Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-27, 14:44   #1
liljekonvalje liljekonvalje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 2
Question Hur ska jag kunna bli antagen på Textilhögskolan/Tillskärarakademin?

Hej!
Som ni antagligen förstått på rubriken behöver jag lite tipps på hur jag ska få behörighet att komma in på Textilhögskolan/Tillskärarakademin.

Kruxet är att man behöver ha gått "textil programet" på gymnasiet eller ha motsvarande eftergymnasial utbildning.

När jag valde till gymnasiet viste jag inte att det programmet fanns, och då jag inte hade en aning om vad jag ville bli, valde jag natur. För ett tag sedan när jag satt och spånade på mönster till balklänning slog det mig, att det är ju det jag vill! Jag vill SY, skapa, få tyg och tråd att formas efter min vilja och idéer! Det är det som jag verkligen brinner för! Inte mattetal, kemikalier, och ingenjörsframtid.

Så är det någon som har tipps på någon bra eftergymnasial utbildning vore jag evigt tacksam. Nu går jag 2:a året på gymnasiet, så i värsta fall är jag till och med bered att byta program.

Tack på förhand!
liljekonvalje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 15:25   #2
annano annano är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 30
Ring till textilhögskolan och prata med deras syokonsulent/studievägledare... Var noga med att du kommer till den institution som har de utbildningar som du är intresserad av! Då kan du också få tips på vilka förberedande utbildningar som de rekommenderar...

Ett alternativ är också att undersöka folkhögskolornas utbud av textilutbildningar... goggla på folkhögskolornas informationstjänst så får du veta mer!

Du kan också höra med din syokonsulent på gymnasieskolan vilka eftergymnasiala program som finns att söka!

Mitt tips är att fortsätta din gymnasieutbildning och därefter gå en folkhögskoleutbildning med inrikting på textil alt. mönsterkonstruktion och teckning för att få en bra grund att stå på! Då får du också något riktigt skojigt att se fram emot!

Ett sätt att göra det lättare att komma in på en folkhögskoleutbildning inom textil är att gå kvälls, helg kurser m m inom teckning, sömnad, vävning etc redan nu...

Lycka till! // =) Anna

Senast redigerad av annano den 2006-01-27 klockan 15:34.
annano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 15:53   #3
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Jag tror inte att du behöver vara så orolig. Det är inte så vanligt att man kommer i på en högskoleutbildning inom konst och design med bara en konstnärlig gymnasieutbildning bakom sig. Man måste gå någon förberedande utbildning, typ folkhögskola, också. Sy så mycket du kan på fritiden, och det är väldigt bra att kunna räkna när man till exempel gör egna mönster!
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 17:59   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
För de som läser mode- resp. textildesign på textilhögskolan har läst flera år på olika folkhögskolor inom textil. De har även nga års arbetserfarenhet inom textil och mode. Beror lite på vilka kunskaper de behöver förbättra för att ta sig in.

Antagningarna utgår ifrån ett personligtbrev där du ska beskriva vad du har för ambitioner och planer i framtiden. Du ska även avlägga en del sömnadsprover, designprover etc. För att klara av dessa så krävs kanske ngn kurs i krokimålning och grunderna i skrädderi. Det finns info om vad som krävs av dig på www.hb.se/ths
Ring även studievägledaren, tror att det fortfarande är Elisabeth Fjällnäs. Sedan har varje utbildningsprogram en ansvarig lärare som du kan få prata med.

Det som är sant är att du inte behöver en design utbildning från gymnasiet för att ta dig in, det är arbetsprover och dina ambitioner som styr. Kom ihåg att det är fler hundra sökande på 10 platser varje år. Så kommer du inte in ett år så är det bara att försöka igen nästa år.

Och för att kanske få användning av dina kunskaper i kemi så finns ju Textilingejörsutbildningen. Det är också mycket skapande och praktiskt arbete med textil och färg.

Lycka till!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 18:08   #5
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Hmm. Tillskärarakademin i Stockholm verkar inte ha sådana krav för att man ska kunna gå deras första basår Där står det att man ska ha sömnadsvana och det är allt. Sen är kurser i sömnad, teckning, estetisk gymnasie-inriktining eller liknande liksom arbetslivserfarenhet meriterade.
Kommer man bara in där så tror jag inte det ska vara några större problem att kunna gå fortsättningskurserna om man visar sig vara duktig.
Men, det är kanske dags att börja spara pengar, det var en saftig avgift de tog ut. Hoppas material ingår

Testa folkhögskola annars. Man ska vara medveten om att det är skillnad på att sy då och då och göra det på heltid.
Många avhopp på konstskolor och liknande beror på att folk inte inser hur det verkligen är när man ska vara kreativ hela tiden många timmar om dygnet.

Hoppas du kommer på hur du ska göra.
/Bella
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 14:22   #6
liljekonvalje liljekonvalje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 2
Tack

Tack för bra tips, jag ska kolla upp dem Syo'n på min skola hade nämligen inte så många.
liljekonvalje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 21:54   #7
asali asali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 19
Jag har gått på tillskärarakademin, jag hade ingen utbildning innan jag sökte men har sytt sen jag var liten, jag kom inte in då men efter att ha läst en kurs i mönsterkonstruktion och en i teckning på folkuniversitetet så kom jag in.
Material ingår, men det man gör i tex sömnad är delar av plagg (t.ex en ficka, en halv kvaj osv) däremot det man syr till modevisning och till egna sömnadsideer får man förstås betala själv.
Lycka till!!
asali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons