Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-04, 23:02   #1
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Question Någon som har en Singer overlock?

Hej,Har tittat på olika overlocker ett tag och nu börjar det bli dags att slå till. Var och tittade på en Singer 14SH654 idag (med 2-4 trådssömmar). Det blir ingen täcksöm, har gett upp tanken på det då jag inte har råd. Om det visar sig att jag behöver det så får jag väl köpa en coverstitch senare.. Singern verkar bra och jag kan få den för 4000 kr. Helt fantastiskt, visade sig att jag får 20% rabatt då jag är studerande på designskola! Det jag undrar är om någon har den här typen av maskin och tror att det är ett bra köp. Har kollat runt på tidigare inlägg och det verkar inte så vanligt med Singer maskiner, eller? Mycket tacksam för svar. Mvh Ulrika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 08:31   #2
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag har haft en sån

Jag tror i alla fall att det var en sån. 2-4 trådar och differentialmatning. Jag bytte nyligen upp mig till en Pfaff coverlock, bara för att jag ville ha coverstitchen.
Annars var maskinen bra, enkel just för att det inte finns så många funktioner. Har man bara lärt sig att trä maskinen rätt så är det bara att tuta och köra. Jag använde mycket 4-trådig overlock och rullfåll.
En nackdel kan vara att den är lättre än Pfaffen så att den vandrar lätt runt på bordet när man syr, men detta går lätt att åtgärda med en skumgummiduk och sen finns det ingen uppsamlare.

Hoppas att du blev något klokare
Hör av dig om du vill veta mer....

//Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 12:18   #3
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Tackar tackar för snabbt svar.
Jo, det verkar nog vara samma maskin. Lite synd ändå att den är så lätt. Kör just nu med en hederlig gammal "koloss", Husqvarna automatic en sån där härlig gammal grön i metall. Den går som tåget ( fortfarande efter alla år )!

Hursomhelst så blir det nog ett köp av Singer maskinen i varje fall. Imorgon kommer den. Ska bli fantastiskt roligt.

/Ulrika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 12:33   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har just denna maskin sedan förra hösten. Har inget att jämföra med, så om den är bra eller dålig är svårt för mig att veta. För mig duger den bra i alla fall.
Håller med om att den lätt "vandrar omkring" om man inte har gummimatta eller något liknande (någon som har andra bra tips om vad man ska använda som glidstopp?).
Jag har planerat att skaffa även täcksöm och kommer då att hålla mig inom märket och köpa en annan Singer (slutar på 957 nånting...), eftersom man verkar få rätt mycket maskin för pengarna med dessa maskiner.
Återigen blir man avundsjuk på amerikanerna, eftersom den där 957 bara kostar $500 där, och normalpriset är över 10000 här (mässpriset var runt 7000 på syfestivalen). Buhu!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 22:10   #5
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Hmm.. Det är inte helt fel att shoppa saker från staterna i dessa dagar. Kollade just på amazon.com och där fanns Singermaskinen jag ska köpa för under halva priset!! Ca 2000 kr skulle den kosta. Tyvärr så går det inte att skicka den utanför USA, annars hade jag nog beställt den där istället. Jag brukar beställa böcker från USA ganska ofta. Även fast det är ganska höga fraktkostnader så blir det ändå ungefär hälften mot Sverige. Otroligt ;-)

Är det förresten någon som har tips på var man kan beställa tråd billigt?

// Ulrika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 22:18   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag köpte min Singer 14SH654 från England. Runt 2600 har jag för mig det blev inräknat frakt.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 22:47   #7
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Var köpte du den från då? Låter ju som ett bra alternativ. Fick du ändå garanti på den?

/Ulrika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 09:10   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag tror det var härifrån (sidan såg annorlunda ut så!):
http://www.uksewing.com/acatalog/index.html

Jag ser att den är dyrare nu än den var då. Jag har för mig att jag betalade under £200 (det var någon sorts introdultionspris. Tror maskinen var ny då för 1,5 år sedan eller när det nu var) för maskinen och en förvånande låg frakt. Och så låg pundet på runt 12kr...

Garantin var inte lika klar som på den Brother och Husqvarna jag köpt utomlands. Över huvud taget var dokumentationen inte riktigt bra. Nu är "min" symaskinsmekaniker väldigt billig och bra så det har inte bekymrat mig så värst.

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-04-06 klockan 09:24.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 17:57   #9
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Slog till idag! Trots att det blev bra mycket dyrare i Sverige. hade inte riktigt tålamodet att vänta. Känns toppen! Har redan hunnit sy en tröja idag. Verkar vara en "lagom" nybörjarmaskin. Inga konstigheter direkt.

Tack för dina svar
/ulrika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 18:06   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Härligt Ulrika!
Ja, det kan allt vara bättre att betala lite mer ibland. Inte hade det blivit värst mycket billigare från t.ex. England med de nya priserna.
Visst är det kuuuuul att sy med overlocken!!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons