Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-02, 22:43   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Trikågrund som blev fel hjälp

Jag har inte konstruerat något mönster på nåt år. Blev sugen på att sy en tröja i trikå och skulle igentligen bara ändra mitt gamla mönster efter mina nya mått. Men det var väldigt många år sedan jag gjorde det mönstret så jag tänkte att det var lika bra att göra ett riktigt mönster som passar överallt.

Men vad har jag gjort fel? Ärmen ser ju helkonstig ut. Mitt halva RB är 18 cm, jag har mätit från MB ut mot sidan till jag kom till 18cm. Och halva BV 41 + 2 cm i rörelsevidd är 43 cm.Sen tog jag hälften av det där jag gjort en linje i mitten av ärmarna. Något knas måste jag ha gjort iaf haha det ser ju inte klokt ut.

Ååå vill ju göra ärmen till tröjan nu och börja sy. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand! /Helen
Bifogade bilder
 
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 22:48   #2
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Här har jag kapat mönstret så ni kanske kan se lite närmare. Eller så skickar jag kortet. Jag vet att jag fick samma fel när jag gick kursen att min ärm blev väldigt nära den andra.
Bifogade bilder
  
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 23:06   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Ärm?

Det jag ser på bilderna är ett fram och ett bakstycke och väldigt konstiga ärmhål (övre delen av ärmhålen iallafall)

Förklara gärna lite närmare.....

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 23:08   #4
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Oj förlåt jag menar ärmhålen är konstiga. Ärmen har jag ju inte ens gjort pga att ärmhålen ej blev som dom skulle. Här kommer en bättre bild. Ärmhålen ska väl inte vara så nära varandra heller?

Hittade inte frihandsritverktyget i photoshop annars hade jag kunnat markera lite bättre mellan vilka punkter jag mätit och märkt ut.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Hellebelle den 2008-11-02 klockan 23:19.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 00:59   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nu har jag gått igenom mönstret en gång till och jag har ju gjort rätt. Min SKH är 31 cm och min SKB är 14 cm, när skulderhöjden slår på den streckade linjen på 31 cm så blir den väldigt nära SKB däför blir ärmhålet så spetsigt där uppe. Det står bara i beskrivningen att om SKH slår på ovanför SKB så ska man ändra axelpunkten. Men nu är den ju under fast ganska nära inpå. Ska jag ändra axelpunkten då? Hur gör jag de?

Sen sitter ju ärmhålen väldigt nära varandra så att själva hålet blir för litet. När jag gjorde min grund förut så var min 1/2 RB 16 cm men nu är den 18 cm. Så därför kommer ärmhålen 4 cm närmare varandra och blir konstiga.

Hm, hur får jag ett normalt ärmhål?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 01:26   #6
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Såhär såg mönstret ut när jag gjorde det efter dom här måtten:
RL: 38cm
SKH: 62/2=31cm
SIH: 15cm
RB: 32/2=16cm
SKB: 13cm
ÖV: 84/2=42cm
MV: 69cm
HV2: 83cm H: 19cm
HA: 33/2=16,5/6=2,75cm


Och nu är mina mått som jag gått efter på nya mönstret:
RL:35cm (vet ej om jag måttat rätt)
SKH: 31cm (vet ej om jag måttat rätt)
SIH: 16cm
RB: 36/2=18cm
SKB: 14cm
ÖV: 86/4=21,5
MV: 74cm
HV2: 92cm H: 19cm
HA: 40/6=6,66cm
Bifogade bilder
 
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 09:21   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske det här kan ge dig en ledtråd http://www.leenas.com/English/draw_bodice.html
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 09:28   #8
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Den lilla trekanten vid axelspetsen ser konstig ut tycker jag
sen ser jag att dina 2 HA-mått (halsmått antar jag?) är olika uträkning på den gamla och den nya enligt din måtttabell. Den ena är delad med 2 och sen 6 och nästa bara med 6

ÖV är också delat olika på gamla och nya..en delat med 2 och en med 4

Om du ritat efter så olika uträkningar så kan det nog bero på detta :-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 12:10   #9
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Tack Delfintua, synd att jag är sämst på engelska bara.

Någon som vet någon bra översättningssida? Jag vet att google kan översätta men då måste jag söka efter sidan på google då. kan prova med det. För den där sidan kan komma till nytta många ggr när man är lite halvkrasslig på mönsterkonstruktion.

Och tack, LillaMian. jag har nog hittat felet nu. En beräkning var fel. Jag tänkte väl att det var något enkelt som man gör till nåt svårt haha. Nu ska vi se hur de blir.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 12:15   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Vet inte om denna länk fungerar men kanske?!
http://translate.google.se/translate...erns%26hl%3Dsv
Jag tror det är "Grundläggande blusliv för kvinnor" men är inte säker
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 12:29   #11
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hm, nu blev ärmhålet 2 cm större. Men jag tycker ändå det ser så litet ut. Armbredden är nu 9 cm. Förut var det 14 cm. Och jag har för mig att ärmen var lite liten redan då. Spetsarna är ju kvar eftersom ärmhålsbredden är för liten. 2cm bredare ärmhål gjorde knappt någon skillnad. PS. jag har väldigt sluttande axlar.Och stora muskelknutar närmare halsen på varje sida. Därför kan det se konstigt ut med tex väldigt sluttande axlar och förmodligen större halsmått.

Det konstiga är att på det gamla mönstret har jag 44 cm rakt över i BV + 2 cm i rörelsevidd. Ärmhålsbredd 46/2=23cm avståndet jag har från MB till mitten av ärmhålet och samma mått från MF till mitten av ärmhålet.

Såhär har jag räknat på gamla mönstret: Bv 88cm/2=44cm + 2 cm i rörelsevidd=46cm/2=23cm i ärmhålsbredd.

På det nya har jag 43 cm rakt över i BV + 2 cm rörelsevidd och 45/2=22,5cm i ärmhålsbredd som jag då måttat från MB och MF till mitten av ärmhålet. Ändå är det sån skillnad i mått på ärmhålet. Hur kan det komma sig? Då ska det väl skilja sig 1 cm och inte 5 cm?

Någon som vet varför man ska gå ner 2 cm vid axeln? Är inte det något man måttar fram? Samma sak med dom 2 cm jag gått upp vid halsen?

Senast redigerad av Hellebelle den 2008-11-03 klockan 13:11.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 16:56   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag kan bara svara på det sista. Det med att gå upp och ned vid axlarna är ju något som självklart (precis som allt annat) beror helt på hur ens kropp ser ut. 2 cm är väl då grunden, det genomsnittliga som är bra att utgå från, och sedan får man justera det efter hur ens kropp ser ut.

Den typen av uträkningar och instruktioner som finns på t.ex. Leenas-länken fungerar ju bara till punkt och pricka för den kroppstypen de utgått för där.

Så, mitt tips är att försöka få ihop ett mönster som ser hyfsat ut och sedan sy upp det i ett "skräptyg" så att du kan se vad du behöver ändra. Efter hand så lär man sig ju hur just ens egna mönster bör se ut och då kan man vara lite mer lat.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 18:51   #13
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jo precis, det är fömodligen nåt standardmått man tar, för upp och ner några cm ska det juh. Men detta är mått från en trikågrund efter personliga mått. Därför jag undrade om man måttar fram det eller om det alltid är samma standardmått?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 18:56   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vad menar du med "personlig trikågrund" och att måttet kom därifrån?

Måttar kan man väl göra på allting? När jag konstruerar mönster läser jag ofta tipsen i mönsterkonstruktionsboken men i själva resultatet tror jag inte att jag har en enda standardsak just när det gäller mått. Men, det handlar väl om hur mycket man utgår från färdiga instruktioner som man sedan justerar efter sig själv och hur pass mycket man bygger eget från grunden.

Var fick du dina två centimeter från? Har jag missat något?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 19:52   #15
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
haha jag med. Det jag menar är en Personlig trikågrund är en grundmall jag gjort utan inprovningar efter mina personliga mått. Dom 2 cm jag la till upp på halsen och 2 cm jag gick ner på ärmhålslådorna har jag fått från kursledaren då jag gick mönsterkonstruktion via ABF i gbg. Den arbetsledaren körde en helt annan mönsterkonstruktion mot vad jag lärt mig på Sthlms Tillskäraralademi. På kursen på ABF körde hon med en MYCKET lättare och snabbare mönsterkonstruktion. Det är den jag försöker gå efter nu men man har ju lärt sig så mycket mer När jag gick på Tillskärarakademin då jag gick ett helt läsår.

Jag har inte kommit på vad jag gjort för knas i mönstret ännu men det har nog ordnat sig tillfälligt då jag hittade ett mönsteruttag från konstruktionen vi gjorde på kursen som trikågrund. Tyvärr hade jag inte sparat själva konstruktionen. Hade ju varit bra att kolla på den nu för att förstå hur jag gjort tidigare.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons