Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-01, 22:09   #1
coverman coverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 8
Question Undertråden hakar inte på

Har en Toyota 2640 där undertråden plötsligt inte hakar på.
Har plockat ut hela underdelen och försökt sätta tillbaka den på olika sätt, men det verkar inte som om den synkar när nålen kommer ner.

Finns det något man kan fixa själv eller måste man lämna in en maskin för reparation?

Har inge manual kvar, så jag vet inte hur den ska sitta när den "sitter rätt".
coverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:52   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Här finns manualen inskannad: http://sewingonline.co.uk/instructions/toyota2260/

Har du bytt till en ny nål? Det är ofta inte lätt att se om en nål är skadad.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 12:19   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Byta nål är prio 1.
Trä om, testa med nån annan tråd eventuellt.

Testa olika sömmar och jämför. Blir det värre när man kör sicksack än när man kör raksöm?

Förresten, syr du på trikå? Iså fall, testa nål avsett för det. Man kan få hoppstygn på trikå och man förstår ingenting tills man byter nål.

Det här är väl lite för grundläggande för dig men uteslutning är ju bra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 13:35   #4
coverman coverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 8
Jo, bytt nål har jag gjort. Men den fångar inte upp undertråden. Tittar man på spolen med luckan öppen, så åker nålen ner när man vrider på ratten, men den del som håller i undertråden börjar snurra när nålen är på väg upp igen och den hinner därför aldrig få tag i nålen på rätt sätt.

Så att testa olika sömmar går inte, eftersom jag inte har någon undertråd fäst.

Jag antar att man på något sätt måste justera hur den snurrar i botten för att koppla ihop tråden med undertråden. De verkar inte vara synkade.
coverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 14:30   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det kan hända att symaskinen hamnar ur synk. Inget konstigt. (jag har servat 3 symaskiner där nålstången hamnat ur läge)

Det allra enklaste är att lämna in på service, kostar sådär 6-700 kr.

Men om du vill göra det själv så kanske vi kan hjälpa dig här på forumet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 14:36   #6
coverman coverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 8
Jag skulle nog hellre ge mig på att försöka själv. Några tips och råd hur man ska göra och vad man ska göra i så fall?

Symaskinen används så sällan, så det känns jobbigt att lämna in på service och betala några hundra. Mest står den nämligen på vinden och samlar damm. Men ibland behöver något sys, som nu t ex...
coverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 17:07   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Symaskiner behöver regelbunden service vare sig man använder eller ej. Symaskiner mår inte bra av att inte användas. Ju mindre man använder dom ju viktigare är servicen på dom om dom ska fungera.
Symaskiner mår inte bra av temperatur växlingar och växlingar i luftfukighet. Att förvara en symaskin på en ouppvärmd vind eller fuktig och kall källare, gör ingen symaskin glad. Höga och låga temperaturer och fuktig luft mår ingen symaskin bra av.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 17:36   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och så kan det också bero på själva symaskinen. om det är en sådan där billig stormarknadssymaskin så är det ofta inte värt pengarna att betala för service för de är så dålig kvalité.

Men om det är en symaskin man tycker om och vill ha i fortsättningen och man aldrig har servat symaskiner förut och är lite osäker på hur de fungerar är det bättre att lämna in på service. Det betyder inte att man är oteknisk.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 17:49   #9
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Symaskiner behöver regelbunden service vare sig man använder eller ej. Symaskiner mår inte bra av att inte användas. Ju mindre man använder dom ju viktigare är servicen på dom om dom ska fungera.
Symaskiner mår inte bra av temperatur växlingar och växlingar i luftfukighet. Att förvara en symaskin på en ouppvärmd vind eller fuktig och kall källare, gör ingen symaskin glad. Höga och låga temperaturer och fuktig luft mår ingen symaskin bra av.
Ehhh... Vilka delar tålar tål inte att lagras? Möjligtvis kan lagerfett stelna men annars är det ju mest stål och plast det handlar om. Inget som mår dåligt av att stå med andra ord. En symaskin tappar INTE timingen av att stå stilla. Användning och framförallt felaktig användning är det som sliter på en symaskin. Och dålig konstruktion och dåligt underhåll skapar oftare servicebehov oftare än viloperioder.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 19:23   #10
coverman coverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 8
Det är en Toyota. Ingen billig stormarknadsvariant i alla fall.
Men är det någon som vt hur man justerar nålstången?
coverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 20:34   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Den reparatören som jag brukar lämna mina maskiner till säger att man bör köra maskinen en stund minst en gång i månaden (han sa det om gamla maskiner med mekansik styrning, men jag tror nog det stämmer bra för nyare också).
Anledningen är att fettet kan stelna i maskinen. Får det tid på sig kan det bli stenhårt och tillräckligt hårt nog för att delar ska gå sönder eller hoppa ur läge när man försöker använda maskinen igen sen och dessutom finns det i en del maskiner kontaktbleck som kan ärga.

På grund av fettet så ska man ta det väldigt försitkigt om man provkör en maskin som stått stilla länge. Helst dra den för hand i början så man vet säkert att det inte tar emot.Man ska aldrig försöka tvinga maskinen att gå runt, utan tar de emot så ska man ta reda på varför först. Antingen om man gör det själv eller lämnar in den.

Men just i det här fallet låter det mer som att det är spolhuset som antingen kuggat över eller är felakigt isatt. Om man själv tar isär det är det superviktigt att man kollar i vilket läge det sitter innan man tar loss det. Har man väl tappat synken är det lite knepigt att få det rätt igen.
Eftersom att du säger att du haft isär den och inte vet själv i vilket läge den ska sitta skulle jag tro att det är där problemet ligger.
Det kan som sagt hända att den hoppat ur läge av sig själv, vissa maskiner kan vara lite kinkiga med det där och kan göra det till exempel om man syr i väldigt hårda, tjocka material. Och om du inte använt den på länge kan det ju hända att den gjorde det innan den ställdes undan. Hoppa ur läge av sig själv medan den står stilla kan den inte göra, däremot. Men självklart kan delar fastna och bli tröga när den stått still så att den hoppar ur läge det första den gjgör när man drar igång den igen. Svårt att veta vilket i just ditt fall, men lösningen är den samma oavsett.
Lämna in den till någon som kan, eller fortsätt försöka få den i rätt läge själv.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 09:53   #12
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Den reparatören som jag brukar lämna mina maskiner till säger att man bör köra maskinen en stund minst en gång i månaden (han sa det om gamla maskiner med mekansik styrning, men jag tror nog det stämmer bra för nyare också).
Anledningen är att fettet kan stelna i maskinen. Får det tid på sig kan det bli stenhårt och tillräckligt hårt nog för att delar ska gå sönder eller hoppa ur läge när man försöker använda maskinen igen sen och dessutom finns det i en del maskiner kontaktbleck som kan ärga.

På grund av fettet så ska man ta det väldigt försitkigt om man provkör en maskin som stått stilla länge. Helst dra den för hand i början så man vet säkert att det inte tar emot.Man ska aldrig försöka tvinga maskinen att gå runt, utan tar de emot så ska man ta reda på varför först. Antingen om man gör det själv eller lämnar in den.

Men just i det här fallet låter det mer som att det är spolhuset som antingen kuggat över eller är felakigt isatt. Om man själv tar isär det är det superviktigt att man kollar i vilket läge det sitter innan man tar loss det. Har man väl tappat synken är det lite knepigt att få det rätt igen.
Eftersom att du säger att du haft isär den och inte vet själv i vilket läge den ska sitta skulle jag tro att det är där problemet ligger.
Det kan som sagt hända att den hoppat ur läge av sig själv, vissa maskiner kan vara lite kinkiga med det där och kan göra det till exempel om man syr i väldigt hårda, tjocka material. Och om du inte använt den på länge kan det ju hända att den gjorde det innan den ställdes undan. Hoppa ur läge av sig själv medan den står stilla kan den inte göra, däremot. Men självklart kan delar fastna och bli tröga när den stått still så att den hoppar ur läge det första den gjgör när man drar igång den igen. Svårt att veta vilket i just ditt fall, men lösningen är den samma oavsett.
Lämna in den till någon som kan, eller fortsätt försöka få den i rätt läge själv.
Ehhh, stelnat lagerfett blir segt, i en mekanisk maskin finns inga delar som riskerar att gå sönder av att jobba mot fettet. Så är det bara. Min första maskin (som var en hemmamaskin) hade stått på ett lager sen -67, fungerade perfekt första försöket. Startade morsans maskin efter 10 års vila, samma sak inga probs. Min första industrimaskin hade stått i träda i en källare under ett ica sen tekoindustrin dog i Sverige, gjorde perfekta stygn efter en avdamning.

Tycker det är dags att förpassa vilofenomenet till myternas sfär nu. Eller finns det någon som har ett exempel på en fullt fungerande maskin som avställts och sen mystiskt nog inte fungerar?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 10:27   #13
coverman coverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 8
Nu börjar den här tråden spåra ur...
Är det ingen som har tips om hur man kan justera nålstången?

Maskinen mår bra och fungerar fint i övrigt.
coverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 10:37   #14
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Är du säker på att det just är nålstången som behöver justeras? Sitter nålen rätt. På många maskiner finns en skruv för att justera nålstången med. Men på andra krävs utbyte av någon del (skruv) för att justera nålstången.

Vad är det för gripare på den, vertikal oscillerande (CB) gripare? Då kanske du kan ha hjälp av servicemanual för Singer 15k om du inte har en för just din modell. Fast 15k är enbart raksöm så det finns lite extra att justera på din maskin.

http://www.tfsr.org/publications/tec...achine_manual/
(Se Advanced techniques ovan)

http://www.autonopedia.org/crafts_an...ne-Repair.html
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 10:43   #15
coverman coverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 8
När man snurrar på hjulet, så åker nålen ner i facket för undertråden.
Sedan vänder den och åker upp i gen. Då börjar undertrådens del att snurra och på väg att greppa nålen, men den har ju redan vänt på väg upp igen.
Därför antar jag att det är något som inte synkar vid matningen. Det bör väl då vara nålstången som ska justeras? Eller vad det nu kan vara för del som sköter den mekaniska synkningen.
coverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons