Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-15, 11:58   #1
MrLao MrLao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 16
Gothic Lolita - varför?

Hej alla!

Jag är ganska ny här på sidan, tycker den är ett underbart initiativ.
Efter att ha surfat runt en del bland bilder och medlemmar har jag lagt märke till en sak. Väldigt många syr gothic/lolita-kläder och -tillbehör. Vadan denna fascination? Varför är så många intresserade av en ganska smal modegenre? Detta är absolut inte menat som någon form av kritik, jag är bara nyfiken.
Är det samma tanke som med cosplay, eller är kläderna tänkta till fester eller rentav som vardagsplagg?
Jag förstår att det ibland måste vara lättare att sy sina kläder själv än att köpa dem, jag föreställer mig att det är svårt att få tag på exakt det man vill ha till ett rimligt pris.
Tacksam för svar till en undrande stickare.
/Martin
MrLao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 13:05   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Själv syr jag ine gothic lolita, men jag tänker försöka börja i en mindre skala. Det finns säkert dem som syr för att använda, för att gothic lolita med sin spets, sina rosetter och detaljer är ett riktigt pysseljobb. Alltifrån att man börjar fundera på vad man ska sy, till utformningen, valet av detaljer och slutligen själva färdigställandet. För mig är gothic lolita att pyssla som man gjorde när man var liten, att man klipper och klistrar och målar och knyter och har riktigt kul Skillnaden mellan gothic lolita och vanlig sömnad för mig är det att den vanliga sömnaden känns mer som ett arbete, och när du har tråkigt kan du inte variera dig så mycket, men detaljrikedomen i gl gör att du lätt kan sätta dig och göra en rosett om det blir tråkigt med alla sömmar

Men detta är bara min uppfattningen, och det finns nog en ny anledning för varje person som syr gl.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 08:30   #3
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag syr Gothic Lolita för att jag är helt frälst av modet. Detta innebär inte att jag ej använder några andra sorters kläder till vardags men mina klasskamrater är ändå mest vana vid att se mig i GL/ GL-inspirerat.
Jag gillar modet för sina speglingar av tidigare århundraden/årtionden (+ att man får irritera folk med sin annorlunda stil :P)
Som du skriver så har många av vi som tillverkar kläderna inte råd med "märkersplagg" (eller så är storlekarna för små ) så istället för att bränna 2000 kr för en kjol (importkostnader ej inräknade) så kan man köpa tyg och mönster för att sy kjolen istället.

Modegenern är faktiskt inte så liten som man kan tro, i Sverige har vi flest Lolita/Dandy/Kodona i hela Europa.
(ett tips: säg aldrig cosplayare om de som klär sig GL, det är en stor förolämpning mot dem som tar modet på allvar [underförstått; du får massor av mördande blickar för ett sådant uttalande eller om du har riktigt otur kan det betyda en utskällning + ilsken förklaring av modet])

Vill du veta mer om GL så sök på gothic lolita (alternativt EGL) på engelska wikipedia så får du fram massor av fakta.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-17, 12:06   #4
MrLao MrLao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 16
Jag tackar och bockar för uttömmande svar. Det som skrivs kan väl stämma in på flera subkulturer, med den egenheten at GL-människor kanske i större utsträckning tillverkar sina egna kläder. Det som ses här på sysidan är ju tekniskt väldigt skickligt utfört, även om jag själv inte förstår tjusningen med stilen/modet. Jag tillhör kanske de som ni vill irritera?
MrLao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-17, 19:23   #5
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Anledningen, tror jag, att man ser så mycket gothic lolita här är att de flesta som har den stilen syr sina saker själv...
Att köpa plaggen, antligen om man importerar från japan eller från tag i någon som syr i sveige så är det väldigt dyrt och även om det tar många timmar att göra plaggen så känar man på det...
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 13:11   #6
Theta Theta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 13
Vi är mycket längre här än i Japan så det är inte alla som kan ha de köpta kläderna. Jag kommer lätt i på bredden men plaggen skulle vara alldeles för korta.
Theta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 16:07   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är mest västerländska människor som syr lolitakläder. I Japan är det mer att köpa från kända märken. Men så är det ju därborta, allt skall vara dyra märken.

Jag älskar lolitamärkeskläder, men precis som ni säger, vi är för långa och ofta också för breda för att komma i dem, så syr man själv istället.

Jag önskar bara att folk skulle tänka lite längre än det svart&vita färgschemat när de syr lolitakläder.. Jag såg en klänning som var brun med vit broderi, jättefint!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 17:46   #8
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Det vill jag inte påstå...
Varför skulle annars det finnas så många handarbetsbutiker som specialicerat sig på GL och en speciell tidning om modet?
Det är det enda sätet att skapa något orginellt, annars så brukar man kunna köpa hela outfits bara något kvarter från där man såg en tjej bära den.

Det du säger om färgsättningen är helt rätt!
Jag blir så trött på tjejer som bara syr svart o vita kläder.
Värst tycker jag att Hot Topic-"lolitan" är. Oftast klädd i svart klänning med lite och billig vit spets.Eftersträvar en mer erotisk framtoning än vad EGL,GL Sweet Lolita etc. någonsin skulle drömma om att försöka sig på och materialet (och acessoarerna) gör att klänningen ser ut förfärligt billig.

Om någon skulle ta illa upp av det jag skrivit så ber jag om ursäkt, ingen är felfri (gjorde GL-inspirerat för ett år sedan som jag aldrig skulle drömma om att använda nu!!!) så ta det som det är meningen att vara, nämligen ett försiktigt tips.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 18:17   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag håller med. Jag har också gjort misstag i början i stenåldern när jag bara "hört" talas om Gothic Lolita Bible (på den tiden fanns det bara en sådan sen blev det flera, flera, flera... inflation värre) och inte riktigt visste vad det var. Usch...Har sålt eller gömt undan kläderna!

Jag tror dock att det är 2 olika grupper i Japan, dels de som håller sig till märken, märkeshysterin är mycket stor bland dem (gäller alla människor, inte bara lolitor) men det finns ju också de som syr eget t.ex. pga storlek eller inte ha råd med att köpa dyra märken. Men man märker att många (dvs inte alla) av de mönsterböcker som finns inte riktigt håller samma kvalité och stil, men det beror ju på att det är oftast vanlig mönstertillverkare som släpper lolitamönsterböcker bland många andra olika böcker. Men mönstren i själva biblarna håller lite bättre stil, men de är ju mönster som givits ut av märkeklädesföretagen...

Men så har jag ju blivit kallad elitist många gånger.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 19:10   #10
Studz Studz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 17
Det jag syr använder jag absolut till vardags. Visserligen är jag lite försiktig med grejorna, jag har inte klänning på mig när jag sommarjobbar i fabrik, men det vore trist att sy något man tycker om och sen inte kunna navända det.
Studz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 20:14   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De flesta av mina lolitakläder är inte tvättbara pga spets, de förlorar i form och ser ut som klumpar när man tvättar dem. Jag är dock inte ensam om det, några märkeskläder går inte heller att tvätta och japanerna vädrar dem och bär igen..

Så jag är noga med tillfällen med dessa kläder och sen hänger ute i ett par dagar på balkongen för att vädra. Men på senare tid har jag börjat göra kläder med enklare spets - brodyrspets istället så det går att tvätta dem. Alternativt kan man fästa spets med tråckelstygn och sen ta bort dem vid tvätt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons