folkdräkt att ta till Har sett flera dalkullor ta sig nerför backar i en sådan.
Lång vid kjol och fårskinnsjacka, ha ha!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 14:17   #7
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Jag har åkt skidor sen jag var 3 år gammal, och skulle gärna åka längdåkning i kjol, men INTE slalom. Visst går det säkert, fast då måste jag ha täckbyxor under, och vad är i så fall poängen? Jo det klart det är ju snyggt... Men det blir nog lite segel över det hela. Att åka i bara strumpbyxor under kjolen skulle jag inte göra, man behöver varma kläder för att åka alpint.

Det går säkert bra för dig att åka slalom i kjol, men tänk på att klä på dig ORDENTLIGT under! Det måste vara lika varmt och vindtätt som ett par täckbyxor. Till exempel skulle du kunna ha ylleunderställsbyxor, fleecebyxor (kanske två par) och vindställsbyxor utanpå. Tänk funktionsplagg underst, varmt i mitten och vindtätt ytterst. Kjolen kommer ju att åka upp av vinddraget, så du behöver vindtätt under.

Lycka till!
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 15:23   #8
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Jag tänker mig att det kan bli krångligt med liftarna om man ska åka utför i kjol... Och visst borde den kunna bli ett rejält vindfång, men man måste ju antagligen ha med en viss vidd för rörlighet och knappliftar!

Hur ser de där täckkjolarna ut? Har någon en bild?
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 15:55   #9
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Jag har åkt skidor sen jag var 3 år gammal, och skulle gärna åka längdåkning i kjol, men INTE slalom. Visst går det säkert, fast då måste jag ha täckbyxor under, och vad är i så fall poängen? Jo det klart det är ju snyggt... Men det blir nog lite segel över det hela. Att åka i bara strumpbyxor under kjolen skulle jag inte göra, man behöver varma kläder för att åka alpint.

Det går säkert bra för dig att åka slalom i kjol, men tänk på att klä på dig ORDENTLIGT under! Det måste vara lika varmt och vindtätt som ett par täckbyxor. Till exempel skulle du kunna ha ylleunderställsbyxor, fleecebyxor (kanske två par) och vindställsbyxor utanpå. Tänk funktionsplagg underst, varmt i mitten och vindtätt ytterst. Kjolen kommer ju att åka upp av vinddraget, så du behöver vindtätt under.

Lycka till!

jätte tack för dit svar
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 15:59   #10
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
beasfarmor skrev:
Du har ingen folkdräkt att ta till Har sett flera dalkullor ta sig nerför backar i en sådan.
Lång vid kjol och fårskinnsjacka, ha ha!
(asg)
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:04   #11
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Citat:
madde_madde skrev:
jätte tack för dit svar
Varsågod!

Vore kul om du berättade sen hur det gick. Det är ju helt klart en kul idé! Viktigt att inte få någon otäck urinvägsinfektion eller liknande. Man sitter/står ju still en massa när man åker slalom. Det är verkligen lätt att bli för kall... Kom ihåg också att ha halsduk/fuskpolo, tjocka handskar och mössa. Hjälm är tufft också.

Nej nu ska jag sluta förmana. =)
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:08   #12
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Varsågod!

Vore kul om du berättade sen hur det gick. Det är ju helt klart en kul idé! Viktigt att inte få någon otäck urinvägsinfektion eller liknande. Man sitter/står ju still en massa när man åker slalom. Det är verkligen lätt att bli för kall... Kom ihåg också att ha halsduk/fuskpolo, tjocka handskar och mössa. Hjälm är tufft också.

Nej nu ska jag sluta förmana. =)
jag försöker hitta en bra kjol på nätet nu.
har du några tips?
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:16   #13
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Oj, svårt att säga... Hur van är du att åka? Hur fort åker du?

Den måste ju vara tillräckligt stor i midjan så du får under tillräckligt med byxor. Det är ju A och O. Den ska nog inte vara FÖR vid längst ner... Egentligen kanske en knälång kjol är det bästa när jag tänker efter, för då blir det ju mindre segelvarning.

Å andra sidan är det kanske coolare med en lång kjol som blir en riktig "ballong" runt dig när du åker. Men som sagt, det beror väl på hur van du är att åka. Det minst störande måste nog ändå vara en knälång kjol.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:18   #14
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Oj, svårt att säga... Hur van är du att åka? Hur fort åker du?

Den måste ju vara tillräckligt stor i midjan så du får under tillräckligt med byxor. Det är ju A och O. Den ska nog inte vara FÖR vid längst ner... Egentligen kanske en knälång kjol är det bästa när jag tänker efter, för då blir det ju mindre segelvarning.

Å andra sidan är det kanske coolare med en lång kjol som blir en riktig "ballong" runt dig när du åker. Men som sagt, det beror väl på hur van du är att åka. Det minst störande måste nog ändå vara en knälång kjol.
jag är ganska van på att åka och har åkt i en 15 år. brukar åka några dagar varje vinter
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:20   #15
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Citat:
madde_madde skrev:
jag är ganska van på att åka och har åkt i en 15 år. brukar åka några dagar varje vinter
Jamen dåså. Då kan du ju hela liftgrejjen och allt det där. =)

Jag tror nog att en knälång är det bästa ju mer jag tänker på det. Då blir det inte så mycket luftmotstånd. En väldigt lång kjol kanske snor in sig i stavarna när man åker...
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons