Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-17, 15:40   #1
JohannaM JohannaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 2
Husqvarna 2000 - 6440 instruktioner

Hej
Jag försöker lära mig sy på egen hand men har stött på ett problem.
Fick en symaskin som verkar vara ganska av min mamma, men den har en massa komplicerade plastpuckar och inställningar som jag inte förstår ett dugg av.

Det är en Husqvarna 2000 - 6440 och den har ingen instruktionsbok (och mamma minns inte hur den skall ställas in.

Boken verkar omöjlig att hitta så jag undrar om någon här har den som PDF.
(det är ganska dåligt att inte Husqvarna själva har den på sin sida)

Johanna
JohannaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 17:10   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan förmodligen få köpa en bruksanvisning i någon husqvarnabutik där dom gör reparationer och sånt. Man sparar ofta sånt när man skrotar gamla maskiner, så det brukar inte vara omöjligt.

Annars har jag en 6570 ur 2000serien och jag tror inte det är några enorma skillnader, så är det något speciellt så kan du ju fråga här.

Jag har googlat fram en bild på maskinen och vad jag kan se där så funkar det såhär:
Dom tre rattarna till höger på maskinens framsida är dom du ställer in sömmarna med.
Det finns en ratt för stygnbredd (den nedersta), en för stygnlängd (övre högra) och en för sömval (övre vänstra. "Plastpuckarna" skulle dom kunna vara bokstavshjul med specialsömmar?

Raksöm och sicksack ställs förmodligen in som samma söm på sömvalshjulet. Sen väljer du den stygnlängd du vill ha (3 är rätt normalt, till exempel) och den stygnbredd du vill ha (0=raksöm ju högre siffra desto bredade sicksack).
Vill du använda specialsömmarna så vrider su sömvalshjulet tills det står på pricken (neutralläge) och lirkar u der sömvalshjul som sitter i på baksidan och sätter i det du vill ha istället. Slit itne, utan lirka försiktigt, plasten blir spröd med åldern!
Sen vrider du alla tre hjulen tills dom står på den färg som sömmen du vill sy har.Vill du till exempel sy den gula B-sömmen sätter du i B-hjulet och vrider alla rattarna till gul markering.

Den lilla ratten högst upp till vänster på maskine, ovanför pressarfoten och allt det där är trådspänningen och jag skulle tro att du har pressarfotstrycket i en liten ratt högt upp på maskinens vänstra gavel.
Den lilla vita knappen under dom tre hjulen sänker man matartänderna med.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 20:12   #3
JohannaM JohannaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 2
Tackar
Nu fick jag iallafall igång rak och zigzag söm.

Fast det vore rätt bra med en instruktionsbok, min lokala butik har inget att erbjuda där tyvärr.
JohannaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:31   #4
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Smile

[raderat pga otillåten kopiering]

Senast redigerad av Ann1e den 2009-01-04 klockan 20:08. Anledning: det är ej tillåtet att dela ut copyrightat material
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 19:53   #5
cristinagramajo cristinagramajo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 1
Smile Manualen för hq2000 6460

[raderat som en följd av ovanstående radering]

Senast redigerad av Ann1e den 2009-01-04 klockan 20:03. Anledning: följdradering från ovanstående
cristinagramajo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 20:07   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Det är inte tillåtet att vidarebefordra inscannat material där det finns copyright på texter och bilder.

I detta fallet vill jag uppmana trådskaparen att kontakta Husqvarnabutiken och nöj dej inte med att de inte kan. De kan men vill inte för de vill att du skall köpa en ny maskin. Kräv att de plockar fram en till dej. Naturligtvis får du betala för den men det får man göra för allt.


Vänliga hälsningar Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 08:17   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Plastpuckarna som du kallar dom är hjul för att sy dekorsöm med. På baksidan av maskinen finns en lucka där du kan byta hjul. Till maskinen ska en snurra följa med... den visar inställningar på de olika sömmarna och vilken plastpuck du ska använda.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna 2000 6440


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons