Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-05, 18:28   #1
LouiseE LouiseE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 7
Question Cover Pro & overlock eller Babylock Evolve?

Jag har en gammal Elna overlock som inte syr ihop så bra, svårt att få till trådspänningen. Vill dessutom ha täcksömmen. Kan tänka mig att investera lite pengar men det ska vara något som verkligen fungerar. Har fått förslag på Babylock Evolve som har både overlock och täcksöm (tyvärr väldigt dyr).Alternativet att köpa två maskiner en Janome Cover Pro och en overlock, t ex Bernina 700D eller 800DL. Det skulle bli billigare än Babylocken, men frågan är vad blir bäst i längden. Tacksam för goda råd om detta!
LouiseE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 20:11   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Det finns fler kombinerade maskiner än evolve. Pfaff, Singer , Bernina och Janome har maskiner som är kombinerade täcksöm och overlockmaskiner och som är billigare än evolve. Det är nog en smaksak om man har två maskiner eller en kombinerad. Själv har jag två för jag tyckte det verkade krångligt att byta från overlock till täcksöm.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 21:04   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag har också två separata maskiner för annars blir det ingen täcksöm sydd hos mig. Inte ens om det är några enkla handgrepp bara för att ställa om...Jag gillar när maskinen står redo och det bara är att hoppa emellan cover och overlock.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 07:20   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Måste i detta sammanhang rekomendera min Singermodell. Urbra! Dessutom trenålars täcksöm!

Det tar 4 minuter att ställa om mellan overlock och täcksöm. Jag tog tiden för skojs skull. Visst är det lite pill men man blir faktiskt väldigt duktig på maskinen i gengäld.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 07:33   #5
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag har ingen av de maskinerna du nämner men har kollat på dem.

Jag vill också ha en maskin för varje sak så jag slipper hålla på att byta mellan varven för det lät ju inte bli av

Men som de sagt till mej iaf så måste Janome cover pro fästast för hand för att hålla medans Babylocken inte behövdes göra detta med. Vet inte om det var ett försäljartrick dock Jag tappade iaf sugen på Janomen lite om jag inte hittar den suuuuperbilligt då


Angående Babylocken så träds väl den med luft har jag för mej...jag undrar lite vad som händer när luften går ur den(nåt går sönder där) Det kanske bara är en extra finess som ska krabba?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 09:10   #6
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Men som de sagt till mej iaf så måste Janome cover pro fästast för hand för att hålla medans Babylocken inte behövdes göra detta med.

Jag har en babylock coversömsmaskin och den har sk. chainoff, dvs du får en trådkedja som inte repar sig på samma sätt som med overlock. Dock tycker jag att det inte alltid är bra, t.ex. om man fållar upp en top, då vill jag gärna fästa för hand och inte ha en trådkedja som jag inte vet vad jag ska göra av.

Min maskin har också luftträdning och jag har aldrig haft något problem med den ännu, har haft maskinen i några år nu.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 09:12   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
LillaMian skrev:
Angående Babylocken så träds väl den med luft har jag för mej...
Alltså nu blir jag förvånad! Jag visst inte att man kunde sy med luft ;-) Det måste bli billigt!

Allvarligt talat hur funkar detta fenomen, jag måste ha missat något.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 09:21   #8
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Ann1e: den har bara luftträdning..tråden sugs upp på nåt sätt och så är maskinen trädd typ

Marron: aha så har jag aldrig tänkt det hela..att kedjan blir jobbig. Nu känner jag nästan att en fakesöm eller tvillingsöm på vanlig maskin kanske inte är så illa ändå. Där slipper man ju problemet

Måste nog kolla upp det där lite mer ifall jag bestämmer mej för att inskaffa covermaskin.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 12:09   #9
sealsex sealsex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 36
Jag har själv en bernina 700D och planerar på att köpa en Janome Cover Pro, så det är det jag rekomenderar iaf
sealsex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 14:32   #10
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
LillaMian jag måste säga att det blir bra mycket bättre med en covermaskin än med tvillingnål i en vanlig maskin. Så jobbigt är det inte att fästa för hand. På min maskin behöver jag bara göra det när jag syr runt så att sömmen möter sig själv igen. Syr jag från en sida till en annan så funkar trådkedjan bra, dock fäster jag den också eftersom jag är petig. Gå in i en affär och testsy så kan du se hur du tycker att det funkar.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 20:14   #11
LouiseE LouiseE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 7
Smile Tack för alla råd!

Tack, nu ser jag för- och nackdelar med de olika alternativen. Tror jag ska gå runt och provsy lite andra kombimaskiner också, som ni föreslagit. Pröva att trä om maskinerna känns också viktigt. Luftträdningen får inte vara enda argumentet, jag har ju kunnat trä om min Elna.

Jag har så fina jerseytyger som ligger hemma så jag hoppas det blir något nästa vecka!
LouiseE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-10, 12:53   #12
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har Evolven och jag är frälst. Även jag funderade på cover och en overlock från början, med den blev en Evolve.

Luftträdningen funkar och är bra, en annan fördel är att man slipper trixa med trådspänningar, den känner av tyget och stället in sig själv (man blir bortskämnd, för sen blir man arg på att den vanliga symaskinen inte funkar på samma sätt.

En annan fördel är att med covern måste du alltid börja sy på tyger, med Evolven kan du sy även när tyger är slut.

Prova dig fram är mitt tips, men jag är helnöjd med Evolven.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-10, 17:57   #13
LouiseE LouiseE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 7
Oj, det låter väldigt frestande med Evolven att slippa trådspänningen, det är ju den som krånglat på min Elna. Jag har nu provat sy med Berninas overlock och Janomes Cover Pro. Dom känns bra båda två men det känns ändå lite otympligt med så många maskiner. Imorgon blir det test av Babylock!
LouiseE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-10, 18:21   #14
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Visst känns det frestande med endast en overlock säger jag som har fyra nu...
Jag har bland annat en Bernina 1100 och för vanlig fyrtrådig overloch etc så är den fantastiskt eftersom den har så stark motor. Jag skulle kolla att Babylock Evolve etc har stark motor och det skulle fälla avgörandet för om den inte har det skulle jag istället välja två olika maskiner.
Hälsar Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-10, 18:34   #15
LouiseE LouiseE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 7
Jag har mest fokuserat på kvaliteten på sömmen och att slippa trådspänningeproblemet. När behöver man motorstyrkan som mest, är det när man syr i tjocka tyger typ jeans? Eller har det med snabbheten att göra?
LouiseE är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons