Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-20, 15:10   #1
Zambaku Zambaku är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Vilse i Symaskinsträsket.

Hej, jag känner nu att jag är i behov av en symaskin. Har inte sytt sen jag gick i 5:e klass. Jag kommer mestadels sy mössor, vantar, tröjor och mjukisdjur och undrar över vilka symaskiner man bör titta på, och vilka man bör akta sig för.

Jag funderar just nu på någon utav dessa:
Husqvarna Viking E10 H
Husqvarna Viking E20 H
Singer Tradition 2273
Singer Tradition 2259
Singer Model 8280

Jag tittar mest på nyare modeller, för det känns lite osäkert att handla begagnat på nätet. Men tackar givetvis inte nej till tips på äldre bra maskiner också.

All hjälp är uppskattad
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 17:54   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om du ska sy mycket i mjuka tyger, skulle jag rekommendera att du köper två symaskiner. En vanlig och en overlock. Overlocken är suväran när det gåller mjuka tyger, men kan bara sy overlocksömmar. Du behöver en vanlig till att sy det andra med.
Ta en titt på brothers maskiner, dom är bra och de får mycket symaskin för pengarna. Singer och Husqvarna är inte vad dom var förr, Brother, Janome med flera har gått förbi dessa med hästlängder.
En vanlig symaskin har fuskoverlock.
Jag har sett att brother har paket pris på en vanlig symaskin och overlockmaskin. .
Jag tycker att du ska köpa en symaskin med en stegsknapphål (du lägger knappen i foten, väljer hur knapphålet ser ut, gasar tills knapphålet är färdigt).
Gå runt och kolla och provsy. Undvik dom allra billigaste modellerna, Välj kända märken. Ta tid på dig. Att välja symaskin är som att välja sin allra bästa vän. Välj den med omsorg. Men rätt symaskin kommer syglädjen. Och du får en riktigt god vän under många år.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 20:00   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Den här frågan kommer ganska ofta upp här på sysidan och om du kollar i gamla trådar så kommer du att se råden att provsy. provsy, provsy. Ta med dig egna tyger och prova alla sömmarna.
Vi har alla våra åsikter om vilket som är det "bästa" märket...Jag skulle vilja säga att du skall välja din handlare med omsorg, ta med dig massa tyger och tråd för att provsy så märker du snabbt vilka du inte skall handla av...
Var inte för snål mot dig själv när du väljer maskin, för när du får en ny maskin ökar syglädjen och du kommer att vilja ha mer!
En bra handlare som är intresserad av sömnad innebär att du kan återkomma med frågor om maskinen och få tips om hur du bäst kan använda den och vilka tillbehör som kan vara till nytta för dig.
De flesta moderna maskiner idag har en elastisk söm som man kan starta med innan man skaffar overlock om man sen känner att man behöver det. Lägg hellre dessa pengar på "riktiga" symaskinen
Lycka till!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 11:48   #4
Zambaku Zambaku är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Tack för hjälpen =)

Dock är det lite svårt att inte vara snål, lever på budget, så att säga och kan maximalt lägga ut 2000kr. Men ska absolut följa era råd om att välja noga, sytesta och vara frågvis =)



Edit:
Jag hittade en maskin som heter: Brother Symaskin XL2600
Är den något att ha?

Senast redigerad av Zambaku den 2011-02-21 klockan 12:20.
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 21:36   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle rekommendera att du lägger minst 2000-3000 på en symaskin. Det är i den prisklassen dom börjar bli bra.
Det finns ibland demomaskiner som säljs ut billigare. Begagnat.
Försök att pruta.
Avbetalning är också ett alternativ till att få drömmaskinen.

Köp inte en symaskin för att den är billig, utan för att du gillar den. Det är en investering i en mycket god vän. Och ni ska ha roligt och trivs tillsammans under många år. Då kommer också syglädjen pch många projekt blir färdig.

Jag har en dyr kombinerad broderimaskin och symaskin ( som kostar runt 50 000 kr). Och en liten Brother MS-4 (för 2 500 kr) som är riktigt trevlig att sy på och som jag är jättenöjd. Jag syr lika gärna på den som på min dyra maskin. Den har allt man behöver för vanlig sömnad (40 sömmar, varav flera enstegsknapphål).
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 01:13   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Ta och pröva Berninas maskiner. Läs om de olika recensionerna som finns..

Om du ska lägga ut ca 2 000 kr på en symaskin tycker jag
att du ska gå på en begagnad Bernina. Kolla dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 10:43   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Om ekonomin är begränsad och begagnat inte lockar så är ett tips att handla från England istället. Du får betydligt mer maskin för pengarna där än här.

Här är en bra säljare som många av oss handlat ifrån.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm

Tips på en bra maskin "Brother Innov-Is 10A Anniversary model"
Pris 169 pund som blir ca 1850 i skr. Frakten är gratis och den levereras direkt till dörren.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 15:26   #8
Zambaku Zambaku är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Oj, tack! =D

Hm, datoriserad.
Hur är XL6600 modellen?
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 17:54   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du behöver inte alls vara rädd för datorserad maskin, dom är inte alls kompliserade. Dom är superenkla att ställa in. Du bara bläddar på en meny och tycker ok på det du vill ha. Sedan kan du gör justeringar om du vill i längd och bredd. Fördelen med datamaskin är att du får fler sömmar och knapphål.
Det behövs inga datorkunskaper, för att använda en datormaskin.
Brother symaskiner är logiska och lätta att använda och ställa in.
Du ser vad du har ställt in på skärmen. Du får också tips om vilken pressarfot du ska använda till just den sömmen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 10:36   #10
Zambaku Zambaku är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Låter bra, ju =)

Tänkte mest på att en mekanisk kanske vore lättare att underhålla genom åren.
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 13:05   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
mekanisk är inte lika känslig för fel, kan gå lite fel men man kan få den funka ändå etc, medan dator = on/OFF! Och så är det billigare att serva mekanisk också.

Men det bästa är ju att provsy.

Mitt tips till människor med budget att hålla är att ta med dig några tygbitar och besöker symaskinsaffärer som reparerar/servar maskiner också och har ett antal beg symaskiner på display. Ta och testa en massa av dessa beg. Ju äldre desto bättre i detta här fallet, dvs de från 50-talet ca är som pansarvagn. Och av någon anledning är de billiga i Sverige. I USA t.ex. kostar de mycket mer! Kanske för att folk där förstår att det är bra med äldre symaskin som tål en massa.

Men det viktiga är att INTE köpa privat, INTE köpa från loppis/secondhandsbutik för där får man inte garanti på symaskinen och så är det grisen i säcken, man kan få en slutkörd maskin som behöver service... Det kan man visserligen också få i en sybutik men där har man större chans att få testsy och så är de alltid servade.

Som exempel köpte jag en pfaff 332, från 50-talet, för strax övre 1000 kr och den är den bästa symaskinen jag sytt på någonsin. Den går glatt i alla material, är inte kräsen med nål och tråd. Kan sy även med uddstött nål och konstiga sytråd. Och det kan man knappast säga om nya symaskiner, inte ens de dyraste.

Det är det bästa tipset jag har.
Sedan kan du spara pengar till en overlock också. Då har du en bra duo!

Jag vet att äldre symaskiner kanske inte har trikåsömmar, men då kan man sy med svag sicksack. Det brukade jag göra. Det är så folk gjorde förr i tiden. Man får testa sig hur sicksacksömmen skall vara för att hålla osv.. Men det går.
När jag sydde Kalikå Krabater förut (velourdjur) så stod det också i deras anvisningar att man skall sy med sicksacksöm och velour är ju ganska stretchig.

Symaskin från 50-talet behöver inte vara inkapabel för den delen, min fixar knapphål och har till och med nålpåträdare. Man kanske måste köpa till lite olika pressarfötter som hjälper till med din sömnad, men det är inga problem med Ebay, man kan hitta mkt billiga sådana, billigare än i sybutiker. Fråga gärna här så du köper rätt.

Det är viktigt att du köper en symaskin som du trivs med och som gör som du vill. Och inte krånglar, krabbar och gnäller. Det GÅR som sagt även om man bara har 1-2000 kr att lägga ut, då är det beg som gäller. PROVSYYYYYYYYYYYYYYY! Vill handlaren inte låta dig provsy eller så, då är det bara att gå till en annan butik för då kan man undra VARFÖR han/hon vägrar låta dig provsy?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 09:40   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Instämmer med Ichigo.

En begagnad mekanisk symaskin är att föredraga.
Du får mycket för pengarna och en maskin som är
av stadigt material. .

Har aldrig hört eller läst
att en nålstång t ex blivit sned, vilket jag läst
här på Sysidan om på nya billiga maskiner.

Den är lättare att underhålla och reparera. Är du
lite teknisk begåvad kan du t o m laga den själv
om något skulle hända
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 09:25   #13
Zambaku Zambaku är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Okej, jag har bestämt mig för en Brother Innov-Is-10A från http://ekmpowershop3.com/ekmps/shops...14099760035711

Vilken Delivery Method ska jag välja, blev förvirrad av alla val?
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 10:06   #14
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Du väljer den där Sverige står med.

Grattis till köpet1
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 10:31   #15
Zambaku Zambaku är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Jo, men Sverige är inte med i Delivery Methods. Det närmaste är:
Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia routen.
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons