Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-01, 06:40   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Stryka chiffong`- eller hur fålla?

Har precis påbörjat detta projekt: http://www.burdamode.com/Aktuell,127...6135,deDE.html

Men jag har aldrig tidigare sytt i varken chiffong eller det här silkesliknande fodertyget så jag funderar lite på hur man fållar snyggast? Jag har en fållvikarfot (två faktiskt) till Husqvarnan är det den jag skall använda? Eller kan man stryka dessa tygtyper och fålla som vanligt? Eller skall jag köra rullfåll på overlocken? Känns nästan som jag inte vågar prova utan att overlocken skulle äta upp tyget.

Nästa fråga, vilken temperatur tål chiffong på strykjärnet?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 09:52   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag använder rullfåll på overlocker till chiffong..
Gör ett strykprov och även sömprov.det är alltid bäst för att prova ut rätt trådspänning.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 13:17   #3
hannae hannae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 38
när jag har fållat chiffong har jag vikt tyget dubbelt och sen sytt, vikkanten har jag inte haft mer än 5 mm. Väldigt pilligt att nåla men det blir snyggt resultat efter pressning. Vet inte om du har sidenchiffong eller polyesterchiffong men om du bara har en fuktad pressduk emellan kan du stryka med rätt hög värme, testa på en provbit först!
hannae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 19:26   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tackar för svaren! Det var lite stabilare än vad det såg ut att vara. Säkert är det polyester då det var ganska billigt.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 09:30   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
En fråga till. Jag tycker inte chiffongen faller så bra som jag skulle vilja - det är ingen egentyngd i den så den tenderar att stå ut snarare än falla vilket gör att empirskärningen påminner om en mammaklänning trots att min mage är totalt platt.

Kan man kanske tänka sig att dekorera fållen med pärlor eller något annat tungt för att få lite bättre fall på tyget? Eller kanske tillochmed ett sånt blysnöre som man har på duschdraperier?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 10:49   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
TeknikFreek skrev:
Jag använder rullfåll på overlocker till chiffong..
Gör ett strykprov och även sömprov.det är alltid bäst för att prova ut rätt trådspänning.
Rullfåll med matchande brodyrtråd blev verkligen jättesnyggt! Tack för tipset.

Funderar nu på att garnera fållen eller möjligtvis något ovanför fållen med glaspärlor eller liknande för att göra tyget lite tyngre. Någon som har ett tips om hur? Kan man använda den där mojängen från Husqvarna som skall sätta fast stenar? (har inte någon men det fanns ju rabattkupong på nätet)
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 10:59   #7
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Jag brukar doppa chiffong och organzsa i vatten med sköjmedel och sedan låta torka, dels för att de inte blir så elektriska och dels för att jag tycker de får vackrare fall så. Vet inte om det kommer lösa ditt problem och man vågar knappt föreslå att du ska prova, ivarjefall inte på den färdiga klänningen men du kanske fick någon bit tyg över.
Kram Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons