Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2006-03-23, 16:46   #1
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Thumbs down Furulunds modetyger stänger postorderhandeln...

Fick idag en rea-katalog från Furulunds.

"Ja, förändringens vindar blåser. Idag vill våra kunder i allt större uutsträckning se och känna på tygerna och se hur olika tyger passar ihop, man vill se nytt ofta och man vill matcha med band, paljetter, applikationer och mycket annat.

Det är så det fungerar i butiker. När det gäller postorderdelen däremot har driften blivit för dyr. Framför allt har kostnaderna för distribution av kataloger, prover och paket fullständigt rusat i höjden under senare år. vi har därför beslutat att stänga postorder/internethandeln den 15 maj. Vi hoppas på förståelse för detta, vårt tunga, men nödvändiga beslut.

Och vi vill tacka er alla för att vi har fått ha er som kunder, och för alla trevliga brev, mail och telefonsamtal.

Samtidigt vill vi passa på att häsla er varmt välkomna till våra butiker i Borås och Västerås. Det är vår ambition att göra två omtyckta och välbesökta tygbutiker, om möjligt, ännu bättre.

MVH
Katrine Andersson, VD"
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 16:50   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag blev själv mycket ledsen och besviken över detta beslutet. Känner även dåligt samvete att jag bidragit till ökade kostnader med bla gratisprover och kataloger. Jag kunde gärna ha betalat en liten summa.

För att göra det bättre för oss kunder som inte bor i närheten av butikerna, varför inte öppna upp en till?!

E-handel är nytt och gör det möjligt för alla att handla oavsett var man bor. Detta blir en begränsning och det blir svårare för oss som söker efter tyger i alla möjliga färger och material. Även vanliga tygbutiker lägger ner då marknad och efterfrågan är för liten. Det är mycket trist, då jag upplever det som intresset på senare år bara växer.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 17:16   #3
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Visst är det tråkigt att dom ska sluta med postorder/internet handeln. Jag säger som du Johanna att visst hade man kunnat betala för tygprover och katlogerna. det gör man ju tex till stoffochstil.
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 20:58   #4
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
neeeej fan va tråkigt
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 21:37   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Nu är detta inget problem för mig då jag bor nära Västeås men tycker synd om er som drabbas.
Kanske de inte tänkt på att de kan ta ut en liten avgift för kataloger/tygprover?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 21:45   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tja, de kanske kunde ha söndagsöppet i Boråsbutiken t ex.
Åkte till köpcentrumet med devisen "öppet när du har tid" för att upptäcka att över hälften av butikerna var stängda på en söndag fm. Nu var vi iofs i Borås pga annat ärende så det gjorde inget.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 09:12   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Usch vad trist!! Jag blev verkligen ledsen!
Men det avgör ju i alla fall saken, att Borås MÅSTE passeras på olika resor i närheten!!
Är butiken i Västerås lätt att komm till om man bara egentligen tänkt sig passera Västerås? Har inte alls kollat upp var den ligger.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 09:25   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Allvarligt talat dock, om driften är för dyr så är de ju för billiga. Personligen tycker jag inte det är konstigt att betala för kataloger och tygprover, så gör ju så mågna andra företag. Synd att de måste sluta med postordern. :/
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 13:35   #9
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
vore det inte en idé om vi skrev till dom och gav våra förslag på att betala för kataloger? det kanske inte gör så mycket skillnad, men man kan ju alltid hoppas.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 14:08   #10
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Tanken har slagit mig att man ska göra en skrivelse och bägra att få betala för katalog och prover.

Det blir absolut fler resor till Borås hädan efter. Har bott där över 5 år och var ledsen att behöva flytta därifrån då utbudet av tyg var enormt. Tur att jag har vänner kvar som kan gå och handla och skicka med post åt mig. Håller med om att butiken borde ha öppet på söndagar och inte stänga så tidigt på lördagar, kl 14 eller 15 som de gör idag.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 14:57   #11
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Det är knepigt det här med att få saker och ting att gå ihop ekonomiskt.

Jag fick också Furulunds katalog igår, men jag är tydligen dålig på att ”läsa” den, trots att jag bläddrat igenom den flera gånger... Jag såg inte ens informationen –så tack Johanna för att jag fick veta det.

Jag håller helt med Johanna och er övriga i era kommentarer. Jag betalar också gärna för varuprover och kataloger, men frågan är om större delen av Furulunds kunder är beredda att göra det? Trycksaker i fyrfärgstryck är dyrt och upplagorna behöver vara stora om de skall komma ned skapligt i pris. Jag undrar om inte Stoff och Stil har tagit över många av Furlunds kunder eftersom Stoff och Stil i sina kataloger ser ut att hålla lägre priser och ett större sortiment, men det är min egen subjektiva iakttagelse.

Det här med öppettider ser jag också som ett problem och skulle vilja att affärerna var mer tillgängliga på helgerna. Men jag kommer ihåg när jag var student och jobbade extra i en matvarubutik. Då fick jag lära mig att det är lönetillägg med viss procent efter kl. 15 på lördagar och dubbel lön vid en viss tid senare på lördagen. (Någon i branschen kan säkert korrigera mina tidsangivelser så att de stämmer helt, men ni förstår nog vad jag menar.) På söndagar skall alla affärsanställda ha DUBBEL lön. Det är det här med kronor och ören som skall gå ihop.

Jag bor strax utanför Göteborg och där har flera tygaffärer (som säljer mestadels modetyger) och sybehörsaffärer ”försvunnit”. De har flyttats ut från centrala stan eller lagts ned. Det är många ”i branschen” som säger att det är svårt att få det att löna sig med modetyger. Däremot är folk beredda att lägga mer pengar på heminredningstyger. När det gäller tyger till kläder så skall det oftast vara billigt –mycket billigt. Så länge som vi i västvärlden inte betalar sömmerskorna i tredje världen för deras arbete kommer det knappast att löna sig att sy sina kläder själv. Ändå så vill man ju gärna att det i alla fall inte skall bli dyrare än ”färdigsytt” eftersom man lägger ned så pass mycket tid av sin egen tid. Jag ser fram emot fler synpunkter i ämnet.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 15:04   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag håller med!!!

En tanke är ju dock att skipa katalogen helt och hållet. Numera har ju väldigt många tillgång till dator och om de satsade mer på en bra hemsida så skulle tryckkostnaderna åtminstonde försvinna. Tyg proverna skulle inte heller jag ha något emot att betala för.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 19:38   #13
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Mja. Den ligger inne i Västerås centrum i Centra.
Vet inte om det går att bara passera förbi Furulunds här. Du måste nog åtminstone vara beredd att leta efter en parkeringsplats.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 23:30   #14
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Tyger medmera i Västerås

Butiken i Västerås ligger "i källaren", under marknivå, mitt inne i Västerås centrum bland mestadels gågator.
Du får nog kolla in en karta och planera vart du parkerar smartast. Finns P-hus, men ej precis i samma kvarter.
Västerås är en mysig shoppingstad med ett charmigt centrum med massor av affärer.
Dessutom finns ett par stora afffärscentra utanför centrum: Hälla (IKEA, Toys ´r´ us, El-giganten, Willys, Åhléns, Rusta, Cervera m m, m m) och Erikslund (Biltema, Bauhaus, Catalog outlet m m, m m).
Massor av shopping alltså! Clas Ohlson finns i centrum. Lätt att få med gubben?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 12:00   #15
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag kommer att sakna katalogen.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons