Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-10, 21:22   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Någon mer än jag som syr mentalt?!?

Jag har fått så mycket sytt de senaste veckorna - ett par vårjackor och bomullsklänning till dottern, ny modell på muddbyxor, tunna sommarjeans och shorts till sonen... En stor beställning till Stoff och stil har jag också skickat iväg...
Tyvärr har det bara blivit av i teorin - i min hjärna istället för en god bok innan jag somnar (alldeles för sent dessutom).

Någon mer som lider av denna vårsjuka? Alldeles för mycket att göra på jobbet, barnen vill vara uppe och njuta av de härliga, ljumma kvällarna, tvätten, disken, trädgården, släta sommarben och filade fötter...
Så jag syr mentalt, innan jag somnar. Just nu håller jag på med sommarjeans och en kappa i återvunnet påslakan. Bäst av allt är att jag aldrig behöver sprätta

Vårhälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 22:28   #2
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Jaaa, jag! (hurra, jag känner mej inte ensam om detta längre)

Hade ju precis kommit igång igen, mycket tack vare
min nya lätthanterliga Brothermaskin,
när livet gjorde ett par lappkast
(sjukdomar, egen och närståendes) för ca 7-8 veckor sen.

Jag har "sytt" otroligt mycket mentalt under tiden.
Olika väskor, mug rugs, och mycket annat i olika tyg & färgkombinationer ifrån min önske/att-göra-lista.

Har i a f orkat tröstköpa lite reatyger fr Usa
och ett par väskmönster i väntan på bättre tider...

Allt är i o f s lite bättre i skrivande stund,
men nu i vårvärmen blir det först trädgårdssysslor
och att röra sej utomhus det som både lockar och behövs
allteftersom jag orkar mera.
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 02:19   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Dom flesta av mina projekt genomför jag i huve först ett par gånger innan jag gör det på riktigt. Jag tycker det blir mindre misstag när man väl gör det på det sättet.

Ibland gör skallen det till och med på egen hand. Inte helt sällan har jag drömmar där jag jobbar mig ingeom olika projekt steg för steg. Rysligt praktiskt när det funkar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 11:02   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jodå, här är en till.
Ibland till och med ofrivilligt. Min hjärna kan fastna på ett kommande projekt och låter mig inte sova förrän den vridit och vänt och gått igenom alla eventuella problem som kan uppstå. Grymt irriterande om man vet att man skall upp tidigt dagen efter...

Men som sagt det brukar ju gå fort när man väl sätter igång iaf...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 13:58   #5
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag måste erkänna att jag blir lite lättad att höra att det finns fler.... Det där med att trösthandla känner jag också igen - det är nog det närmaste ett beroende jag kommer. Vin, mat, godis, chips, män - allt det fixar jag med måtta, men tyg är min svaga punkt.
Min mamma, som är en flitig stickerska, och jag, pratar ofta om hur det motverkar stress att få göra något med händerna. För mig som är lärare blir det ett sätt att koppla bort tankarna från all känsla av ansvar för eleverna. För mamma är det nog ett sätt att kunna sätta sig och vila en stund, för hon är en så'n där som aldrig sitter på rumpan.

/Anette... som hoppas på en verklig systund ikväll...
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 15:07   #6
solingnes solingnes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 100
Puh! Vilken tur att man inte är ensam om detta fenomen....Trodde ett tag att det var bara jag...
solingnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 15:56   #7
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Får jag också sälla mig till samligen?? Tycker nästan alltid att mitt huvud syr på något - ibland blir det sedan av i verkligheten men för det mesta stannar det i fantasin!

Skönt att vi är många!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 16:17   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Japp, här har ni en till.

Jag får fantastiskt mycket "gjort" på helgmornar. Oftast vaknar jag tidigt vid halv sex och då börjar tankarna på syprojekten. Jag ligger kvar och har fullt av ideer och brukar så småningom masa mig upp och antingen börja leta i tygförrådet eller bland mina mönster och mönstertidningar.

Inte lika mycket blir sytt!
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 17:47   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jadå här kommer en till som kan sälla sej till den skaran och ALLT blir perfekt och passformen blir ALLTID hundra
Dock har jag löst många problem rent mentalt om jag kört fast och funderar på det vid ett senare tillfälle.
Men men heja oss tankesömmerskor, någon gång kanske vi också får tummarna loss och skapar något verkligt annars är det risk att det blir som i kejsarens nya kläder ha ha.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 17:54   #10
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag är en blandning av mental sömmerska och en "doare". Den mentala sömnaden är för det mesta allt som jag vill göra till mig själv när jag får tid men tyvärr så har jag glömt vad jag funderat ut när jag får tid till det. Det är klart att jag mentalt även syr många av de uppdrag jag får av mina barn och barnbarn men dessa tankar blir oftast förverkligade.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 18:19   #11
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Haha, det är en utbredd sjuka tydligen. Här är en till som har svårt för att somna ibland för att det far omkring tyger, mönster, knapphål och sömsmåner genom huvudet. Värst är det faktiskt när jag verkligen håller på med något projekt och inte kan jobba med det jämt. Alla nödvändiga uppehåll för att exv. äta, jobba, umgås, handla, sova blir väldigt splittade för huvudet är kvar i symaskinen hela tiden. Allt annat verkar helt meningslöst, jag kan bara tänka på den där kragen... Jag är förmodligen outhärdlig att vara med då. Och så drömmer jag plagg som jag planerar att göra ”nån gång”.
Det är nästan som ett missbruk...
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 19:19   #12
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag är likadan. Ser allt framför mig steg för steg. Oftast ser jag processen framför mig medan jag syr. Ligger alltid ett par steg framåt mentalt. Konstigt bara att allt inte blir precis som det var tänkt i verkligheten. Det är alltid något som inte stämmer. Jag tror att tankarna luras för att man ska lockas vidare och verkligen ge sig på det. Om det inte hade blivit så bra i tanken, så hade man kanske inte börjat på det.
Jag håller just nu på med ett par Jeans som jag har sett mig själv i, i tanken i ett par månader. Jag har gått igenom allt tusen gånger steg för steg och allt har varit perfekt. Tyvärr det inte lika kul längre. Midjan är konstigt låg bak, och över naveln fram. Minskar jag fram så får jag skaffa ny blixtlås. Orginalet har ingen linning, men det får jag lägga till, för att få den över häcken.Och ändå är mönsterdelarna precis som dom ska vara, och fungerade förra jeansen jag sydde. Projektet vilar just nu tills jag är på bättre humör att ta tag i det. Det blir ett par mugrugs under tiden. Jag ser minst fem olika varianter i tanken. Frågan är om dom ser likadana ut när dom är klara.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 21:39   #13
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Och här är en till, jag fick någon "klipp-bacill"för ett tag sedan, så nu har jag två byxor, klänning, kappa, toppar, cykelbyxor, kjol o en bikini tillklippta. Var så på gó när jag gjorde detta, men jag och tiden är inte så kompatibla. Och allt är sommarkläder (men till vilken sommar????)
Underbart att höra att vi är flera superkreativa.
Trevlig Sommar!
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 21:45   #14
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag syr också mentalt. I duschen kan jag plötsligt komma på en lösning. Jag syr på buss och tåg. Jag syr massor av saker som jag ser på syrelaterade sidor. Ibland tänker jag: Sitt inte vid datorn och dröm.Det blir inget sytt där. Tiden bara försvinner Bättre att flytta in i syrummet. Väl där vet jag inte alltid vad jag ska ta tag i. Göra färdigt eller börja något nytt?
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 23:05   #15
MELLANDELEN MELLANDELEN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 131
Oj, det här är ju värre än svininfluensan.
Å, jag är inte heller vaccinerad för den här bacillen.Jag ligger också och tänker på vad jag ska sy och hur fint och bra allt funkar, och som någon tidigare nämnde, inget sprättande.
Trösthandla tyg är himla roligt, man vet ju inte när andan faller på.
MELLANDELEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons