Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-07, 09:27   #1
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Hoppstygn och tråd går av på overlock

Sydde gardiner och påslakan til min lille brorsson igår. Vanligt slätt vävt bomullstyg (Händige Manny fö). Begriper inte varför overlocken strulade så. Gång på gång så blev det hoppstygn på övertråden och gång på gång gick vänsternålens tråd av. Tycker att jag tsetade precis allt...trådspänning, byta nålar, pressarfotstryck, trä om (hur många gånger som helst), kollat att det inte var skräp mellan trådspänningsbrickorna, städat ur.

Det lustiga är ju att kör jag en stump i trikå så blir det ju hur bra som helst så klart! *morr*

Huskylock s15 för övrigt. Det jag funderar på är om det är just när det är tyg med tryck på, alltså inte vävt mönster, för det har jag nog haft lite problem med nån gång även med tryckt trikåtyg.

Tips? Nån som råkat ut för samma? Själv är jag inte så erfaren på overlocksområdet ännu...haft den sedan september bara.

// Nina
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 10:52   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag har aldrig haft liknande problem med min overlock. Mitt bästa råd till dig blir därför att läs i handboken. Det borde finnas en sida där det står fel och hur de avhjälps.
Om du inte får hjälp där, ring och fråga symaskinsförsäljaren
eller någon annan återförsäljare av maskinen. Då får du
snabbt hjälp om ingen här kan hjälpa dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 11:04   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du trätt om maskinen helt och hållet, dvs alla tråd och trätt på dem i rätt ordning?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 17:02   #4
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Gumpan: Har läst i manualen men den är verkligen inte specielt utförlig alls. Testade allt som stod där och mer. Det lutar nog åt att ringa och fråga.

ichigo: Jajjamen, trätt om och trätt om och till slut även flera gånger med tråd som jag vet är bra kvalitet på. Har ju lärt mig att många gånger så begriper man aldrig vad felet var men när man trätt om några gånger så plötsligt kan det börja fungera.

Det konstiga är ju att det kan bli skitbra på trikå ändå och på gardintyget så var det ju sträckor på 20-40 cm som blev riktigt fina sen började det bli hoppstygn eller så gick vänter nåltråd av.

Funderar på om det kan ha med typen av nål att göra. Jag har ju fått för mig att man alltid kör med samma typ av nål och möjligen bara ändrar storleken, men det kanske är så att de nålar jag har är inte passar till vanligt tyg. Hur gör ni andra byter ni nåt mer än storlek på nål beroende på tygsort på er overlock? Jag gör ju det på den vanliga symaskinen men inte overlocken, kan det vara problemet tror ni?
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 17:51   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Testa olika nåltyper du!

Annars så verkar det som att din maskin kanske inte mår helt bra?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 18:11   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Nålen som du ska använda till din maskin är ELx705.
Läs alltid instruktionsboken och följ den.

Jag har både en S15 och en S21 - de strular aldrig och jag har
sytt i precis allt på de bägge!

Kontrollera att nålarna är korrekt helt isatta, kontrollera igen
att du har trätt maskinen rätt från A-Ö och att trådarna löper
igenom trådspänningsbrickorna och inte utanpå.
Kontrollera trådspänningen igen.

Tryckt tyg är inga som helst problem. Gör en testsömnad
t.ex med 4-trådig overlocksöm med färgerna som motsvarar de
i maskinen, dvs grön tråd för den övre griparen, blå tråd
för den undre griparen och röd / gul för resp nål. Kontrollera
hur det ska se ut med instruktionsbokens söm.

Testsy på ett bomullstyg eller lin som du ser tydligt färgerna
och resulatet på, då ser du också var det strular någonstans och kan
enkelt åtgärda det.
Ofta är det just nålarna som vara skadade, böjda, kantstötta eller fel isatta.

Använd förstoringsglas och ficklampa så att du kan lysa in i maskinen
och lättare hitta problemet, kontrollera samtidigt om också trådar, ludd och annat finns ihopstockat i maskinen.

Lycka till!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 18:11   #7
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Det är det jag är rädd för. Köpte den i september och efter två månader så gick nålskyddet (det närmast sig själv framför nålarna AV i sitt fäste. Jag fattade först inte detta, trodde att det bara slog till i maskinen pga att vänster nål böjde sig, men det var nog tvärt om. Den var inne på reparation i över en månad. Fick lånesymaskin av samma sort under tiden. Mycket förvånande så lät den hemskt mycket mindre allmänt trots att den ska vara exakt lika dan. Så jag ringde o sa att de får nog kolla igenom hela maskinen för säkerhets skull. Frågan är om de gjorde det...

Hoppas inte det är samma grej som håller på att hända igen. Har försökt lysa med ficklampa men det är ju svårt att se ordentligt om det kan vara så att vänster nål går emot. Tror jag ska skruva bort plåten så jag kan se hur det är fäst nu. Fast rimligtvis borde det ju bli likadant på trikå isf. Hmm!

Får se om jag kan hitta några andra nålar...har bara sett att det fanns "overlocksnålar" inspira, inte att det fanns för olika tyksort.
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 18:45   #8
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Schmetz har också ELx705, fungerar precis lika bra
som Inspira. Schmetz finns i de flesta tygaffärer och
symaskinsbutiker.

Om nålen går emot kan den skada stygnplåten, och kan tom
skada tyget och annat i maskinen.

Kvalitetstråd är också A-O, det finns ingenting som heter
"billig tråd", är tråden av sämre kvalitet kan den gå av,
antingen direkt eller efter ett par, tre tvättar.

Om du vill kontrollera nålarna, trä dem med röd / gul tråd, öppna frontluckan och för handhjulet mot dig (inte ifrån dig - gör du det så backar du kedjan), vrid handhjulet försiktigt mot dig några varv och se hur trådarna lindas runt stygntungan på stygnplåten, tar det emot eller
strular någonstans? Trådarna skall virkas runt stygntungan, ungefär som du tänker dig en virknål för att bilda en kedja.

Har du kontrollerat allt och det fortfarande inte stämmer
(jag gissar starkt på nålproblem av något slag) så ta tillbaka
den till butiken som får gå igenom den.

Det har du absolut rätt att göra.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 19:55   #9
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Ahh tack Couture, jättebra tips om "virkningen", ska kolla det imorgon (är i paltkoma just nu...hehe).

Skruvade loss stygnplåt o dammade kliniskt rent och tog bort pressarfoten för att kunna se ordentligt om nålarna gick mot något av nålskydden under, men det gick faktiskt fritt.

Nålsort verkar ju vara rätt iaf, får införskaffa några schmetz Förresten du verkar kunna lite om nålar...nån rekommendation om när man ska ha 70, 80 eller 90 på vilken sorts tyg? Det kanske är där skon klämmer? Har testat nya och nya och nya nålar av både 80 och 90 men märkte ingen skillnad. =(
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 20:12   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Paltkoma - är du här uppifrån? Gud så gott!!

Jag tycker att du tar och kontaktar din återförsäljare.
Det kan vara så att det är något fel kvar i din maskin
om du förstår hur jag menar. Tycker att de borde se över
maskinen. Den ska ju klara alla material.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 20:27   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men om din maskin redan åkt in tidigare för problem och att du tycker att lånemaskinen lät bättre jämfört så tycker jag att du ska vara envis och gå tillbaka och berätta om problemet. Det kan ju vara så att något mer grejer behövs bytas ut eller så får du en ny maskin tycker jag, sätt press på Husqvarna!

EDIT: Håller med Gumpan helt klart. De kanske bara har testat på trikå när de testkört tidigare? Ta med dina tyger och visa hur det går för dig. Kanske kan de hjälpa dig hitta felet om det skulle vara fel användning!

Senast redigerad av ichigo den 2011-01-07 klockan 20:58.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 21:12   #12
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
När det gäller nålar syr jag personligen mest generellt med 80,
syr jag jeans eller skräddar i kraftig ull och grövre tyger
använder jag 90.

Det är lite olika hur man själv vill ha det.
Bara att prova sig fram på olika tygprover.

Går du till butiken, ta med sömnadsprover på hur det faktiskt ser ut,
det är det bästa rådet så att de kan få en chans att analysera det.

Men börja med att granska inuti maskinen kring stygntungan så att inte
gammal tråd ligger hopsnärjd där också.

Lycka till - det löser sig säkert.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 16:43   #13
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Tack alla vad ni är goa som kommer med tips o idéer! =)

Har kollat virkning o den ser ok ut. Har kör gul-röd-grön-blå test med i samma tyg som gardinerna som stulade. Det blir lik förbenat nåt hoppstygn här och där på grön (övergriparen) men åtminstonde så har vänster nåltråd slutat att gå av, så det kanske satt nåt ludd nån stans ändå som jag lyckats få dän.

Sydde om en hel del kläder till lillen o gjrode massa justeringar (muddar här o där o bytt ärmar på nån tröja) o det funkade super...inga som helst problem, men så var ju allt det trikå. Har sytt en dinosauriemässa i fleece idag med 4dubbelt tyg, nada problem.

Ja det blir nog till att åka in med maskinen och lite tygprover, så får de se om de kan hitta nåt i affären annars får de skicka in den igen. Eller rättare sagt då kommer jag att propsa på att få den utbytt helt direkt istället. Det var ju av ren snällhet och mitt tiggeri som jag fick låna hem deras enda skyltexemplar sist, så det vet ju ingen om jag får låna en gång till medan de skickar min till Husqvarna i en månad! Förresten så är det ju rätt enkelt...bara att de får provsy i mitt tyg på sitt skyltex. Blir det inga hoppisar på den så...hehe. =)

Gumpan, nej jag är inte uppifrån. Boråsare som hittade en bonde i Hjo o det var ju lättare att flytta på en "kossa" än alla de som bonde redan hade så är skaraborgare numera. Det hindrar ju inte mig från att adoptera lite ord uppifrån. Fö så har jag nog aldrig smakat på palt, men jag gillar blodpudding...räknas det?

Ja vi får se hur det går med "Ove" (Lock), lite mycket annat just nu med så får väl tåla mig några dagar även om jag nog ringer butiken imorgon. Ska prova att sy i ett annat gardintyg jag köpt till sonen som är samma kvalitet på med. Tack alla för hjälpen! Kram // Nina
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 19:42   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
när du går tillbaka med maskinen - ta med tyget som strular för dej och den tråd som du använder... då blir det lättare för dom att hjälpa dej
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 14:56   #15
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Nu är lille Ove inlämnad. Hon som ska kolla den är inte där förrän imorgon, men jag har pratat med henne. Själv ska jag spendera dagen på sjukhus med sonen som ska få ett lite ljumskbråck opererat så jag kunde ju inte lämna den imorgon. Ska ringa på em när vi är klara på sjukan o se om hon löst problemet så jag får med mig den hem, eller om den behöver skickas till Husqvarna igen. Blir det det senare så kommer jag propsa på ny maskin. Lämnade med både lite syprover där jag hade skrivit upp vad jag hade haft för inställningar och en bit tyg som hon kan leka med. Hoppas hoppas på snabb lösning...sonen har växt och behöver en ny omgång kläder nu! =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hoppstygn felstygn

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons