Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2013-05-16, 21:20   #1
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Question Hjälp vid köp av ångstation

Jag tänkte köpa en ångstation men har inte lyckats hitta några aktuella tester el dyl, därför vänder jag mig nu till er. Vilken anser ni vara den bästa på marknaden idag? Själv har jag fastnat för Tefal Pro Express Anti-calc Autoclean 60 (GV8461E0). Är detta den bästa el har ni ngt bättre förslag? Kollade även upp Tefal Protect Anti-calc Autoclean (GV9461E0) men förstod inte vad som skillde dessa två förutom att priset var betydligt högre på den senare och att den har en "sköld" upptill som kan fällas ner som skydd vid förflyttning. En funktion som känns viktig för mig är bl.a vertikal strykning, har någon erfarenhet av det på dessa järn? Vill även fråga vad det innebär med hur många bar som ångtrycket har. Dessa 2 järnen ligger där på 6 bar. Är det bra? Har använt en ångstation där ångtrycket låg på 4,5 bar. På vilket sätt märks skillnaden om jag köper en med 6 bar? Hoppas någon av er kan hjälpa mig att få klarhet i denna djungeln. Tack på förhand!
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 23:25   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag köpte en Philips ångstation, högt tryck och mycket ånga,
tyvärr är ångslangen av en billig kinesisk gummiblandning och luktar fortfarande illa om än mycket mindre. Den diskussionen finns i en äldre tråd.
Så till din fråga utifrån mina erfarenheter av ångstation:
högt tryck: för tunnare tyger behövs inget högt tryck men vill du pressa flera lager tjockt tyg så är det en poäng. Ångan tränger då igenom bättre. Nackdelen är att i tunnare tyg blåser det igenom mer ånga som inte gör någon nytta men som kondenserar till vatten. Det blir blött på undersidan av min strykbräda som är av gallertyp. Jag har nu förstått varför en proffsstation har brädor med utsugningsfläktar, man behöver ha bort den fuktiga luften så den kan kondenseras istället för att droppa ner på golvet. Så, nog kunde jag ha nöjt mig med mindre tryck men ännu hellre en möjlighet att styra vilket tryck som jag ville ha.
Sedan är det lite olika mängd ånga som produceras av de olika apparaterna. Inte bara trycket skiljer men med högre tryck blir det säkert mera ånga och det går mera vatten och kanske mera ström då också?
kort uppvärmningstid: billigaste tefal hade 6 minuter, annars är det väl ungefär 2 minuter som kortast. Min har 2 minuter men det tar nog två minuter till innan den är uthålligt varm (ångan och ångproduktionen alltså). Så det där med "eco" dvs någon form av självavstängning om man inte rör den. Man kan vara ECO själv om man är lite omsigochkringsig och vill spara pengar både på apparatpriset och strömmen. Det finns avstängningsknapp på alla!
vertikal ånga: det bör väl gå på alla? Men visst är det trevligt att kunna spruta ånga på ett ylleplagg och se hur vecken mjuknar och försvinner. På mitt järn är skillnaden att jag trycker på en annan knapp och då koncentreras ångan till några få kanaler i sulan så det blir en mer samlad ångstråle. Annars har jag förstått att en del av finessen med de här järnen är att det är ångan och inte att man trycker järnet hårt mot tyget som är poängen. Ångan mjukar upp fibern som lägger sig. Det innebär också att tyger där fibern inte påverkas av fuktigheten (somliga konstfibrer) är inte särskilt mottagliga och då är det alltså värme och press på järnet som gäller.
stryksulan: De har lite olika behandling. Min har någon beläggning som gör att klister från mellanlägg inte häftar vid. I gengäld verkar det bli statisk laddning om man inte använder ånga, så tyget häftar vid och järnet blir svårare att flytta för tyget ligger inte kvar.
En del mellanlägg ska ha ånga, andra inte så det kan bli lite pyssel att hålla bitar på plats. Mest statiskt blir det om man drar järnet över fibern och mellanläggen ska man inte "stryka" utan pressa fast så det är inget större problem.
3600 för dyrare järnet är nog det högsta pris jag har sett på hushållsångstationer! Jag ser inget i specifikationen som motiverar den ökningen. Annars vet jag inget om de apparater som du listade. Tester är svåra att hitta för de ändrar modellbeteckningar säkert var tredje månad.
Ja just ja
avkalkning: en stor grej på kontinenten och i Uppsala och kanske på flera ställen. Har du inte hårt vatten så är det inte viktigt alls.
stor vattentank: stryker man mycket så kan det vara viktigt men annars är det väl ingen stor grej med 1 liter eller 1,8 liter? En stor behållare gör apparaten tung om man behöver flytta den och det är inte alla som kan låta den stå framme. Dessutom rekommenderar de att man tömmer den! men det gör väl ingen?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 23:28   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Jag har ganska mycket erfarenheter av just ångpannor och pressningsutrustning. Och det första jag kan säga på en gång är att du kan glömma att dessa ångstationer har 6 bars arbetstryck. På brittiska hemsidan står det 5 bar. Men det är också garanterat överdrivet. Finns inte en suck att de klarar att komma upp i det arbetstrycket på 2 minuter! Inte en chans, då skulle de behöva mycket högre effekt. Möjligtvis är tryckreläet specat att max klara 5 bar, men de har inte det i ångtryck. Jag kan erbjuda mig att koppla in en manometer och testa om någon har en sån här.

Högre ångtryck ger 'torrare' ånga, eller snarare varmare. Vid 5.5 bar är temperaturen runt 160 grader och då räknas ångan som torr. Nackdelen med såpass högt ångtryck är att om du inte har ett strykbord med sug så kommer materialet bli väldigt väldigt blött. Vilket naturligtvis låter kontraintuitivt eftersom ångan skulle vara torrare, men som sagt, det är egentligen bara högre temp. Och dessutom mer vatten per tidsenhet.

En annan sak är att på de ångstationer av hemmamodell jag använt och ägt så har jag fullkomligt hatat själva strykjärnet, de har varit för lätta och plastiga och slangen/sladden varit för stela och svårjobbade. Knappen är alltid plastig och liten. Dessutom var det svårt att hitta en teflonsko som passade, vilket är ett måste för vissa material. För att kunna köra på med högt ångtryck krävs hög temperatur i järnet annars kondenserar ångan innan det når arbetet, och allt blir blött, och har du hög temp på järnet riskerar du att bränna och smälta vissa tyger. Då kommer teflonsulan in i leken, eftersom den ger en distans och fysiskt skydd från värmen och strykytan så kommer man inte bränna/smälta, men man kan fortfarande ha hög värme och därmed högt ångtryck. Så kolla noga om det finns teflonsula. En lite lustig fotnot, innan jag fick min ångpanna så testade jag att köra med mitt proffsjärn på min hemmastrykstation. Det blev mycket starkare ångmoln från proffsjärnet fast det var samma ånggenerator. Konstigt. Förmodligen för att industrijärnet blev varmare och minimerade kondens och för att de har rakare kanaler. Kan man inte sin el ska man inte öppna och härja runt i el och saker under tryck. Bara ett varningens ord. Man ska iaf inte göra det nykter.

Jag har i dagsläget en ångpanna från stirovap och ett järn från due effe (med en ballast i, som gör att järnet väger 3 kilo, sjukt bra press). Tycker dessa proffsgrejer är mycket trevligare att jobba med, och de ligger på ungefär samma pris som plastmodellerna. Jag köpte mina grejer beggade och fick bl.a. betala €2.76 för strykjärnet. Innan jag gick loss på dessa grejer övervägde jag ett gravitationsmatat ångjärn från silver star. Det är ett industriellt järn som matas med en vattentank på typ 5 liter som man hänger upp. De används friskt inom industrin och ger bra ånga och kan köras kontinuerligt under hela dagar beroende på användning.

Just det, köp en silikonmatta för strykjärn vad du än gör. Så mycket enklare att bara kunna ställa järnet på en plan yta än att behöva passa in det på en ångstation. Min kostade £6, en investering jag är mycket nöjd med!

Angående vertikal ångning, det kan alla strykstationer. Ingen skillnad. Men återigen, kan du inte få ur ångan ur arbetet kommer det bli rätt blött efter ett tag.

Förstår inte varför man ska hålla på med antikalk, det är ju bara att kalka ur en gång i halvåret, vad är det som är så jobbigt med underhåll?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 23:48   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Haha, marie, vad roligt att vi skrev svar samtidigt och kom fram till ungefär samma slutsatser! Great minds etc. Min stryksula är av aluminium. Jag använder inte detta till klister, utan har torrjärn till det. Men är sjukt impad av alu-sulan. Varför ska man hålla på och krångla med beläggningar som ändå bara kommer bli repiga? Nä, alusula och lös teflonsula är allt som behövs.

Btw, jag har bord med fläkt. Hemmabyggd. Mycket nöjd. Fläkt gick på 166 kronor och bordet fick jag på en bortskänkes annons. Sen var det lite tricksande med galvad sträckplåt och filt och sånt, men det funkar bra.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 10:24   #5
Semester Semester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 55
Hej

Jag vill skriva om min "Laura Star" här -
en stura strykning station som jag använder med stor glädje i över tio år -
men bara för att tvätta, inte för mina hobbies, där jag har använt andra järn.

Laura har 3,5 bar, och en 2 liters tank,
vilket är tillräckligt för min " enorm hög " tvättkorg.
Eftersom jag inte längre gillade aluminium sula, köpte jag en Teflon sula till.
HÄR kan du se den nya modellen -
jag har den gammla modell -
vid min station, kan jag inte ta bort den större vattentanken - fylla honom med en flaska.


Ska jag ha vattentanken "strykas tomma", är det inga problem, noggrant fylla mer vatten.
Vacker är den "luftkudden", där du kan stryka om det behövs, eller sug av luft, t.ex. i veck på byxorna ...

Slutsats: För den typiska fyra personers hushåll, helt tillräckligt sådant järn,
som är också ganska snabb - rensas bort - efter tömning av vattentanken.

hoppas det hjälpa till ...
Semester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 15:06   #6
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Question

Tusen tack för era råd o tips! Ni verkar verkligen ha koll på era saker! Vissa järn ni tipsar om som Stirovap o Laura star känns väldigt proffsiga men känns ändå som ett sämre alternativ för mig eftersom jag har en begränsad boyta o drar fram min strykbräda vid varje tillfälle jag använder den. Behöver därför ngt jag lätt kan sätta undan som inte tar så mkt plats.Ni nämnde att aluminiumsula är att föredra med en teflonsko att själv sätta på, men på tefals hemsida så står det bara att järnen har en självrengörande stryksula. Vad innebär det då? Är det aluminium el teflon? Jag använder i nuläget stryksko tillverkad av värmetålig vinyl till mitt ångstrykjärn. Den köpte jag billigt på Netto en gång tror jag men jag vet att den inte passar på tefals ångstationer tyvärr. Är vinyl ngt att ha enligt er? Om jag måste skaffa en ny var får man tag i sånna? Har aldrig förut sett någon i ngn affär. Känner att jag fått grepp på vad det innebär med ångtryck efter att ha läst era svar. Känns som att det räcker med 4,5 bar för mig o har därför en ny kandidat på listan nämligen Tefal Express Anti-calc (GV7250E0). Har ni några komentarer om denna? Bra att veta det ni skrev om mallanläggen med, känns som en bra idé att spara sitt gamla järn för att använda vid sånna tillfällen. Jätteroligt forum det här måste jag säga eftersom jag är helt ny här! Känns fantastiskt att man kan få ta del av varandras erfarenheter o att ha någonstans att vända sig med ev frågor o funderingar!
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 16:09   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Självrengörande sula är garanterat någon beläggning med begränsad livslängd. PTFE är bättre än vinyl, i alla fall i långa loppet. Bergman & Johansson, indukta och acg nyström har lösa teflonsulor, förmodligen andra leverantörer till textilföretag också.

Här är ett exempel på gravitationsmatat järn: http://www.ebay.co.uk/itm/1606250704...84.m1438.l2649

1228 sekiner i dagens växlingskurs, med frakt. Inklusive teflonsula, silikonunderlägg och avmineraliseringskristaller. Enligt mig en riktigt bra deal. Hade jag köpt nytt idag hade jag kanske köpt en sån. Tyvärr finns det reservdelar till alla industriella järn så de är ju helt omöjliga att döda, så jag får nog dras med stirovap och ironmaster resten av livet..

Men i alla fall. Ett annat tips som jag körde på innan jag byggde mitt bord fick jag av skjortgurun Mike Maldonado. Jag har alltid tyckt att strykbrädor är rätt usla. Rangliga, ostabila, tar upp en massa plats och inte alls särskilt bra form. Dessutom var stoppningen för tunn så man såg nätet genom stoppningen, ibland kunde man se det i strukna kläder. Enter strykdynan. Mike rekommenderade en bit filt av typen som används i strykbord, täckt av urtvättat bomullstyg. Sagt och gjort, köpte en kvadratmeter 6 mm pressfilt av en kemtvätt för en hundralapp, täckte med ett gammalt lakan och la på ett stadigt matbord. Presto! Ett fantastiskt strykbord! Nackdelen är att det efter en lång stunds strykande bildas lite fukt på undersidan. De stora fördelarna är att man får större yta, mycket stabilare bord, och att man kan rulla eller vika ihop dynan och förvara var som helst, till skillnad från strykbrädan som tar upp rätt mycket plats även hopfälld. Dessutom är strykdynan bra att rita på, klippa på (man kan nåla tyget i dynan) och sporra på. En riktigt bra investering enkelt sagt. Önskar att nån sagt det tidigare bara. Innan jag tog mod till mig och köpte pressfilten så använde jag en arméfilt som jag vikt dubbel, men den höll kvar fukten mycket längre än filten jag har nu, men den funkade också.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 18:10   #8
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Här hittar du recensioner på tefal ångstation: http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1234
Tyvärr framgår det inte exakt vilken modell de recenserat.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 18:37   #9
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag recencerade mitt järn "Tefal pro express turbo" (fans inga siffror eller något sådant).
Älskade verkligen detta järn men märkte tyvärr inte hur underbart det var förräns det tillslut (och efter extremt mycket användande) drog sin sitsa suck.
I panik köpte jag ett nytt "Tefal express anti-calc VG7250" och blev omedelbart besviken.
Den saknade både sladdvinda för strömkabeln, turbo-ångknapp och löstagbar vattenbehållare. en riktig nergradring från min förra tyvärr. Upplever även att den läcker vatten varje gång du börjar ånga - något som ka bli problemtiskt vid ömtåliga tyger.
Vet att jag är bortskämd som har stora presstationer med sug och upphängd superjärn på jobbet, men upplevde aldrig att mitt gamla inte fungerade annat än utmärkt.

Så jag gillar inte Tefal express anti-calc VG7250 men den kan ju vara perfekt för någon annan.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 12:58   #10
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Question

Tack för alla tips ni ger mig! Supersmart med den där strykdynan, kanske jag skulle ta o sy en sån. Åååh tusen tack Åsa86, du har ant räddat mig från att göra en dålig affär! Blev däremot väldigt intresserad av din gamla Tefal ångstation Pro Express Turbo. Letade efter den på Tefals hemsida men den finns inte med där. Är det en utgående modell el? Hittade den däremot för 1999:- på netonnet med benämningen GV8365. Det är ju svårt när det finns så många olika artikel nr fast med samma namn så det är ju inte säkert att detta är det järn du hade. Kopierar en länk till sidan så får du jättegärna bekräfta om det känns som samma som du hade. http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...bo+Gv8365#tabs
Givetvis har jag även ett par frågor om detta järn. Jag drog ju slutsatsen efter tidigare hjälp i denna tråd att jag inte behövde så högt ångtryck som jag trodde. Sänkte då mina krav från 6 bar till 4,5. Detta turbojärn på netonnet har ett ångtryck på 5,5 bar. Det som förvillar mig är att det även står att järnet har inställbara ångfunktioner samt att där är en justerbar termostat. Min första fråga är då, vad innebär detta? Betyder det att jag kan höja o sänka bar-antalet på ångtrycket själv som jag vill ha det, upp till 5,5 då såklart? För detta vore ju isf det ultimata tycker jag. Nästa fråga handlar om stryksulan vilket vi även diskutterat innan i tråden. Det står att det är en Palladium-glissée, vilket jag aldrig har hört talas om. Innebär det att det varken är aluminium el teflon utan ngt helt annat då? Och behöver man ändå köpa en teflonsko att trä på järnet för att skydda tyget på bästa sätt? En sista fråga är till alla er som skriver att man köper de billigaste ångstationerna i Ullared, menar ni då inne på själva Ge-Kås el är det Netonnet ni syftar på? Hoppas på en trip dit nu nästa vecka för att äntligen göra slag i saken o köpa mig en alldeles egen ångstation!!!
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 15:51   #11
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillstrumpan skrev: Visa inlägg
Tack för alla tips ni ger mig! Supersmart med den där strykdynan, kanske jag skulle ta o sy en sån. Åååh tusen tack Åsa86, du har ant räddat mig från att göra en dålig affär! Blev däremot väldigt intresserad av din gamla Tefal ångstation Pro Express Turbo. Letade efter den på Tefals hemsida men den finns inte med där. Är det en utgående modell el? Hittade den däremot för 1999:- på netonnet med benämningen GV8365. Det är ju svårt när det finns så många olika artikel nr fast med samma namn så det är ju inte säkert att detta är det järn du hade. Kopierar en länk till sidan så får du jättegärna bekräfta om det känns som samma som du hade. http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...bo+Gv8365#tabs
Givetvis har jag även ett par frågor om detta järn. Jag drog ju slutsatsen efter tidigare hjälp i denna tråd att jag inte behövde så högt ångtryck som jag trodde. Sänkte då mina krav från 6 bar till 4,5. Detta turbojärn på netonnet har ett ångtryck på 5,5 bar. Det som förvillar mig är att det även står att järnet har inställbara ångfunktioner samt att där är en justerbar termostat. Min första fråga är då, vad innebär detta? Betyder det att jag kan höja o sänka bar-antalet på ångtrycket själv som jag vill ha det, upp till 5,5 då såklart? För detta vore ju isf det ultimata tycker jag. Nästa fråga handlar om stryksulan vilket vi även diskutterat innan i tråden. Det står att det är en Palladium-glissée, vilket jag aldrig har hört talas om. Innebär det att det varken är aluminium el teflon utan ngt helt annat då? Och behöver man ändå köpa en teflonsko att trä på järnet för att skydda tyget på bästa sätt? En sista fråga är till alla er som skriver att man köper de billigaste ångstationerna i Ullared, menar ni då inne på själva Ge-Kås el är det Netonnet ni syftar på? Hoppas på en trip dit nu nästa vecka för att äntligen göra slag i saken o köpa mig en alldeles egen ångstation!!!
Nej, du ställer inte in ångtrycket utan ångflödet via en kulventil. Ångpannor är ganska simpla tingestar. Det är ett slutet kärl med en värmekälla. På hushållsapparater sitter värmeelementet på utsidan kärlet. När vattnet i tryckkärlet kokar höjs ångtrycket, och när trycket når ett förutbestämt värde stängs vägmeelementet av. Och jag säger det igen, 5.5 bar är en fantasisiffra, tills jag ser en manometer som visar det köper jag inte det. Du kan ändra sätttrycket om du öppnar skalet, bryter bort en försegling och skruvar på en ställskruv på tryckreläet (som garanterat är från CEME). Trevlig groggsysselsättning!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 21:24   #12
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Det var ju en besvikelse... Hoppades ju på att jag hittat ett superjärn! Men om ångtrycket är det samma hela tiden o jag kan reglera ångflödet betyder det då att temperaturen på värmen är konstant på järnet fast jag kan höja o minska själva ångmängden? Ursäkta för mina dumma frågor men jag är novis i ämnet som du märker. :P Det du skriver om att man kan ändra sätttrycket genom att öppna skalet o skruva på ngt låter inte som ngt som jag skulle våga ge mig på, antar att det kan påverka ev garanti man får när man köper järnet, däremot är jag väldigt nyfiken på vad det skulle resultera i om jag skulle göra det. På vilket sätt skulle järnet påverkas då?
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 22:51   #13
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillstrumpan skrev: Visa inlägg
Det var ju en besvikelse... Hoppades ju på att jag hittat ett superjärn! Men om ångtrycket är det samma hela tiden o jag kan reglera ångflödet betyder det då att temperaturen på värmen är konstant på järnet fast jag kan höja o minska själva ångmängden? Ursäkta för mina dumma frågor men jag är novis i ämnet som du märker. :P Det du skriver om att man kan ändra sätttrycket genom att öppna skalet o skruva på ngt låter inte som ngt som jag skulle våga ge mig på, antar att det kan påverka ev garanti man får när man köper järnet, däremot är jag väldigt nyfiken på vad det skulle resultera i om jag skulle göra det. På vilket sätt skulle järnet påverkas då?
Järnet skulle inte påverkas men pannan kan explodera. Men gör man så kan man ju ställa ångtrycket som man vill ha det, lägre eller högre. En produkt är aldrig färdig när man köper den!

Finns mig veterligen inga ångstationer för hemmabruk med ställbart ångtryck, och det verkar lite poänglöst.

Du kan reglera flödet av ånga som har ungefär samma temperatur, vid lägre ångflöde så sjunker tempen något men det märker man inte, det är mer ett fysiskt faktum. Själva strykjärnet har ett eget värmeelement som styrs med en bimetalltermostat, detta är oberoende av tryck, flöde etc från ångpannan. Strykjärnet får alltså inte värme från ångan. Men om järnet inte är varmt nog kommer viss del av ångan kondensera och droppa och ha sig, därför måste man anpassa ångflödet till temperaturen i järnet. Och arbetsmaterialet dikterar vilken temperatur du kan ha i järnet och kan därför begränsa hur mycket ånga du kan använda. Det är därför man har teflonsula.. Och för att undvika glansiga områden på svarta material, undvika brännmärken etc..
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 13:14   #14
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Question

Tack Kanvas men det låter ju inte som en så trevlig groggsysselsättning att få ett exploderande järn i nyllet! Hahaha Tror jag skippar det! Jag ifrågasätter heller inte att det är som du säger att järnen inte har så höga bars som de säger men däremot så kan man ju räkna med att ett järn med benämningen 6 bar har högre ångtryck än ett med 4,5 bar. Kände ju att jag hellre ville ha lite lägre eftersom ni i tråden upplyst mig om att arbetet lätt blir blött när man anv järn med högre bar om man inte pressar i tjocka tyger el flera tyglager, vilket jag sällan gör. Däremot verkar det som att om man väljer ett tefaljärn med angivelsen 4,5 bars så finns inte funktionen högtrycksånga med. Jag känner ju att jag skulle vilja ha det fastän jag eg inte vet vad det är...Det låter ju avancerat o bra iaf. Så vill ngn förklara för mig vad högtrycksånga är? Och är 230 g/min ett bra värde på en sådan? Fick lite extra panik nu när jag fick erbjudande om att åka med till Ullared redan imorgon. Vill ju bli nöjd med mitt köp. Upprepar min fråga ang Ullared, är det inne på Ge-Kås de säljer ångstationerna el är det inne på Netonnet?
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 23:08   #15
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillstrumpan skrev: Visa inlägg
Tack Kanvas men det låter ju inte som en så trevlig groggsysselsättning att få ett exploderande järn i nyllet! Hahaha Tror jag skippar det! Jag ifrågasätter heller inte att det är som du säger att järnen inte har så höga bars som de säger men däremot så kan man ju räkna med att ett järn med benämningen 6 bar har högre ångtryck än ett med 4,5 bar. Kände ju att jag hellre ville ha lite lägre eftersom ni i tråden upplyst mig om att arbetet lätt blir blött när man anv järn med högre bar om man inte pressar i tjocka tyger el flera tyglager, vilket jag sällan gör. Däremot verkar det som att om man väljer ett tefaljärn med angivelsen 4,5 bars så finns inte funktionen högtrycksånga med. Jag känner ju att jag skulle vilja ha det fastän jag eg inte vet vad det är...Det låter ju avancerat o bra iaf. Så vill ngn förklara för mig vad högtrycksånga är? Och är 230 g/min ett bra värde på en sådan? Fick lite extra panik nu när jag fick erbjudande om att åka med till Ullared redan imorgon. Vill ju bli nöjd med mitt köp. Upprepar min fråga ang Ullared, är det inne på Ge-Kås de säljer ångstationerna el är det inne på Netonnet?
Skit i alla bonusfunktioner, ta en station med ett järn som du trivs med. Har du bara använt vanligt strykjärn kommer du säkert bli nöjd och glad ändå.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
tefal, ångstation

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons