Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-05, 11:57   #1
natalys natalys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 12
stor ballong klänning

Hej! Jag ska sy en ballongklänning till en fotografering och jag har hittat en bild på en klänning som jag vill ha ungefär. Har googlat runt på massa olika mönster men hittar ingenting som matchar riktigt den. Jag vill verkligen få till en sån där stor puff, har köpt ett tyg som håller upp sig rätt bra också.

Om någon kan hjälpa mig att komma igång så skulle jag vara jättetacksam!

har bifogat bild. och en egen bild av hur jag vill ha den. (ursäkta den dåliga skissen) det ska i princip vara en stor maräng

jag har köpt nästan tre meter tyg, räcker det?
Bifogade bilder
  
natalys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 15:32   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tre meter tyg ska räcka.
En vanlig ballongklänning gör man genom att fodret är mindre och kortare än yttertyget så det bildas en ballong av det överflödiga tyget när man syr ihop yttertyg och foder med varandra. Se beskrivning...

Din ballongvariant borde göras på samma sätt men med extra vidd även i ovankant. Tänk dej kjoldelarna som rektaglar som rynkas ihop i långsidorna och sys fast i fodret och livstycket.

För att få den extra puffig och marängig så kan man även puffa den genom att sy små styng rakt igenom yttertyget och fodret och låta tyget hänga över styngnen. tänk bara på att göra hela kjoldelen lite längre än vad slutlängden ska vara då puffar "äter" tyg. - svårt att beskriva, men lätt att göra. På bilden är klänningen lång, men det går att göra med din modell oxå.

http://www.alexiadesigns.com/Bridesm...ss-Style-2822/

Lycka till
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 18:17   #3
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
Hej,
Mellan yttertyg och foder bör du också överväga att sy in/rynka/bubbla in voile så att kjolen håller formen eller åtminstone lätt kan "puffas upp". Stadigare tyger som dupion eller taft är ju formbara men även där skulle jag överväga voile.
Lycka till!
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 18:52   #4
natalys natalys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 12
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Tre meter tyg ska räcka.
En vanlig ballongklänning gör man genom att fodret är mindre och kortare än yttertyget så det bildas en ballong av det överflödiga tyget när man syr ihop yttertyg och foder med varandra. Se beskrivning...

Din ballongvariant borde göras på samma sätt men med extra vidd även i ovankant. Tänk dej kjoldelarna som rektaglar som rynkas ihop i långsidorna och sys fast i fodret och livstycket.

För att få den extra puffig och marängig så kan man även puffa den genom att sy små styng rakt igenom yttertyget och fodret och låta tyget hänga över styngnen. tänk bara på att göra hela kjoldelen lite längre än vad slutlängden ska vara då puffar "äter" tyg. - svårt att beskriva, men lätt att göra. På bilden är klänningen lång, men det går att göra med din modell oxå.

http://www.alexiadesigns.com/Bridesm...ss-Style-2822/

Lycka till
tack för att du tog dig tid att skriva och hjälpa mig. ska strax sätta igång!
natalys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 19:20   #5
natalys natalys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 12
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Tre meter tyg ska räcka.
En vanlig ballongklänning gör man genom att fodret är mindre och kortare än yttertyget så det bildas en ballong av det överflödiga tyget när man syr ihop yttertyg och foder med varandra. Se beskrivning...

Din ballongvariant borde göras på samma sätt men med extra vidd även i ovankant. Tänk dej kjoldelarna som rektaglar som rynkas ihop i långsidorna och sys fast i fodret och livstycket.

För att få den extra puffig och marängig så kan man även puffa den genom att sy små styng rakt igenom yttertyget och fodret och låta tyget hänga över styngnen. tänk bara på att göra hela kjoldelen lite längre än vad slutlängden ska vara då puffar "äter" tyg. - svårt att beskriva, men lätt att göra. På bilden är klänningen lång, men det går att göra med din modell oxå.

http://www.alexiadesigns.com/Bridesm...ss-Style-2822/

Lycka till
räcker det föresten med att göra två långa bitar eller måste kjoldelen vara uppdelat i flera bitar?
natalys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 22:14   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Svårt att säga men det borde funka med ett fram och ett bakstycke. Beror lite på hur materialet beter sig.
Och som sarasiv påpekade så kan det ev vara bra att ha ett stödtyg inuti - själv använder jag alltid tyll, det blir lagom stelt och prasslar häligt.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 13:27   #7
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Jag är lite okunnigt nyfiken :P Vad är volie? och hur menar ni att det eller tyll ska sys in i kjolen?

Förstår inte riktigt
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 17:37   #8
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
Voile är ett tunt vävt genomskinligt och lite stelt tyg, ofta i polyester. Säljs ofta som gardintyg men det finns mer modeaktiga varianter. Det kan sys in i ballongkjol enligt principen som en dubbel gardinkappa från 80-talet som man puffade upp. Men alla sätt är bra utom de dåliga, meningen är att den fyller ut utrymmet mellan ytter- och innertyg.

http://www.stoffochstil.se/Katalog/U...rticleid=25164
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons