Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-10-23, 09:47   #1
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Varning för nålskrap!

Hej! Jag vill visa vad som kan hända om man monterar nålen fel i sin symaskin:

I går kväll skulle jag lägga upp ett par byxben, och använde mig av tre mm tvillingnål. Jag har sytt med tvillingnål förr med glänsande resultat ( 6mm), och bytte utan särskild eftertanke enkelnål mot tvillingnål.

När jag sedan sydde tänkte jag på att det "slamrade" från maskinen under tygstyckena. Men det lät inte så farligt tyckte jag... (Men brukar inte dra mig för att nästan riva hela motorn i min bil så fort jag hör minsta missljud som skall spåras..)

Jag har sytt en hel del i trikåtyg och annat "luddigt" på sistone, så jag beslöt mig för att rengöra under spolkorgen när jag sytt färdigt. När jag torkat bort lagret med textildamm som täckte rotorn under spolkorgen, upptäckte jag distinkta och ganska så djupa repor i lättmetallen (hu!). Tvillingnålarna hade alltså nått ner så djupt i nålarmens nedersta läge under sycykeln att de skrapat upp spår i underkorgen av mjuk lättmetall (isch!).

Hur kan då detta ha gått till? Det visade sig att halsen på en 3mm tvillingnål (Schmetz ZWI 3,0/90) är betydligt tunnare än halsen på t.ex 6mm dito eller halsen på de andra nålar jag normalt brukar använda.

Efter lite experimenterande kom jag fram till följande: Om man inte pressar nålen uppåt ordentligt HELA TIDEN man drar åt nålskruven, kommer den att glida ner ett par mm mot stygnsplåten.
Samma effekt för man om man drar åt skruven FÖR HÅRT, då tvingar man uppenbarligen ner nålen med skruvkraften (den linjära kraften i skruven alltså) som ju kan bli mycket större än kraften man håller emot med (hur stark man än är). Jag antar att nålens infästning är i form av inkilning, eftersom nålen börjar glida ur sitt fäste när man ökar kraften på skruven.

Det här problemet verkar bara gälla nålar med ovanligt tunn hals, jag har inte varit med om något liknande när jag har använt nålar med normala eller grövre halsar.

Maskinen jag refererar till är en Husqvarna Prelude, kanske andra modeller och märken har andra lösningar på nålfästen?

Om det mot all förmodan finns någon som är lika tankspridd som jag: Ha koll på vad som händer när ni monterar nålar som avviker från det vanliga så att ni inte skadar era maskiner!

(Är det någon som känner till någon svensk websida gällande symaskinsteknik och liknande? Det finns en del engelskspråkiga sådana, men jag vill gärna lära mig de svenska benämningarna på symaskinens inkråm).

Bilderna:
Övre vänster: Felaktigt monterad nål. Här har jag släppt taget om nålen INNAN jag dragit åt skruven ordentligt, nålen har glidit ner ett par mm, med förödande resultat...

Övre höger: Korrekt monterad nål: Jag har pressat nålen uppåt under HELA åtdragningen av nålskruven. Jag har dragit åt LAGOM mycket.

Nedre bild: Så här otäcka repor blev det i lättmetallen under spolkorgen, onödigt och inte alls kul, fast det påverkar ju inte funktionen så vitt jag kan förstå?

/jonne
Bifogade bilder
 
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-23, 11:08   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Isch!
Tusen tack för denna varning, Jonne!
Vad lömskt!!! Hoppas verkligen att det inte blivit annat än ofarliga repor!

Tänk, vi är som varandras motsatser:
Missljud i bilen (i alla fall när jag körde "lite äldre" bilar - läs skrotbilar - än jag har nu): "Äsch det går nog över..."
Missljud vid sömnad/brodyr: Spetsade öron, på helspänn, försöker sy färdig sömmen/mönsterdelen och börjar riva!
Fast det är klart, mina symaskiner är i stort sett i samma prisklass, eller över, de flesta bilar jag haft... Och ändå har jag i nuläget ingen maskin över dryga 5000kr... Med så'na bilar blir man rätt luttrad vad gäller missljud...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-23, 13:27   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Tack för varning. Har aldrig sett något liknande... att det gick att sy överhuvudtaget! Blev inte tvillingnålen förstörd i spetsarna? Hoppas att maskinen fungerar normalt ändå, eller att delen går att byta ut, utan att det kostar en förmögenhet, men det gör det förstås...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-23, 16:40   #4
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jodå, maskinen fungerar precis som vanligt...

men vem vet, om man gör sådana här tabbar fler gånger kan det ju faktiskt slitas hål genom lättmetallbaljan vilket kanske innebär att denna deformeras... bäst att vara försiktig!

Tvillingnålen verkar vara intakt, den är ju av stål som är är betydligt hårdare än lättmetall...
Men skärpan i nålen är nog borta förstås.

Jag har definitivt gett mer för min symaskin än vad jag gav för min gamla Volvo Jag är nog bara mer van att rota runt i bilmotorer än i symaskiner...

/jonne

Senast redigerad av hatte den 2004-10-23 klockan 16:42.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskinsnålar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons