Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-08-11, 19:44   #1
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köpa overlockmaskin

Jag är sugen på en overlock maskin. Jag har tidigare en bra vanlig symaskin som kan det mesta (Janome MC 11000). Jag vill ha en prisvärd maskin som inte krånglar och är lätt att sköta och ställa in. Vilka märken är bäst och vilka är sämst?

Babylocken tycker jag är i det dyraste laget. Vilka andra bra alternativ finns som är billigare?

Man ser ofta Husklock på beg marknaden. Varför?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 21:23   #2
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Jag har också varit sugen på en overlock länge och gjort slag i saken idag.
Jag har bestämt mig för en Bernina 1150MDA.Det skall bli jättespännande. Jag har inte använt någon overlock tidigare.

Enligt försäljaren i butiken så har de slutat sälja Huskylock för att det inte kommer att finnas reservdelar om ca 5 år.Sant
eller ej vet jag inte.

Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 23:46   #3
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej !
Jag har haft en Huskylock från Husqvarna gillade den aldrig det var en pärs varje gång man skulle trä den eller byta söm. Jag bara avskydde den maskinen.
Jag har nu en Babylock Evolve det är en fantastisk maskin lätt att hantera och trä den går som en dans med luft.
Finns en nyare nu som verkar vara ännu bättre. Jag tycker Babylocken är den bästa overlocken och väl värd pengarna.
MVH Milly Axling
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 09:22   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother tex 3034D är den bra. Det skrivs väldigt lite om Brother på sy sidan. Är det maskiner som fungerar bra utan problem eller är de så dåliga att folk som har dom har gett upp inte syr på dom?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 09:49   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har en Huskylock 910 och har aldrig haft några problem med den.
Att trä den är inga problem, men för det mesta så klipper jag av trådarna, knyter ihop och bara drar igenom dem.

Men vi är ju olika alla, vilka maskiner vi gillar och trivs med.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 13:06   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Brothers overlockar är jättebra (både 1034 och 3034). Det finns flera ägare här på sidan som kan berätta mer. Jag har haft en 1034 ett kort tag (den var menad som extramaskin, men bästa kompisen ville köpa den...) och är sugen på att köpa en igen som extramaskin (kostar bar runt $200 i USA). Den var väldigt enkel att trä och trevlig att sy på!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 18:41   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har en brother 3034 som jag är väldigt nöjd med. Syr bra, lätt att trä, har inget krångel haft alls under de året jag haft min. Kan verkligen rekommendera den.
Beställde min från England och det tjänade jag en hel del på, har för mig att det landade på ca 3000 inklusive frakt plus att jag då fick med en extra pressarfot samt en massa tråd.
Många gillar iofs inte tråden men i min maskin funkar den bra.

Blev oxå avrådd från att köpa huskylock när jag kollade med symaskinsförsäljaren i min stad. Krångligare än brother samt svårt med reservdelar samt lång reparationstid var de han nämnde.

Lycka till med köpet.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 20:28   #8
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Har sett en del kommentarer på Sysidan den sista tiden vad gäller overlockar, speciellt kring Huskylock och annat kring Husqvarna.
Pga av detta bollar jag frågorna till Corporate Office / Head Quarters i USA.
Detta pga att är det rykten som körs i butikerna med syfte att sänka ett varumärke av så hög kvalitet eller värva kunder till sina egna tillverkare så är det riktigt illa. Det är oprofessionellt.

De flesta av dagens maskiner - oavsett tillverkare - brukar för det mesta vara av mycket bra kvalitet. Jag har testsytt både Berninas,
Janomes och Brothers maskiner, alla har de varit bra. Själv har jag jobbat med overlockar i en massa år, långt innan de var färgkodade.

Jag tycker man kan hålla det snyggt, var och en väljer ju den maskin
och det märke man vill ha - låt det vara med det!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 07:30   #9
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Jag har fått omgående svar högst upp från Husqvarna Corporate /
Head Quarters i USA betr Huskylock och annat kring maskinerna.
Reservdelarna kommer inte att upphöra, inte heller finns det planer
på ändrad försäljning eller annat som det spekuleras i.

Konkurrenterna som ägnar sig åt sådant här klassar ner företaget i
syfte att värva kunder.

Själv skulle jag inte välja att köpa av ett sådant märke eller
handla i en sådan butik. Oavsett vilket varumärke det gäller.
Men det är ett eget val man gör.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 08:03   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag kollade här på sysidan på inlägg som handlar om problem med overlockmaskiner, de flesta handlade om huskylock? Varför? Jag tror inte att dom som köper huskylock är mer korkade än andra utan är det maskinen som krånglar.
Det finns ju massor av huskylock på beg. marknaden, men mycket sällan några babylock. Det tyder ju på att det är många som är missnöjda med sitt köpt av huskylock. Man säljer ju inte gärna en maskin som man trivs med och är nöjd med.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 09:32   #11
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Det kanske är så att det är problem med reservdelar när maskinen krånglar och då väljer man att köpa en annan. Därav många huskylock på beg.marknaden. Det är bara en fundering som jag själv har.

Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 10:41   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det kan ju vara så enkelt att Huskylock helt enkelt varit den vanligaste overlocken här i Sverige och det därför alltså finns mest av dem både på verkstäder och i beg-annonser.

Jag vet inte om det är så, men man ska vara försiktig med att dra för stora slutsatser.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 11:54   #13
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 56
Jag har en likadan maskin som Dahlia och är jättenöjd med den och alla jag känner har Husqvarnas overlockar och alla är nöjda med sina maskiner.Tror att det är många i Sverige som har just Husqvarna och därför finns det många på beg-marknaden. Dock är 936 en maskin som flera har haft problem med och som man nog bör testsy ordentligt om man ska köpa en sån...
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 17:54   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Nu har jag bestämt mig det blev en broder 3034D. Har precis beställt den från England (sewings machines direkt).
Går nu i väntans tider och hoppas att jag gjort ett bra val.

Det är svårt att välja rätt symaskin, det är ju en livskamrat man väljer. Det är alltid lite som att köpa grisen i säcken.
När man väljer livskamrat(gubbe) så inte väljer man någon man inte har provkört (lärt känna) en längre tid, så man vet vad han går för, men symaskiner får man bara i bästa fall provköra några minuter.

Tack alla ni för alla jättebra tips och ert tåla mod med oss okunniga. Ni är helt underbara!
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 19:30   #15
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
sarilundmark skrev: Visa inlägg
Jag har en likadan maskin som Dahlia och är jättenöjd med den och alla jag känner har Husqvarnas overlockar och alla är nöjda med sina maskiner.Tror att det är många i Sverige som har just Husqvarna och därför finns det många på beg-marknaden. Dock är 936 en maskin som flera har haft problem med och som man nog bör testsy ordentligt om man ska köpa en sån...
jag är också lycklig ägare till en sådan och har ALDRIG haft problem under de fyra år jag haft den!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons