Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 11:27   #1
Istjejen Istjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Beslutsångest!

Har beslutsångest, funderar på att köpa en overlockmaskin. Har tittat lite på nätet och funderar på en Janome 644d eller en Brother 3034. Här istan finns endast Husqvarna att tillgå. Var in och kollade lite och blev otroligt dåligt bemött.Kommer inte att handla där. Funderar på att beställa på SMD, verkar som om många är nöjd med dom.
MEN jag har beslutsångest!!! Vad välja?

Istjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 12:35   #2
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Trevligt problem

Jag köpte min maskin från England, och är väldigt nöjd med det köpet. Vad gäller maskinerna är jag mer osäker, även om jag har för mig att ägare till båda maskinerna är väldigt nöjda.

Janome höll ju på att strula med köpen från England till Sverige, idag vet jag inte hur det är med de leveranserna. Du får nästan maila med butiker i England och höra.

Köp inte från en otrevlig försäljare. Inte nog med att maskinerna är mycket dyrare här i Sverige, ska man dessutom behöva stå ut med otrevligheter? Åk hellre till en annan stad och kolla där. Behöver du inte support är det ju verkligen läge att spara pengar och beställa från England.

Lycka till!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 12:54   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag tror inte 644:an har friarm, så det kanske du har nytta av beroende på vad du ska sy. Bara ett tips!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 14:44   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har bara possitivt att säga både om SMD samt brother 3034 overlocken.
SMD, trevlig personl, bra service och snabb leverans.
3034, lättfattad, hade aldrig sytt på overlock innan men det vara bara att köra. Lätt att trä och byta sömmar inget krångel med trådspänning vid trådbyte. En klar fördel med brothermaskiner är oxå att det finns svensk bruksanvisning att hämta gratis på brother.se.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 16:59   #5
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Smd

Ang. maskinen vet jag inget men SMD är halt underbara att handla av.Jag köpte min sy- och quiltmaskin där vid nyår. Är helnöjd.

TYskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 08:48   #6
Istjejen Istjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Tror det lutar år en Brother, låter bra med en svensk bruksanvisning. Har inte provat overlock förut men man måste ju prova.... Tack för informationen!
Istjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 16:52   #7
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Kan bara rekommendera både Brother 3034 och SMD, eftersom jag köpte just den overlocken därifrån. Bra service från Russel och maskinen är toppenbra!
Lycka till med ditt köp!
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 13:15   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har Janome 744D som är friarmsversionen av 644 och köpt från SMD. SMD är snälla och bra. Jag har ingen annan maskin att jämföra med, men overlocken har skött sig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 18:11   #9
Gumpan58 Gumpan58 är uppkopplad nu
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Titta även på Berninas maskiner. De är lätt att trä, syr igenom mycket tjocka tyger utan några som helst problem.

Bra fotreglage, kan lätt sy sakta när du behöver likaså mycket fort. Släpper trådspänningen när du lyfter på pressarfoten. Utvridbar pressarfot. Syr fantastiskt fina rullfållsömmar. Lätt att ställa in, bra instruktionsbok. Du använder alltid bara universalnålar när du syr. Inga specialnålar.
Gumpan58 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 22:11   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag använder samma nålar som jag använder symaskinerna. Så dvs, universalnål eller stretchnål. Och inga problem hittills. Trots att det står i manualen att man ska ha specialnål....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 07:54   #11
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
ichigo - ja, jag undrar egentligen varför man ska ha EL-nålar när man syr coversömmar. För på min maskin tenderar den vänstraste cover-raksömmen att få hoppstygn (den nålen sitter ju längst ner), och när man kollar inuti maskinen när man snurrar handhjulet, känns det som att den faktiskt är lite lång!

Nu fick jag top-coversömmen att funka när jag sydde igår (med EL-nålar), men jag har funderat på att byta ut just den mot en vanlig jersey-nål.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 15:10   #12
Mijann Mijann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 4
overlocksnål..

man ska helst ha den nål som står angivet för maskinen,det är olika för olika maskiner det kan vara skillnad i längd och form t.ex, som gör att det funkar som avsett med griparen så att stygnen blir fina.
Mijann är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons