Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-24, 17:08   #1
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Komma förbi mönsterskydd

Att man inte får sälja saker som är sydda av vissa designertyger vet jag men jag undrar om man får sälja saker man syr om kunden är den som skickar tyget till mig och vill ha något uppsytt??
Någon som har koll på reglerna för sånt?
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 17:11   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Ren spontant så kan inte jag se att det är fel. Du säljer ju inte något som du sytt utan du "säljer" ju din sömnadskunskap och din tid.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 17:24   #3
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Vad är det för tyger man inte får sy i och sedan sälja? Hur vet man vilka det gäller? Inte för att jag säljer det jag syr men jag är nyfiken.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 17:28   #4
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag startade en tråd om det får ngt år sen och det är olika från märke till märke, men svenskt tenn, marimekko bland annat. ( misstänker att även spira,mairo klippans yllefabrik har samma regler)
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:06   #5
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Hm..intressant ämne detta. Om det stämmer i tidigare inlägg så om jag får ett designtyg gratis, får jag då sälja produkten om jag bara tar betalt för min sömnad?
Skulle vara bra att veta.....detta är en djungel
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:12   #6
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag tror att man kan ta in tyg få tyg från en kund och sen sälja produkten till samma kund och på så sätt komma förbi lagarna. Att få ett tyg av någon och sen sälja produkten till någon annan däremot är samma sak som att själv köpa tyget juridiskt misstänker jag.

Jag är inte säker på att man kan be kunden komma med tyget och sen producera något, men rimligtvis borde det fungera så. Alla kan ju inte sy utan måste anlita sömmerskor och de borde ju kunna sy i vilket tyg som kunden än kommer med.

Men jag är inte säker vill gärna veta hur det ligger till. Hur gör ni som arbetar profesionellt som sömmerskor?
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 20:27   #7
Varghonan_nr1 Varghonan_nr1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 52
Är det någon som vet varför de inte vill att man säljer alster av deras tyger?
Varghonan_nr1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 20:30   #8
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag misstänker att de vill ha ensamrätt på att producera varor av deras tyger.
Men samtidigt är det dubbelmoral varför släppa tyget överhuvudtaget ??

Senast redigerad av minx den 2008-10-24 klockan 21:03.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 21:56   #9
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Kolla vad jag hittade

http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=18495

Så egentligen borde vi enligt lag kunna göra vad vi vill även med designtyger???


Ngn som har ngt annat åsikt snälla dela med er.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 22:21   #10
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Hm.. så vad betyder detta egentligen? Att när jag väl köpt tyget så får jag producera vad jag vill, även något som liknar det som tillverkas av licensinnehavaren?

"när en giltig överlåtelse av ett upphovsrättskyddad verk inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet en gång är gjord, krävs inte längre något tillstånd för att sprida exemplaret vidare. Denna regel finns i 19 § Upphovsrättslagen.
Om du, eller den du handlade av, alltså har köpt tyget av en auktoriserad återförsäljare kan du sälja det vidare utan tillstånd. Du kan också sy nya produkter av det"


Önskar att jag vore jurist ibland
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 01:16   #11
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Enligt lagtexten så innebär det att i det ögonblick den som producerat tyget säljer det vidare till ngn dom godkänt (som distrubitör) så förlorar de enligt lag alla rättigheter till det,

Men å andra sidan är det från en juridikstudents point of view hur ser det ut i verkligheten??? Är det verkligen LAGLIGT att förbjuda produktion (dvs att sy saker och sälja) av vissa tyger??

Kan det vara så att de bara hotar oss fast de eg inte har ngt lagligt stöd??
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 01:31   #12
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Som jag tolkar lagen så har egentligen alla som köper ett tyg rätt att tillverka produkter av det. Jag har vridit och vänt på lagen och kommit fram till det. Så alla hot från designers är eg. ogrundade???

Men har jag fel???

Snälla finns det ngn jurist här som kan bringa ordning för jag tror att det behövs en gång för alla. ( Inkl motivering)
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 12:00   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
[QUOTE=
"när en giltig överlåtelse av ett upphovsrättskyddad verk inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet en gång är gjord, krävs inte längre något tillstånd för att sprida exemplaret vidare. Denna regel finns i 19 § Upphovsrättslagen.
Om du, eller den du handlade av, alltså har köpt tyget av en auktoriserad återförsäljare kan du sälja det vidare utan tillstånd. Du kan också sy nya produkter av det"[/QUOTE]

Verkar ju märkligt om det upphovsrättskyddade verket är det man syr av tyget. Jag tolkar det som att man inte får försöka göra ett eget liknande tyg. Kan ha tokfel
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 10:48   #14
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
minx skrev: Visa inlägg
Att man inte får sälja saker som är sydda av vissa designertyger vet jag men jag undrar om man får sälja saker man syr om kunden är den som skickar tyget till mig och vill ha något uppsytt??
Någon som har koll på reglerna för sånt?
Är det verkligen så? Varför säljer de då sina tyger?

Jofotex säljer ju massor till bloggsömmerskor där man vet att kläderna säljs. Inga protester alls, tvärtom ett fantastiskt fint bemötande och all service man kan tänka sig.

För mig låter det jättekonstigt att man inte skulle få sy och sälja det man sytt. Oftast uppger man ju var tyget kommer ifrån, med en viss stolthet om det är bra tyger.

..................

Nu har jag läst hela tråden och fått allt lite klarare för mig. Tror jag. Mycket intressant diskussion.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 08:55   #15
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Hej allihop

Jag har just läst tråden och diskuterat lite med min man som är jurist. Det är lite (inte så lite eg) krångligt med dom här stora varumärkena som ex Hello Kitty.
Tyvärr så stämmer det att man inte får sy upp och sälja tex kläder av det tyget som tex säljs på Jysk då det är varumärkesskyddat. Skriver du ut i din marknadsföring " Hello KItty klänning" så är du ute på olaglig is o man säger så. Skulle du istället sy en klänning och sälja den som "barnklänning" men inte skriva Hello Kitty så inkräktar du inte på deras revir om du gör det i god tro, dvs du har köpt tyget och frågat på Jysk om du får sy och sälja och dom säger att självklart får du det. Då tror ju du att det är grönt ljus. Detta skyddar till viss del om du händelsevis skulle bli stämd för att du säljer utan licens.

Men det är att ta en stor risk att göra så med ett så stort varumärke som ex HK då det är olagligt att sälja säker tillverkade av "deras" tyg.
Det är dock en annan sak då det gäller att sy upp saker för eget bruk eller säljer till en vän för självkostnadspris. Det är som tidigare nämnts försäljning med skyddat varumärke och vinst pga av detta som är förbjudet och belagt med licens.
Nu har jag säkert förvirrat ytterligare men hoppas att ni förstår hur jag menar ändå..
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons