Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-17, 08:23   #31
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Jag har också en overlock, Bernette 334, som plötsligt började krångla igår mitt i sömnaden av en tunika. Vä-nålen lossnade plötsligt (var väl inte fastskruvad så hårt). Satte tillbaka den och plötsligt vill inte vänstertråden, den gula på Bernette 334, lägga sig i trådkedjan. Jag har trätt om maskinen - men inte blev det bättre. Ser att nålen sitter lite lägre ner och får inte upp den. Min fråga är om någon vet om båda nålarna skall sitta på exakt samma höjd?
Bytte nålar och nu fick jag in den vänstra bättre men fortfarande är de olika. Några tips? Annars är min overlock en trotjänare som bara går och går....
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 13:15   #32
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej,

har aldrig använt en sådan overlock som du har annka40, men på de overlockar jag har, och jag har sett, sitter nålarna i olika höjd. De ska dock alltid vara isatta så högt som möjligt.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 13:26   #33
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Har inte heller samma overlock som du annka40, men ibland när en nål går av så får man lossa bägge nålarna och sätta i dem igen.
Det är precis som om att de inte riktigt får plats. Så har jag fått göra på min "gamla bettan" en pfaff som är ca 20 år gammal, ett par gånger.

De ska sitta i två olika höjder, så är det på min i alla fall.
Du kan ju samtidigt dra ut trådarna och dammsuga maskinen och speciellt mellan skivorna i trådspänningen. Ibland kan faktisk ratten för trådspänningen "hoppa" ur läge så att när du spänner tråden till en anna siffra så hänger liksom inte ratten med ...
Fattar du hur jag menar, lite svårt att förklara ...

Hoppas att du har fått någon liten hjälp i alla dall / Mari
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 15:55   #34
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Jag har haft en Bernina 334D och nålarna ska vara på olika höjd. Det var lite svårt att få spänningen riktigt bra, den var väldigt känslig och det tog flera timmar ibland att få sömmen något så när bra. En egenhet den hade var att efter jag hade ändrat lite på trådspänningen och skulle provsy så fick jag sy ett långt stycke innan den visade hur sömmen skulle bli.
Nu har min dotter fått den men tyvärr så är det jag som får trä den och justera sömmarna men det blir inte så ofta för hon syr inte så mycket./lapplotta
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons