Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-14, 12:39   #16
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Döma av de tidigare svaren verkar ingen missuppfattat ämnet
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 14:17   #17
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Döma av de tidigare svaren verkar ingen missuppfattat ämnet
Det vet du ju inte, eller hur. Jag missuppfattade totalt och undrade vem som ville sy en tidning.

Särskrivning är ett gissel och ska inte få förekomma i det svenska språket. Och kan man undvika det så är det ju så lätt att ändra i en rubrik.
Det blir så lätt missuppfattningar när man börjar ta för vana att särskriva ord

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 14:19   #18
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
*ha ha* Jag reagerade också på hur rubriken är skriven. Funderade på 'vaddå hur man syr en tidning'...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 15:59   #19
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Inget illa ment men jag får hybris av alla särskrivningar.
Kan ingen MAD ändra rubriken i den här tråden till det rätta namnet. Sytidningar.
Det här ordet ska inte särskrivas när man tittar på innehållet.
Det handlar om tidningar med mönster för sömnad och inte
hur man syr en tidning.

Alltså, Sytidningar ska rubriken vara.
Det blir så fel annars.

/ElisabethS
förlåt då.....
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 16:01   #20
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Det vet du ju inte, eller hur. Jag missuppfattade totalt och undrade vem som ville sy en tidning.

Särskrivning är ett gissel och ska inte få förekomma i det svenska språket. Och kan man undvika det så är det ju så lätt att ändra i en rubrik.
Det blir så lätt missuppfattningar när man börjar ta för vana att särskriva ord

/ElisabethS
men herregud, vad spelar det för roll? alla fattar ju, bara du som klagat.. alla kan skriva och stava fel! har ALDRIG du gjort det? varför lägga ner tid på att klaga på det? jag skrev snabbt och ibland blir det fel
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 17:42   #21
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Visst har du rätt Elisabeth i att sytidningar inte ska särskrivas. Men det här är inte ett forum för språkvård utan ett helt annat forum. Då kan det i värsta fall hämma och förhindra någon från att våga ställa frågor om det känns som ett krav på att allt skall vara grammatiskt helt korrekt för att kunna delta i forumen på sysidan.
Vi har alla olika förutsättningar, vare sig det gäller språklig förmåga eller annat.
(Ber på förhand om ursäkt för ev. språkliga fel.)
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 21:45   #22
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Men hallå...vilket liv för en felskrivning!! Jag fick mig ett gott skratt i alla fall när jag försökte klura ut varför man skulle sy en tidning Tycker inte man ska klanka ner på hur folk skriver, det finns tex folk som har dyslexi eller så kan man göra stavfel...gör väl alla!!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 02:00   #23
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har redn svarat om tidningarna , oj, nu stavade jag fel v misstag, hoppas ni förstår vad jag menar...

Alltså, det måste vara tillåtet att vara mänsklig, stava lite fel och så ibland. Klaga ska man göra på allvarliga saker, annars kan man faktiskt nöja sig med att tänka själv på det som retar en. Tycker jag i alla fall!
En av de absolut bästa sakerna på Sysidan, efter det enorma samlade kunnandet, är just den trevliga tonen Det är så skönt att gå in här en stund , ibland när livet utanför är fullt av elände, och bara ha lite kul Kram på er alla snälla och gulliga, och ibland arga Syside-medlemmar!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 18:06   #24
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
vart?

Jag undrar vad man hittar Burda i för affär? Har letat i tidningsstånden i mataffären t ex, men inte. Kollade även på bokhandeln. Någon speciell tidningsaffär kan jag inte komma på att vi har.
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 18:09   #25
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ica brukar ha men annars är pressbyrån ett säkert kort.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 20:51   #26
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Citat:
jozzan skrev: Visa inlägg
Hej!
Vilka sy tidningar finns och vilka rekomenderar du?

Jag har bara läst burda och den gillar jag. Ottobre vet jag finns, men är det bra? är den lika bra som burda? är det samma "typer" av plagg i den? eller är det mer "äldre" stil på kläderna och klädesmönstrerna där?
När jag vill lyxa till det och skämma bort mig själv, köper jag "Threads" och Vogue Patterns. Det är amerikanska tidningar OM sömnad, dvs det finns inga mönster i. Det finns däremot en massa inspirerande läsning om sömnad och mönster, samt en massa "How to":s och småtips. Allt på engelska, men inte särskilt svårt att förstå.

De är ganska dyra (119 resp 99 kronor), men oj så skojiga!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 12:05   #27
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Citat:
Jo_1 skrev: Visa inlägg
När jag vill lyxa till det och skämma bort mig själv, köper jag "Threads" och Vogue Patterns. Det är amerikanska tidningar OM sömnad, dvs det finns inga mönster i. Det finns däremot en massa inspirerande läsning om sömnad och mönster, samt en massa "How to":s och småtips. Allt på engelska, men inte särskilt svårt att förstå.

De är ganska dyra (119 resp 99 kronor), men oj så skojiga!
Intressant, inspiration är roligare än 50 mönster till som man inte behöver, ... var får man tag på dem?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 14:46   #28
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Citat:
Jenny_med_Emiliten skrev: Visa inlägg
Intressant, inspiration är roligare än 50 mönster till som man inte behöver, ... var får man tag på dem?
I Gbgkan man hitta dem på Presstop och i nordstans Pressbyrå inne vid Fiskarbröderna. Du kan nog googla på Presstop och beställa via dem om du inte har en välsorterad tidningsaffär i närheten!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons