Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-21, 15:06   #1
jtp jtp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 12
Trådspänning när man syr i vaxduk

Jag håller på att sy en necessär (inte vändsydd, utan med kanter innuti) som har vaxduk på insidan och Ikeas Ditte på utsidan. Första steget var att sicksacka ihop de två tygerna, men min övertråd rök med ungefär 10 centimeters mellanrum om jag inte rullade för hand eller sydde väldigt långsamt (vilket är svårt, maskinen står liksom bara på tomgång och sen börjar den sy fort).

Jag försökte googla lite på trådspänning, eftersom jag tänkte att det kanske var problemet, men blev inte klokare av det... Jag kan bara ändra trådspänningen på övertråden och den går från 0-9. Vad borde jag ha den inställd på?

Förresten heter den här necessären "30 minuters-necessär" och jag har hållit på lääänge
jtp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 22:07   #2
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Vet inte hur det är med trådspänning, men till vaxduk ska du nog ha en glidfot för att det inte ska strama för mycket, men det kanske du har?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 22:14   #3
kakmonstret kakmonstret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 79
Hur tjock är vaxduken?
Jag har sytt i vaxduk utan problem, haft trådspånningen på 4 eller 5, är det så att den inte glider tillräckligt bra så kan du testa att lägga lite bakplåtspapper och sy igenom, det rycker du bara bort sedan...
kakmonstret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 22:53   #4
jtp jtp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 12
Vaxduken var inte så väldigt tjock, ganska böjbar. Glidfot hade jag inte, nej, kanske var det problemet, men jag tyckte det verkade glida ganska bra, hade vaxduken neråt när jag sydde... Hur som helst löste det sig när jag började med rak söm, då gick den inte alls av.

Tack för svar
jtp är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons