Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Visa resultat för omröstning: Använder du overlocktråden från SMD?
JA i min overlock från SMD 7 25.93%
JA fast bara i annan maskin 1 3.70%
NEJ jag är inte nöjd med tråden 8 29.63%
inget av ovanståde (lämna kommentar) 11 40.74%
Antal röster: 27. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 17:12   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det kan också bero på olika maskiner. 2 av mina symaskiner går det bra att sy på, men på min favoritmaskin går det ibland trögt. Själva sömmandet går rätt bra, men när man ska dra i tråden även när pressarfoten är uppe så går det mkt trögt och man kan riskera böja nålen ganska rejält.

Men på de 2 andra maskinerna går det bra.

Jag har inte haft problem med att tråd gått sönder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:27   #17
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jo.. glömde nästan..

ni måste använda rätt storlek av nål. Kanske bättre med lite grövre än vad.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 19:56   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det kan ju också avgöra. Jag brukar använda fin nål pga att jag syr så smått (och tätslagna väv) och om det är för grovt så dras tyget ner genom hålet. Men jag tycker att det åker trögt även innan nålen också. äsch då, jag har många andra tråd också genom tiderna, och nu vet jag ju vad som gäller.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 14:15   #19
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Måste fråga...Gäller denna tråd overlocktråden på koner eller är det den på vanliga rullar?
Trodde jag skulle få med femtio tusenmeters rullar med min overlock men fick istället 12 koner, inte mig emot men är nyfiken på om det är den tråden många upplever som dålig.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 15:17   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De jag upplever vara tröga är de raka rullarna 50 st om jag minns rätt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 17:40   #21
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag tänkte på de rullarna som man får med gratis, tror det är 50 st. Ligger fortfarande här hemma ouppackade - jag kan inte med att slänga dom.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 17:41   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske du kan skänka bort dem antingen till någon hjälporganisation eller genom "Annonser" här, om du inte kommer använda dem? De går att använda, bara det att inte alla maskiner trivs med dem.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 18:15   #23
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
De trådar jag fått därifrån och använt utan större bekymmer är stora overlockskoner.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 01:34   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske de bytt till konerna just pga att de vanliga är lite småusla?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 07:36   #25
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det var något år sedan jag fick konerna. Jag tror de går lite "fram och tillbaka" mellan olika trådpaket.
Det är alltså ingen kanontråd den jag har heller, men den funkar fast den "dammar" en del så man får vara noga med rengöring. Inga trådbrott eller hoppstygn eller så dock för mig. Använder den på både overlock och coverstitch.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 08:18   #26
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag fick koner i mitt paket igår.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 12:14   #27
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
Jag fick 50 rullar Den vita tråden gick ganska hyfsat men den svarta var kass massor med små dammpluttar på och den gick av hela tiden. Saxarna var någelunda har använt dem ganska mycket.
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 16:04   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok, nu måste jag sälla mig till skaran som är missnöjd med tråden!
Innan var det förhållandevist OK på mina vanliga symaskiner, 1 av dem gick det visserligen trögt men sömnaden gick bra.

Men nu har jag overlock och dessa många trådar passade ju bra att prova med! Nej, knappast.

Vanlig overlock gick rätt så ok. Men så fort jag gick över till rullfåll och andra sömmar med tajtare spänning än typ 3 så brister helvetet fort! Och man måste ju trä om allt om det brustit på gripartrådarna annars brakar helvetet loss har jag märkt.

Nu har jag spolat upp en dortak-trådrulle till 4 rullar och den fungerar bättre.

Jag var snål så jag gjorde papprullar och satte dem på spolningen på en av mina maskiner där man kan skruva loss "bromsen", och satt fast med lite häftmassa.... Spola lite långsamt under sträng bevakning och det går bra. Haha!

Jag är ju den som måste sy lite aning med femtielva olika trådar så det blir kostsamt om man måste köpa allt gånger fyra. Körde med spolar först men de tog slut fort och de satt inte bra på pinnarna i overlocken...

Så kort sagt: smd sytråd är skräp. Synd.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:31   #29
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
Jag beställde därifrån före jul och fick med 50 st 1000-metersrullar som jag inte har använt ännu, främst pga att färgerna var mysko, och att jag hört att dom är dåliga.

Däremot vad gäller prisavdrag så försökte jag med detta då Marine hade beställt bara veckan innan och fått igenom. Dock gick det inte att förhandla till sig varken prisavdrag eller tillbehör för mig, detta pga att jag var ensambeställare, och Marine hade beställt totalt 4 maskiner tillsammans med två stycken andra tjejer. Så vill ni ha prisavdrag så sambeställ!
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:40   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är svårt att få prisavdrag för att slippa gratisprylarna, trots att de säger att de är värda över 100 pund. Jag lyckades få 30 pund prisavdrag när jag köpte min overlock. Prisavdraget gäller alltså de extra pressarfötterna A och B inte själva overlocken.
Jag hävdade att jag redan har dessa tråd och saxar osv, så varför fler?

Fick svaret att Janome höjt priserna så mkt att de har mkt tajta marginaler. Det förstår jag, med tanke på hur billigare det är än i Sverige. Men det är lite lögn att säga att gratisprylarna är värda 100 pund, när det egentligen är långt lägre. De köper ju i stor bulk.

Men nej inget ont om dem, de håller mkt låga priser och grejerna som åker med är ju bara som bonus.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons