Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-05, 10:06   #1
Navona Navona är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 15
Ordentligt mönster till muddbyxor?

Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig vart jag kan hitta ett ordentligt mönster på muddbyxor? Ett där även måtten på midje och benmudden finns med.

Jag lånade en bok på bibblo och där fanns mönster på muddisar, men måtten på midjemudden fans inte med. Jag mätte dotterns midja och sydde efter det men det blev inte helt ok, dom blev för stora.

Nu ska jag sy en överaskning till en nyfödd liten kille så jag kan inte direkt fråga föräldrarna efter midjemåttet :-)
Jag har sett att det är många som rekomenderar Ottobre 5/06 men där finns det inga "riktiga" muddisar utan det är vanliga byxor med mudd i midjan.

Snart blir jag tokig om jag inte får tag på ett mönster :-)
Navona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:09   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Storleken på mudden måste du räkna ut beroende på vilket tyg du använder dig av. Jag gissar på att du vet vilken storlek du ska sy byxorna, i så fall kan du hitta det midjemått som den storleken är avsedd för. På så sätt kan du uppskatta storleken på mudden. Sedan får du använda dig av negativ stretch och stretcha ut mudden så pass mycket att det är lagom mycket spänning i den när du sträcker ut den till avsett midjemått.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:20   #3
Navona Navona är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 15
Byxorna ska sys i strl 62 eller 68, har inte bestämt mig ännu. Men vart hittar jag vad det ska vara för storlek på midjan i de olika storlekarna? Problemet är ju att jag är nybörjare på att sy och inte riktigt kan uppskatta hur stor mudden ska vara. När jag sydde dotterns byxor så mätte jag storleken på midjemudden på ett par köpta byxor och använde det måttet - ca 2 cm, men ändå blev dom för stora. Jag vet inte om det är mudden som är extremt stretchig (muddväv från stoff och stil) eller om det är jag som gjorde helt fel.

Det enklaste hade varit att ha ett färdigt mönster där alla mått finns för olika storlekar.
Navona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:38   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
De flesta färdiga mönster har en storlekstabell, även om de inte alltid är kompletta. Samma sak gäller de flesta klädbutiker. Problemet är att de sällan är kompletta. Därför får man ofta jämföra och kombinera olika tabeller.

Här har du längd och bröstvidd:
http://www.hm.com/se/omhmcom/kundser...er__scc1.nhtml

Här ser du att midjan ofta är 4 cm mindre än bröstvidden i små storlekar:
http://www.bababeag.ie/Size_Chart/Si...avigation.html

Här har du en del mer kompletta mått, men i annat storlekssystem.
http://www.gymboree.com/shop/size_chart_generic.jsp

Enligt den modellen skulle en stl. 62 ha en midja på ca 51 cm, och en 66 på 53. Det varierar dock, så ha gärna mjuk med stretchig resår så att det finns lite växrum.

Du kan inte dra av just två cm, du måste räkna procentuellt, eller helt enkelt sträcka ut mudden till lagom spänning, och då mäta hur långt det blir.

Det är vanligt att reducera mellan 5 och 15 procent, detta beroende på tyget. Har du 51 cm i midja på byxorna blir det då en mudd som i färdigt tillstånd är mellan 43 cm och 48,5 cm, helt beroende på tyg. Det är därför det inte går att göra ett färdigt mönster för det som faktiskt fungerar, eftersom det just beror på tyget.

Tycker du inte om att räkna är det klippa mudden t.ex 51 cm lång och i lagom bredd, och sedan spänna upp den på t.ex. strykbrädan med nålar så att den är lagom spänd. Sedan tar du och mäter dina 51 cm+sömsmån på den uppspända tygbiten, markerar och klipper bort det som du inte ska ha med.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:41   #5
Navona Navona är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 15
Ok då ska jag försöka klura det och se om jag lyckas få till en lagom stor midja :-)

Men hur vet jag att mudden är lagom spänd, ska jag dra ut den så mycket som det bara går, är det då den är lagom?
Navona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:45   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Den ska "kännas lagom". Om du drar ut den så mycket det går så har du dragit för mycket. Stretchigt tyg fungerar så att det finns hyfsat motstånd tills man kommer till den gränsen där det tar emot. Fortsätter man dra då har man sönder fibrerna i tyget. Det gör att om en bebis skulle ha på sig byxorna där midjan sitter så hårt så skulle bebisen ifråga antingen ha problem att andas/röra på sig eller så skulle tyget bit för bit långsamt spricka i fibrerna.

Försök istället föreställa dig hur du skulle vilja att en mudd satt på dig. Vad känns lagom för dig? Vill du kan du ju provsy en mudd åt dig själv och prova i midjan, för att hitta rätt spänning. Genom att mäta den färdiga längden av den och ditt eget midjemått (där du har mudden) kan du räkna ut vad du ska har för längd till byxorna:

mått på din mudd/ditt midjemått=ger förändringskvot (=procent i decimalform.

Detta multiplicerat med bebisen midjemått ger muddens längd där, utan sömsmån då. Så:

Bebismidja*din mudd på dig som känns bra/ditt midjemått=bebismudd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 12:58   #7
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
För att vara på säkra sidan, speciellt när man ger bort något, brukar jag sätta i en resår i midjemudden. MEN FÖRST gör jag ett knapphål på insidan av midjan. Insidan av mudden alltså. Då kan man dra ut resåren på ett enkelt sätt, och korta av, eller släppa ut, beroende på vad man behöver.
Lycka till!
// Lena K
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 13:24   #8
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Läste i nån annan tråd för ett tag sedan att man ska göra mudden ca
25 % mindre än tex midjemåttet

Exempel Midjemått 50 cm x 0,75 = 37,5 cm

Har provat detta 1 gång och det verkade vara OK
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 19:47   #9
pumla pumla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 22
en bra tutorial till att sy muddbyxor
http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...y-en-byxa.html
pumla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 21:57   #10
majaso majaso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 19
Olika muddväv är olika elastisk (och den i köpta byxor är ofta spänstigare än den som finns i tyhandeln av någon anledning) så jag rekommenderar verkligen att göra ett litet prov, sträcka och känna efter. Det är lite extrajobb men mindre än att behöva klippa av hela mudden och göra om som det lätt kan bli annars. Men bortsett från den lilla detaljen är det verkligen kul med muddbyxor! Snabbt, användbart och charmigt plagg med massor av variationsmöjligheter!
Lycka till!
majaso är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons