Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-08, 15:29   #1
johan.westin johan.westin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Är PFAFF Coverstyle 4850 för 8700:- ett bra köp?

Hejsan,

Tittar på en coverlock maskin till min dotter.
Har fått flera signaler på att det är PFAFF som gäller, bla har de dem på dotterns skola. Håller ni med??

Har idag fått ebjudandet att köpa en ny PFAFF Coverstyle 4850 för 8700:- (2 års garanti).

Är det ett bra erbjudande?

Är det några speciella tillbehör man skall försöka få med i priset redan från början?

Mycket tacksam för era synpunkter!

Vänliga hälsningar,
Johan
johan.westin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 16:19   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jag tycker det låter vettigt, men...

Hej Pappan!

Schysst att köpa en coverlock till dottern

Jag har en Coverlock 4862 sen i våras. Är verkligen jättenöjd med den! När jag kollade efter maskiner fick jag en del tips på vägen, ska dela med mig till dig!

Min Husqvarna-fösäljare servar alla märken och har haft kurser i alla märken. Hon avrådde mig starkt från att köpa en 5-trådig maskin, för dom krånglar alltid. Det talar emot Coverstylen.

Men det är också det enda, som jag kan se. Har inte provat maskinen, för den fanns inte då jag köpte min (annars hade jag kollat in den, eftersom den är billigare men har täcksömmen). Enligt Pfaffs hemsida framgår inte om skräpbehållaren ingår (finns inte med i varken text eller bild) men den borde ingå i köpet. Det blir väldigt skräpigt utan!

Övriga tillbehör i köpet, beror lite på vad hon syr. Jag älskar min rynkfot! En passpoalfot hade varit skoj, kanske en fällsömsstyrning...?

Sömmar har den så det räcker, vill du ha fler blir det en 4874 som kommer under nästa år. Den kommer att kosta ungefär dubbelt så mycket, men har flera läckra sömmar, som jag hade velat ha .

Hoppas det hjälpte lite
Lycka till!

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 16:36   #3
johan.westin johan.westin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Tack för infon. Skräpbehållaren ingår inte egentligen men den var relativt lätt "pruta med" efterson den bara kostar ca 250:-.

Vad tycks om priset?
En 4862:a vill de ha 9700:- för.

Någon annan som "varnar" för 5-trådig maskin?

/Johan W
johan.westin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 16:43   #4
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Ja jag vill varna för femtrådiga maskiner. Köpte först husqvarnas huskylock 936 och den var så krabbig och känslig att jag tillslut (efter fyra lagningar) fick en pfaff 4862 istället. Den har bara fyra trådar men det räcker för närvarande för mig. Den har fungerat bra.
Den där nya pfaff coverstyle maskinen har jag fått intrycket av är mer av en hobbymaskin liksom. Jag funderade först på att ta en sådan men fick känslan av att den var lite plastigare. Svårt att beskriva. Vad jag fick veta så kostar en coverstyle 8500 kr utgångspris
4862 kostar 10500 kr utgångspris
sen kan det ju alltid prutas
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 17:12   #5
johan.westin johan.westin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Stort tack för synpunkterna!

Jag fick också, av någon ännu okänd anledning,
känslan av att CoverStyle 4850 verkade mindre
rubust. Ev. luras man av de rosa plastdetajlerna.

Säljaren hävdade flera gånger att själva
maskineriet är identiskt som på 4862:an plus den
5:e tråden, minus automatisk trådspänningen.

Den 5:e tråden kan visst kopplas bort och då fungerar den precis som 4862:an enligt den kvinnliga säljaren.

Husqvarna varnade hon för, mycket plast och inte
alls samma höga kvalitet som PFAFF. Kanske det var
därför, och inte den 5:e tråden, som gjorde att
du hade problem med din Husqvarna?

/Johan W
johan.westin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 18:34   #6
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Håller med om att färgen var ett udda val... Men det är inte huvudsaken, även om det inte gör något om maskinen dessutom är snygg

Hur känns den? Är den lätt? En overlockare drar iväg en massa stygn på nästan ingen tid alls, om den är för lätt står den kanske inte still?

Apropå 936:an så blev jag avrådd av min försäljare att inte köpa den, eftersom det är problem med 5-trådiga. Hon sa det och det var schysst, fast det är hennes eget märke. Hon hävdade alltså att det var problem med alla 5-trådiga...

Jag prutade ner min 4862 till 9.700kr och fick ett kit på köpet. Det består av 3 fötter: Rynkfot G (den enda jag testat), Blindsömsfot D och Band- och snoddfot Q.

Vill tillägga att instruktionsboken är bra, med tydliga bilder och beskrivningar. Har kommit på några saker som fattas, men det är väldigt lite. Kolla gärna recensionerna! Automatisk trådspänning är bekvämt, även om man måste ändra lite då och då (beroende på tyg t ex).

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 20:49   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Jag bytte upp mig från en enklare overlock (Huskylock 901) till en PFAFF Coverstyle för ett tag sen. Huskylocken var jättebra, men hade inte täcksömmen, som jag så småningom började sukta efter Jag har än så länge (peppar peppar) inte haft några problem med den här maskinen. Har iofs mest sytt med de vanliga overlocksömmarna än så länge, men de gånger jag provat täcksömmen har den funkat bra. Den enda sömmen på maskinen som kräver 5 trådar är den extra starka säkerhetssömmen, som man troligtvis inte använder dagligen. Jag har ännu inte hunnit prova denna söm, men har ändå prövat den "femte" tråden (som det allmänt hävdas vara problem med tydligen) eftersom den också ingår i den tretrådiga täcksömmen. Detta fungerade utan problem.

I slutändan handlar det ju också om hur mycket pengar man har råd att lägga ut på en maskin. Jag tycker att Coverstylen gav mycket för pengarna. Visserligen vart min maskin billigare ändå eftersom jag bytte in en annan maskin samtidigt, men den verkade ändå prisvärd. Jag ansåg inte heller att jag behövde datadisplayen som 4862 har eftersom jag inte hade några problem att ställa in trådinställningen för hand på Huskylocken. Det är nog mest en vanesak tror jag. Och man kan ju alltid pröva sig fram! Instruktionsboken tipsar om rätt trådinställning också.

En sak till, den är tung så det heter duga (inget man kånkar omkring på direkt) så den står stadigt utan problem åtminstonde på mitt köksbord

Senast redigerad av Tygtokig den 2004-12-08 klockan 20:52.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 21:02   #8
johan.westin johan.westin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Tack så hjärtligt för era synpunkter!
Det känns redan lite bätter. Jag tolkar
era svar, så här långt i alla fall, som
att det inte är ett dåligt erbjudande iaf.

Har nu några dagar till på mig
(födelsedagen är den 16:e) att fundera och
förhandla.

En fråga till bara till som bor i Göteborgstrakten
(du Tygtokig gör väl det eller hur?).

Har ni något bra/dåligt att säga om butiken
"Symaskinsagenturen AB" på Södra vägen 51?

Sov gott,
Johan W
johan.westin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 21:19   #9
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Jag köpte min maskin där, för ca en månad sen och tycker att jag blev väl bemött. Jag har inte handlat något där innan dock, men de verkar ju veta mycket om symaskiner och reparerar även vad jag förstår. Butiken har också varit full med folk när jag varit där,så det bådar väl gott.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 21:39   #10
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
jag har haft en annan husqvarna overlock av enklare modell och den var jättepålitilig... tror helt enkelt att de femtrådiga av någon anledning är lite känsligare i maskineriet men det är klart att de ska funka om man sköter dem rätt. Med undantag för min då som krävde reservdelar för flera tusen för att fungera...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 12:08   #11
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
Jag köpte min symaskin på Symaskinsagenturen och kan bara hålla med Beatrice Tygtokig att det funkade bra.

Jag fick lite problem med den efter någon vecka. Jag ringde ett samtal och kunde komma ner med den direkt. De kollade upp den medan jag väntade.

Känns bra att de har service i butiken! Vet iofs inte hur andra symaskinsbutiker har det, men jämfört med OnOff och alla elektronikkedjor där man måste skicka iväg sin TV eller telefon för service så tycker jag det är suveränt.
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 13:35   #12
sohvbg sohvbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 1
Coverlock

Ett bra alternativ är Brother coverlock för 6500 kr. En verkligt enkel maskin att jobba med.
Hälsningar
S-O
sohvbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 21:29   #13
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
En liten undran bara angående den där Brother Coverlocken, syr den enbart coverlock-sömmar? Isåfall verkar den rätt så dyr tycker jag :O
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 22:04   #14
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Var in på Brothers hemsida (www.brother.se), och det verkar vara bara olika täcksömmar på den maskinen. Visserligen en del snygga också

Om jag hade en overlock utan täcksöm, hade den här Brothermaskinen varit lockande. Det går ju oftast att pruta lite också. Kanske du ska kolla in den och en utan täcksöm? Säkert jättefina paketpriser så här till jul (och födelsedagar)...

Ett plus på Brother-sidan, som jag saknar hos dom andra jag kollat, är prisuppgifter! Tänk vad fint att kunna se rekommenderade priserna, eftersom det oftast är utgångsläget när man ska ha en maskin. Om alla hade det skulle det vara ännu lättare att jämföra modeller via nätet, inklusive priser. Bravo Brother

Hälsningar Irene Panik
Fast jag älskar min Pfaff!
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 17:31   #15
aasahanna aasahanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 1
pfaff 4850

[försäljning via forum är ej tillåtet]

Senast redigerad av Ann1e den 2009-01-02 klockan 19:08. Anledning: otillåten försäljning
aasahanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
coverlock, pfaff coverstyle 4850, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons