Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-30, 17:51   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kritikpooler

Finns det planer på att införa olika kritikpooler, så som det finns på Fotosidan?

För er som inte är medlemmar där så kanske en förklaring är på sin plats.

På fotosidan (som är storebror till sysidan) kan man välja att lägga in sina foton i olika pooler med olika nivåer för kritik. Man kan lägga upp en bild per dag och pool. Det finns tre nivåer: en mjukstart, en medel och en för hårdkritik.

Orsaken till att jag undrar är att jag ibland skulle önska att jag fick mer konstruktiv kritik än vad jag får idag när jag lägger upp en bild. Genom poolerna kan var och en välja om man vill eller inte vill ha kritik.

Vill man inte ha någon kritik alls utan bara visa upp och få allmäna kommentarer så lägger man inte bilden på sitt verk i någon pool alls (alla bilder hamnar precis som i dag under bildfliken, poolerna ligger utanför dagens system). Är man nybörjare men vill ha lite vänliga tips på hur man kan förbättra så lägger man bilden i mjukstart. I hård kritik får man vara beredd på att folk verkligen säger vad de tycker.

Med dagens system så vågar man inte komma med konstruktiv kritik alla gånger för man vet inte vad personen i fråga är ute efter och vad denna tål.

Går det att genomföra?

Och framför allt är det något som intresserar er andra?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 18:01   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Det finns inga planer på detta, men man skulle kunna tänka sig en "light"-version; att man per bild kunde ställa in vad ens syfte med att ladda upp bilden är lite enkelt. Då kunde man sålla på detta och tex bara se bilder som begär kritik på plagget

Man kan tänka sig lite olika kategorier här, tex:
- bara visa upp rent allmänt
- ge mig gärna konstruktiv kritik på plagget
- ge mig kritik på själva bilden (för att fotografera sina verk är ju en konst i sig och bra att kunna)

Hjälp gärna till att tänka ut dessa olika varianter. Man skall nog ha max 4-5 st.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 18:21   #3
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Alvan, hur menar du? Att man ska få kritik på sömmarna eller modellen.

Mina bilder på tovat och ull, visar jag för att inspirera andra att prova på.

Berätta mera hur du tänker!
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 18:31   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Intressant idé. Ytterligare en version, i väntan på den riktiga, är ju att du skriver att du gärna tar emot konstruktiv kritik under bilden när du lägger in den.

Det är nog bara lite svårt att genomföra - av flera anledningar. Folk vill ogärna ge negativ kritik, speciellt till någon som du som är så aktiv och har varit med så länge.

Desto svårare blir det eftersom när man ger negativ kritik så vill man ju gärna förklara hur man själv tycker att det hade blivit bättre. Säg att passformen på ett plagg lämnar något att önska; det blir nästan omöjligt att ge konstruktiv kritik eftersom plagget är i 3D och det kan vara väldigt svårt att föreslå en förbättring av modellen från en 2D bild. Har man dessutom fotograferat lite olyckligt så kan det se helt skevt ut - utan att det för den sakens skull är det.

Ett foto på skärmen är vad det är, det finns inget dolt.

Därför tror jag att det blir svårt att få den typen av kritik som du önskar. Jag tycker dock att idén är värd att prova.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 20:01   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst kan man skriva i sin text att man vill ha konstruktiv kritik, vilket jag också gjort vid något tillfälle, men det var ingen som skrev något konstruktivt då (bilden är inte upplagd längre om någon undrar)

Jag kan ju ge exempel på vad jag menar:

När det gäller modellkritik så kan jag ta ett eget exempel. S u Nordlinder skrev till exempel på min tvärrandiga tröja (http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=11635): "Mudden med knyt blev jättebra, men jag tycker att själva kanten på puffärmen blev för mycket mönster. Men jag gillar Din "randigtfärggladpåtvären-tröja" starkt *ü*"
Jag tyckte det var väldigt bra hon skrev detta då jag inte sett hur rörigt det kanske vart. Nu tänker jag inte ändra tröjan men jag kan tänka mer på det till en annan gång.

Ett exempel på sömnadskritik är när man ser någon som gjort en jättefin tröja men kanske mudden i halsen är jättebucklig. Då kan en mer erfaren sömmare kanske komma med tips om att man ska korta av mudden mer.

Ibland kan det funka så redan nu men inte i särskilt stor utsträckning. Antagligen beror detta på att man är rädd för att såra någon. Många har kanske lagt ner massor av jobb och är stolta över att de över huvudtaget lyckats åstadkomma något som går att använda. Då är det i dagens läge inte roligt att komma med kritik på den buckliga kragen. Men om denna person lagt bilden i en pool (eller kryssat i en ruta) så vet jag att denna person är motaglig för konstruktiv kritik och då kan jag komma med förslag som skulle göra tröjan ännu bättre. Vill man som virkvarns visa upp sina saker för att inspirera så behöver man ju inte lägga bilden i en pool (eller kryssa i ruta) överhuvudtaget vilket är det fina i kråksången.

Min tanke är bara att öppna upp för lite mer konstruktiv kritik för dem som vill.

Oj vad tiden går, måste rusa till vårkasen!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 20:30   #6
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
tja, det där låter ju ganska bra, för folk e ju medlemmar här av olika anledningar, o man ska ju inte känna att man måste kunna ta emot konstruktiv kritik heller, men om man vill det så e det ju bra att man uppmanar folk till det.

Själv lägger ja inte heller upp bilder för att få tips eller konstruktiv kritik om hur jag hade kunnat göra det annorlunda, nu lägger jag ju mest upp bilder på sameslöjd som ytterst få, mig veterligen bara en annan här på forumet sysslar med. ja lägger mest ut bilder för att visa fram sameslöjd o ge en inblick i det åt andra syintresserade

men idén tycker ja e bra!
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 10:01   #7
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag tycker att det vore toppen, här på sysidan är folk måna om att vara snälla och positiva, vilket är bra till en viss del, men betygsskalan tycks bara gå från 4 till 5, ingen törs lägga lägre av respekt för den som skapat plagget/föremålet. Ofta består komentaren av "Toppen" "Jättefint", jag saknar också konstruktiv kritik.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 13:28   #8
Linda_N Linda_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 16
Jag tycker det är en jättebra idé med kritikpooler! Alla kan ju som sagt välja om man vill ha kritik eller "bara" visa upp sina alster. På fotosidan är det ju olika pooler beroende på om man ser sig själv som nybörjare eller inte, jättebra tycker jag!
Linda_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 14:54   #9
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Hejsan - satt o tänkte efter lite. Visst är det bra med diverse olika pooler, men...
Visst vill jag gärna få lite kritik på det jag gör och kanske lite tips o ideer på vad jag skulle kunna göra bättre, eller kanske bara annorlunda.
Men visst vill jag väldigt gärna också få höra dess ord som "jättehäftig" "jättesöt" "fin modell" osv.
Det är ju det som får mig att vilja jobba vidare - att man får lite positiva gensvar.
Skulle jag bara få kritik på allt jag gör (även om jag skulle vilja ha det) så skulle jag snart tro att jag var helt värdelös o tappa stinget rejält. Fast jag egentligen vet att jag kan.
Alla foton gör som sagt inte full rättvisa åt ett plagg ellr ngt annat man gjort.
Alla är kanske inte lika tuffa o vågar lägga ut det de gjort då.
Ursäkta min dåliga svenska men har kanske lite svårt att uttrycka mig så det låter vettigt men ni kanske förstås vad jag menar ändå.
Man behöver både uppmuntran o råd o tips o lite kritik då man gör ngt.
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:10   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Håller med helt, ibland vill man inte ha kritik eller tips.

Med pooler (eller kryssrutor) väljer du ju själv om du vill ha kritik eller inte det är som sagt det som är så bra med systemet tycker jag.

Jag tycker Christers Light-version är en väldigt bra början. Mina förslag på kategorier är:
  • Vill rent allmänt visa upp vad jag gjort (bör vara för i kryssad enligt mig)
  • Ge mig gärna konstruktiv kritik på sömnad
  • Ge mig gärna konstruktiv kritik på modell/konstruktion
  • Ge mig gärna konstruktiv kritik på fotot
  • Öppen för all konstruktiv kritik
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:22   #11
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Alvan, vad bra du är. Har faktiskt saknat detta utan att kunna sätta fingret på vad det är jag saknat. Nu vet jag! Jag tycker att det vore bra att kunna få konstruktiv kritik av det slag du ger exempel på. Är det så att det är något jag sytt mer på skoj som jag vill visa kan jag ju i så fall lägga det i kategorin inte kritik typ. VIll jag ha kritik väljer jag det - detta vore toppen att införa!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 17:18   #12
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag är nog lite tveksam till detta, risken är ju att det blir diskussion under bilden och det är väl inte meningen. Smaken är ju så olika också. Om jag vill ge någon konstruktiv kritik så kan jag antingen göra det under bilden redan idag, skriva i medlemmens dagbok eller också kontakta medlemmen direkt och ge den lite mer "privat". Vill jag ha konstruktiv kritik så hoppas jag att jag får det utan att "beställa" det genom att lägga bilden på något särskilt ställe.
Jag förstår dina tankar Alvan och förstår om du som är så duktig och vågar sticka ut hakan ibland själv vill få och kan ta denna kritik. Jag hoppas vi fortsätter vara ärliga i våra "hurrarop" och konstruktiva kritik utan särskilda kritikpooler.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 19:05   #13
Linda_N Linda_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 16
Även om man har sk kritikpooler kan man förstås fortsätta med "hejarrop", och inte bara kritik!

Jättebra kategorier Alvan.
Linda_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:58   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Men det är ju just det som är grejen, vill man inte ha kritik så kryssar man inte i något och det är precis som vanligt.

Idag är det i princip ingen konstruktiv kritik alls och det gäller inte bara mina grejer utan allas. Jag förstår att detta inte är något som passar alla just därför så ska det vara valbart. Missförstå mig inte, jag tycker det är väldigt kul och trevligt med alla hejarop och trevliga kommentarer som man får idag, men ibland saknar jag just den konstruktiva kritiken.

Nu ska det naturligtvis vara ett enhälligt beslut om detta så om det är många som tror det blir problem så ska vi ju inte ha detta. Men jag tror inte det blir några problem eftersom det just är valbart.

Naturligtvis kan det uppstå diskussioner, det är ju en del i den konstruktiva kritiken, man måste kunna både ta och ge kritik. Detta är ju något man ska vara medveten om när man väljer att kryssa för sin ruta. Ett problem jag dock kan se är att det skulle kunna bli diskussioner som inte är konstruktiva men med tanke på hur försiktiga alla är idag så tror jag inte det är något större problem det heller.

Måste betona en gång till att det endast är något som påverkar dem som väljer att kryssa i någon ruta, det är en oerhört viktig bit av det hela.

Är det fler som tror det blir problem? (Vill ju inte det ska bli ett halihallå utan dess like om det skulle genomföras)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 21:14   #15
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag tycker om när det blir som en diskussionstråd under bilderna. De blir enligt mig ännu mer intressanta att titta på när man får veta tanken bakom projektet, motiveringar till materialval, beskrivningar av teknik och om man har tur t o m mönsterbesrkivningar

Själv är jag inte duktig nog än att vara med och prata kläddesign och passform, i synnerhet inte på foton, men jag förstår att det finns många här som har det behovet. Däremot undrar jag om inte bilderna riskerar försvinna i mängden lite för fort för att man ska få en givande disskussion med många deltagare, iaf som uppladdningen funkar nu. Kanske är det bättre att starta en tråd under lämplig kategori där man ber om synpunkter på utvalda bilder eller album?

Annars kan man väl ha det som nu, utan kryssrutor, och utnyttja bildtexten till att fråga efter synpunkter på det ena eller det andra? Det är lättare att ge konstruktiv kritik om man har lite riktlinjer att gå efter, samt givetvis att man vet att kritiken är önskad och kommer att tas på rätt sätt


Sysidan börjar få så väldigt många kategorier och funktioner att jag hänger snart inte med... jag hann få 5 meddelanden i min gästbok innan jag märkte att jag hade en sån överhuvud taget
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons