Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-29, 20:19   #1
Anna-Cecilia Anna-Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 15
Hjälp med att förstora mönster

hej jag har bland annat Corsets and Crinolines av Norah Waugh och jag vill ju jätte gärna använda mönstren i den och så men jag vet inte hur jag ska förstora upp mönstren. Har läst igenom här i forumet efter hjälp men jag hittade ingen utförlig beskrivning eller ja ingen som jag förstod fullt ut så jag undrar om nån bor i närheten av sandviken som kan det, kanske ville träffas och hjälpa mig eller om nån kanske kunde beskriva det noga för mig så att jag blir lite klokare
Anna-Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 20:44   #2
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag förstorade upp ett av mönstren där (en 1700-talare) med hjälp av en overhead, jag ritade av mönstret på overheadplast och la det på overheaded, satte upp ett mönsterpapper på väggen och riktade overheaden dit. Sen var det bara att mäta på mönstret som kom upp på väggen hur stort det var. vill man ha det mindre skjuter man overheaden närmare väggen, större längre ifrån, lite beroende på vad man gör så kan man ju utgå från något mått, men bysten brukar ju vara ett vettigt mått att utgå från, det eller höften.
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 22:24   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Har du skanner? I så fall skannar du, plockar upp bilden i något bra bildprogram och printar ut det bit för bit.

I annat fall du ju lägga ett rutmönster över och föra över ruta för ruta till ett annat papper.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 18:40   #4
Anna-Cecilia Anna-Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 15
tack för svar. ska testa tipsen.
det där med rutmönster är nog det som jag inte förstår

det skulle ju ändå vara kul om korsett intresserade hade lust att träffas och prata om allt möjligt och utbyta erfarenheter
Anna-Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 05:53   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag lät kopiera det, haha. För den grova uppförstorningen alltså. Jag gick till en koperingsbutik och lät dem göra åt mig. Inte så jättedyrt eftersom du betalar för det du får, och inte för misstagen. :P A3 är inte så dyrt och är bra storlek.

Detta här var hos en liten butik inuti stadsbiblioteket då jag lånade boken.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 13:25   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Rutmönster

När du förstorar upp med rutor gör du som följer:

1. Du målar med hjälp av linjal upp ett rutnät på ditt förminskade mönster, se "lilla" bilden.

2. Detta mönster ska du förstora upp. Det görs genom att du målar upp ett större rutmönster (eller använder rutat papper) och för över innehållet i varje liten ruta till motsvarande stora ruta. Storleken på de stora rutorna avgörs givetvis av hur mycket du behöver förstora ditt mönster!

Detta är lite pilligt och tar tid men är absolut inte omöjligt! Om man inte vill ge sig ut i vinterrusket och kopiera kan det vara ett alternativ..
Bifogade bilder
 
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 22:22   #7
Anna-Cecilia Anna-Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 15
tack för beskrivningen ska verkligen göra ett försök och hoppas att utgången blir bra :P
Anna-Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 07:55   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag använde den här metoden för att skala upp ett mönster från Corsets and Crinolines.
Jag har dessvärre bara photoshop så jag var tvungen att göra mina "tiles" själv när jag skulle skriva ut. Metoden fungerade bra men räkna med att du får göra finjusteringar för hand.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 20:01   #9
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag sekonderar Naergilien's metod som Lithia nämnde, den brukar jag också använda.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 10:01   #10
Anna-Cecilia Anna-Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 15
Tack för alla tips


Jag förstorade upp ett mönster från corsets and crinolines med hjälp av rutor och det gick jätte bra. det tråkigaste var att rita alla rutor
Anna-Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 18:51   #11
maddisbullen maddisbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 2
När jag räknar om mönster mäter jag ex midjan på ritningen, blir den 30cm (ena korsettsidan) och jag vill ha 40 cm då tar jag 40/30 och det blir 1,33. Sen är det bara att mäta var del för sig och gångra med 1,33 så får du ditt midjemått!
Höjden på korsetten målar jag ut allra först och sen mäter del för del!
Detta har jag använt mig av, vet inte om det är rätt eller fel, men funkar för mig
maddisbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 08:34   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Just att skala om mönster från en (kropps)storlek till en annan finns utförligt beskrivet i ett av ämnena på Foundations Revealed. Dock måste du betala för ett medlemsskap, ca 10 USD/månad.
http://www.foundationsrevealed.com/
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 09:11   #13
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Nope, just delen med att skala om mönster är faktiskt helt gratis, men oavsett tycker jag ändå att man ska bli medlem eftersom det är en himla bra sida!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 20:20   #14
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Lite utanför diskussionen, men... Jag snackade med ett kopieringsföretag i Göteborg som sa sig kunna kopiera upp på stort papper från litet mönster. Dock skulle de ha 93 kr för ett A0-ark, och det lär ju behövas minst två sådana! Helt plötsligt blir det ett dyrt mönster...

Så om man orkar ta sig igenom alla steg för att printa ut själv så är det nog det mest tidssparande och ekonomiska.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 20:42   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det blir dyrt när man ska upp i stora papperstorlek.. Billigare är det när man ska tejpa ihop lite mindre bitar.

Korsettmönster går ju bra för de blir inte så stora.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons