Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-26, 18:48   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usel tyg från Panduro

Jag tog fram ett tyg som jag haft i hyllan och såg att det var ljusskadat. Tyget har legat i hyllan i cirka 3 år och jag har aldrig direkt solljus i mitt rum för jag har alltid den tunna "rullgardinen" nere dygnet runt för att stänga ut nyfikna blickar.

Men ändå har tyget blekts mycket på kanten.

Jag vågar inte sy av det nu, när det inte ens tål att ligga i ett rum som inte har direkt solljus?

Jag är ganska säker på att tyget kom från Panduro men utan kvitto är man ganska körd?

Det är ju synd för sådana tyger kostar ju ganska mycket i Sverige.

*suck*
Bifogade bilder
 
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:19   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Unhappy

Hm, vad tråkigt. Så där ska det inte bli. Panduro är
inte de billigaste på tygerna.

Du får trösta dig med att gå in på denna länk så kommer
du min vän att blir varm i hjärtat.

Titta under fliken utrustning.

Länka in på http://rudolfcouture.com/wardrobe/in...tpage&Itemid=1
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:32   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för att du berättat mer om länken, nu förstår jag mer varför det är så bra. Ja några som förstår vad bra symaskiner betyder.

Men jag har också märkt det själv. Att folk som verkligen satsar på skrädderi brukar ha äldre gedigna maskiner. De som har nya maskiner verkar vara mer åt hobbyhållet, ungefär sy lite köpta maskinbroderingar.

Men jag tror att om de flesta får chansen att verkligen jämföra kommer att föredra de gamla fina för bassömnad!
Och det visar ju också att man VERKLIGEN INTE behöver "modern datorsymaskin" för att sy jättefina kläder! Något som försäljare brukar försöka komma med. Nej nej, det räcker med att man har en trampsymaskin från 1800-talet. Eller handsömnad.

Jag ser att de har två riktigt gamla pfaffar och så en från 60-talet. Härligt att de fixar manualer också!
Nu får jag kolla in vad de gör också, nu förstår jag varför du ville länka till sidan.

Och för att återgå till trådens ämne. Det är verkligen tråkigt när sådant här händer, man har slängt kvittot, några år går, och så är tyget kass! Man är rökt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:59   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har tydligen maximal otur. Jag har använt tyget, sytt en fin 1800-talsklänning som jag lagt ner tid på att få det fint och använt fin spets och liten miniatyrkamébrosch.
Oturligen nog bar en av mina dockor den klänningen på hyllan i ett tag nu så klänningen är väldigt blekt nu. Det är tråkigt för jag har lagt ner tid på den och tyckt om resultaten. Nu ser kamébroschen väldigt blå ut mot det blekta. Och det är mer blekt över bröstpartiet än nere och förstås mer blekt på framsidan än baksidan...

Den här visar klänningen då den var NY.
http://www.flickr.com/photos/funnybunny/2646386070/
Nu kan ni nog tänka er hur det ser ut, jämför med blekta fläcken!

Usch jag skulle vilja att Panduro ersatt mig 500 kr för båda tyget och för besväret.

Jag får nog pilla loss broschen och använda den till en annan skapelse istället. Eventuellt sprätta loss spets också och spara bältespännet.
Eller "bara" ta bort broschen och lägga ut klänningen i ljus så den blir jämnblekt... Hoppas att det inte ser fult ut utan broschen för jag har limmat dit den. (det är bara en liten plastbit)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 20:25   #5
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Liknande hände mig med lapptäckstyger från en känd firma. Jag sydde lapptäcke med blockhusrutor i mörkblått och ljusblått. Det låg framme på en säng och visst kom det väl lite sol på morgonen, men vad har man annars lapptäcken till. Framförallt de mörkblå tygerna var rejält blekta redan efter ett år. En ljusblå kant på baksidan som alltså inte varit i solen bleknade även den.Men de tygbitar som var rester av "vanliga" tyger håller fortfarande färgen ganska bra efter 20 år. Täcker ser åtminstone autentiskt ut, närmast antikt! I och för sig inte fult, men inte det utseende jag tänkt mig.

Jag klagade i affären där jag köpt tygerna men de ryckte mest på axlarna. Nu tror jag i och för sig att blå kulörer ofta har sämre hållbarhet, men besviken blev jag och det har inte blivit fler täcken.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 22:15   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men om du vet tillverkaren kanske du kan gå upp till tillverkaren istället. De flesta amerikanska lapptäckstillverkare har hemsidor.
Skulle jag också ha gjort om detta här tyget haft tillverkare tryckt på tyget,men nej.

Jag kom på att jag också köpt rosa tyg, jag måste undersöka tyget.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 09:20   #7
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Det är ju 20 år sedan så nu kan jag ju inte göra något åt det. En del av tygerna köpte jag som avklippta bitar och kunde inte se varifrån de kom. De jag köpte som metervara hade det kanske gått att spåra tillverkare till. Men arbetet hade jag ju redan gjort när jag upptäckte problemet!

Har du försökt kontakta Panduro? De borde ju känna igen sina tyger.

Med den här erfarenheten skulle jag inte ge mig på ett nytt täcke utan att ha ljustestat tygerna först. Ditt tyg har betett sig ungefär som mina. Nu sitter du där med ett tyg som i praktiken är oanvändbart. Även om du klipper bort de blekta partierna så kommer ju resten att blekna när du använder tyget.

Har du och jag haft ovanlig otur eller har många upplevt samma sak? Håller lapptäckstyger sämre kvalitet? Att tryckta mönster håller sämre än invävda mönster är inte så överraskande. Kan man ändå inte begära att tyger som säljs för lappteknik håller bättre kvalitet?!? Hur många sitter med quiltarbeten som inte hållit färgen?
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 15:50   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Vilken underbar fin dock-klänning du har sytt. Hon är så bedårande fin i den. Vilket pillerjobb. Mycket välgjort.
Förstår att du är ledsen över att den blekts så.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 21:49   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Självklart ska man kunna ställa krav på tyg. Jag har sett tyger från 50-talet ungefär och fortfarande har samma fina lyster i färgen. Så sådant får de inte skylla bort på.

Jag vet inte om lapptäckstyger är sämre än vanliga tyger. Eller kanske man märker det mer för man köper så väldigt många olika tyger och de kostar en del också?

Jag har också haft dåliga erfarenheter med andra tyger. Pälstyg som tappar päls fort och hårar ner. Trikåtyg som blir urtvättade efter några få tvättar. Fleece som noppar fort.

Butiker brukar försöka förklara bort det genom att man skött tygerna fel. Det är lite knepigt egentligen eftersom de mycket sällan, i princip aldrig, upplyser om tvättråd vid köpet. Och sedan kan ord stå mot ord om det framförts muntligt. Borde nästan stå på lapp som följer med tyg.
Där är tyget jag köpt genom Ottobre ett föredöme eftersom de skickat med en tryckt lapp där de ringat in och skrivit dit tvättinfo (40 grader, 2 prickar stryk, ingen torktumling osv)

Och sedan vill många butiker inte kännas vid tygerna eftersom de ju är tillklippta och inte kan återköpas, eller något ditåt.

Egentligen borde butikerna vara snällare med att ta emot reklamationer och ersätta kunder, eftersom de sedan i sin tur kan informera grossisterna/fabrikerna om problemet och då får de fixa till det! Är väl bra med feedback?

Ja, jag får väl skriva ihop ett brev och skicka till Panduro. Jag tror nämligen jag har noll chans om jag går till butiken. Brukar oftast vara så, nån trött expedit som inte vill besvära sig med sådana grejer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 15:58   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Se där! Jag skulle nog inte ha varit så negativ för de på Panduro var snälla! Jag gick dit med tyget och klänningen och berättade. Hade ju ingen kvitto, men de kunde hjälpa mig ändå, jag fick motsvarande mängd tyg av andra tyger så jag valde 2 st 25 cm klipp tyger (gamla tyget var 50 cm) och de fick ta mitt tyg för undersökning.

Så det var ju ett bra slut! Kanske är det lättare med Panduro för de är ju stor företag och har "råd" med att ersätta folk medan mindre företag kanske inte kan vara lika generösa.

Men jag vill ändå att mindre företag också gör det för det är bättre att hjälpa en missnöjd kund och kunden blir nöjd och glad så återkommer kunden flera gånger i framtiden. Det är ju bättre än att inte vilja hjälpa en missnöjd kund för att spara några pengar, och då kommer kunden inte köpa längre eller mycket motvilligt och inte lika ofta.

Så nu är jag nöjd med Panduros agerande.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons