Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-23, 11:16   #1
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Question Symaskin för nybörjare?

Hej
Jag skulle behöva lite tips på en bra symaskin för nybörjare. Jag tänker använda den till att lära/träna mig på att sy tex enklare barnkläder som små mössor eller klänningar samt gardiner. Finns det någon bra symaskin för dessa endamål som inte är allt för dyr att köpa?
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 12:26   #2
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Kanske någon även kunde tipsa om vad jag behöver för finesser på en nybörjar maskin
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 13:28   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Den här http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/...oduct/NV10AZW1fick min dotter när hon fyllde 19, totalt okunnig på sömnad var hon men denna har funkat mycket bra för henne.

Köper man den från England så blir den betydligt billigare. http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv10a_info.htm

Du behöver inte så många finnesser på en symaskin. Automatiska knapphål i ett steg tycker jag är ett måste men det har nog dom flesta nyare maskiner idag.
Förutom det så kommer du långt med raksöm och sicksack.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 14:18   #4
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Ska du sy barnkläder så är det också bra om maskinen också har trestegs-sicksack och/eller fuskoverlock.

Sen får du fundera på om du vill ha en elektronisk maskin eller en mekanisk, de senare är ganska mycket billigare.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 15:08   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Platinum skrev: Visa inlägg
Ska du sy barnkläder så är det också bra om maskinen också har trestegs-sicksack och/eller fuskoverlock.

Sen får du fundera på om du vill ha en elektronisk maskin eller en mekanisk, de senare är ganska mycket billigare.

Jag håller med samtliga ovan. Till små barn vill man gärna använda mjuka, töjiga tyger så se till så att maskinen kan göra ett hyfsat jobb med såna tyger. Overlock är den rätta sömmen på såna tyger... men jag tror att riktiga overlockmaskiner är båder dyrare och saknar andra funktioner som man behöver så om man inte har möjlighet att ha två maskiner får man klara sig med en allroundmaskin... och det går jättebra
...och som du redan fått tips om - man behöver inte så många olika sömmar egentligen... så låt inte antalet sömmar avgöra.

Jag röstar för att du hellre lägger pengarna på en robust, mekanisk maskin än på en elektronisk... och ha i åtanke att en lätt maskin kan vara så lätt att den inte står stilla på bordet när du syr. Den kan också ha maskindelar i plast som inte håller i längden.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 15:24   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Rekommenderar starkt att gå till olika butiker och testsy olika
märken.
Är du helt ovan är det mycket svårt att gå på andras rekommendationer,
alla har vi våra favoritmärken men det finns många åsikter.
Till syvende och sist - det är dina pengar.
Testsy!! Inte bara i stadig bomull utan i olika kvalitéer.
Begär att få testa olika sömmar i olika material, ta med dig
lite prover i det du har tänkt att använda maskinen till, trä
maskinen på plats så att du vet hur det ska gå till.
Ingen värsting till maskin behövs i början, utan du kan uppgradera
senare när du vet var du står någonstans i sömnad.
Köper du i butik är det också enklare att få support om du
skulle köra fast.
Följ alltid instruktionsboken - oavsett märke.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 19:07   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar dig att gå runt och kolla i butiker. Köp bara kända märken och undvik dom allra billigaste modellerna. Köp i en riktig symaskinsbutik, där får du utbildning i maskinen, och även komma tillbaka och fråga om det är något du undrar över. I prisklassen runt 2500 börjar maskinerna bli bra.
Att köpa från utlandet är inte att rekommendera för nybörjare. Priset är billigare, men det är guld värt att ha en butik med kunnig personal att gå till när det strular till sig. Och strular till gör det förr eller senare.
Ta god tid på dig. Och sov minst en natt på valet. När du tror att du hittat rätt. Drömmer om maskinen på natten och är lika kär dagen efter, så har du troligtvis hittat rätt.
Symaskiner är personliga och det är viktigt att personkemin stämmer ihop.
Det är en livskamrat som du är ute efter, som du ska trivas ihop med och tillbringa många roliga timmar tillsammans. Det är din allra bästa vän som du nu ska skaffa dig.
Med rätt maskin kommer syglädjen. Snåla inte utan unna dig det bästa, även om det svider lite i kassan. Ni ska ju hänga ihop i många år och trivas. Att drömma om en annan stör gläljen.
Vissa butiker har en "bytuppdiggaranti" det innebär att du kan byta maskinen mot en dyrare inom ett år och bara betala mellanskillnaden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 08:16   #8
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Tack för era svar. Ska läsa igenom och sätta mig lite bättre in i vad ni skrivit sedan blir det nog en tur till någon symaskinsaffär i veckan för att lära mig lite mer
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 10:38   #9
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Någon av er ovan skrev om trestegs-sicksack och/eller fuskoverlock. Heter det fuskoverlock? Så jag kan leta efter det ordet i en symaskinsbeskrivning? Vill ju gärna ha någon typ av "töjbar" söm? För det är väl det dessa två ska vara?
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 00:24   #10
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Elmis, det brukar kallas för "stretchsömmar". Trestegssicksack finns ofta på maskiner som inte har stretchsömmar. Går du till en symaskinsaffär förstår de mycket väl vad du menar med en töjbar söm.

Fler bra råd har du redan fått! :-)
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 08:11   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Från att tidigare ha ägt en begagnad Singer från 70-talet och sedan fick en ny Bernina i mitten av 90-talet, köpte jag en billig på Elgiganten (tror jag det var). Det är utan tvekan den bästa jag haft. Inte så stark få 3-4 lager kraftig jeans har den jobbigt för, men det är det enda. Den har ALDRIG strulat.
Så som nybörjare - köp en billig.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 08:41   #12
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Hur skiljer sig en mekaniskt från en elektronisk symaskin när man syr?
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 08:44   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp inte en billig maskin i varuhus. Kvalitén är mycket ojämn, det finns dom maskiner som fungerar, men många gör det dåligt.
Det är nästan omöjligt att få dom någon service på dom, reparatören vill inte ta i dom med tång. Dels går det inte att få tag i reservdelar, ofta är kvaliteten på maskinen så dålig att det inte går lämna någon garanti på jobbet.
En trasslande maskin dödar verkligen sy glädjen. Det är mycket bättre att vänta och spara till en riktigt bra maskin.
Alla symaskiner behöver lämnas in på service med några år mellanrum, för att bli ordentligt rengjorda och smörjda och justerade. När det är dax brukar maskinen säga till själv den blir sur och grining. Men efter besök hos symaskinsdoktorn blir den som ny igen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 08:48   #14
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Nej jag tänkte inte köpa billigast jag hittar MEN det stora problemet är att jag som nybörjare har svårt att se skillnad på något billigt "skräp" och någon billigare variant av kvalité? Om ni förstår hur jag menar Därför tar jag jättegärna emot tips på specifika symaskiner (namn, länk etc).
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 09:01   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
På mekansika maskiner gör du inställningarna med en ratt, på en datamaskin, gör du inställningarna på en liten bildskärm, som du ställer in med pilar.
Den du har tittat på ställer du in numret på sömmen du vill sy, tex söm nr 21. Då ställer du in 2 på en knapp som du trycker på tills det står en tvåa i rutan, ettan gör du lika dant med. Då kommer sömmen upp i rutan, talar om vilken pressarfot du ska använda. Du också justera längd och bredd på sömmen. När du valt den.
En data eller elektronisk brukar det finnas fler sömmar på, och ofta flera olika enstegsknapphål.

Om du inte vet vad enstegsknapp är för något, så innebär det att du sätter knappen i foten. Ställer in vilket knapphål du vill sy. Sätter i foten och drar med en liten spak som reglerar längden på knapphålet.
Sätt i tyget, gasa och luta dig bakåt i stolen och rullar med tummarna och så har det ett perfekt knapphål. Du kan sy hur många exakt lika knapphål som du vill.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons