Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-03, 09:23   #1
TinaIC TinaIC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 27
Ull till kappa/jacka

Hej! I framtiden vill jag sy en kappa och en jacka i ull. De ska helst tåla lite väta...men, själva ull tyget kommer inte kunna tåla väta antar jag, så vad rekommenderar ni för ull tyg och vad för tyg under (som foder?) så plaggen ev kan bli det jag "drömmer" om..?
TinaIC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 10:23   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Ull är en hårfiber som kommer från ett djur som heter får. Får går (kan gå) ute hela året, oavsett väder och temperatur. Ibland regnar det ute. Alltså, ull tål väta.

100% Ull är naturligt vattenavstötande och har mycket finare fall och finish än blandtyger.

Till foder är viskos bra. Men sen behöver du mellanlägg om du ska någon form av styrsel i kappan.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 17:08   #3
TinaIC TinaIC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 27
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Ull är en hårfiber som kommer från ett djur som heter får. Får går (kan gå) ute hela året, oavsett väder och temperatur. Ibland regnar det ute. Alltså, ull tål väta.

100% Ull är naturligt vattenavstötande och har mycket finare fall och finish än blandtyger.

Till foder är viskos bra. Men sen behöver du mellanlägg om du ska någon form av styrsel i kappan.
Jag trodde inte att det berodde så mycket på just ullen, utan att det var deras egen hud och ev liknande stöv (det heter så på hästar...vet inte om får) som bidrog till att de tål väta. Bra, då ser det ljust ut på den punkten.

Tack för svaret!
TinaIC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 18:11   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ull som sitter på får är infettad med ullfett. Det är knappast ett ulltyg som du köper. Även om fibern i sig inte tar upp nämnvärt med vatten så kan tyget i sig hålla en hel del vatten. Blir det nog mycket så rinner det igenom.
Frågan är nog först - vad menar Tina med "tåla lite väta"?
En hårdfiltad hatt rinner regnet av på.
En ullbouclékappa är inte en regnkappa och släpper snabbt igenom vattnet. Ylletyget kommer knappast att skadas medan mellanlägg och viskosfoder kan bli nog så tråkiga. En tät ullfilt typ lodentyger är mera som filthatten och där tar det lång tid för vattnet att tränga igenom och den tar lång tid att få torr igen.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 08:28   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Finns nog så många ulltyger till ytterplagg med lanolin i. Och förhoppningsvis har marie också det förtroendet för trådstartaren att hon kommer använda ett ulltyg för ytterplagg.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 08:54   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Själv skulle jag välja en lätt ullbouclé och kombinera med ett paraply
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 15:25   #7
TinaIC TinaIC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 27
Tack för alla svar!

Tanken med plaggen är att de ska tåla lite väta, på det sätt att jag ska kunna ha dem ute när det är höst och vinter i Stockholm (där jag bor), och det kan bli en del snöande mm.

Går det att få ihop, med vilken typ av ull och med vilka andra typer av tyg ska jag "bygga upp" den med, så den och jag skyddas så mycket som det går.

Eller, ska jag ha ylletyg som foder och annat tyg utanpå..?
TinaIC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 16:19   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Visst kan man använda ull till ett ruskvädersplagg! Det har jag gjort för flera år sedan. Tyget var vadmalsliknande 100% ull, dvs mycket tätt och kompakt. Som mellanfoder hade jag fluffig ull -kallades för shetlandsfoder om jag minns rätt. Foder var av halkig snyggt mönstrad viskostrikå. Modellen hade fastsydd kapuschong, utanpåliggande fickor, snö/vind-lås inne i ärmsluten, vanlig knäppning med knappar och var lång nog för att gå ordentligt nedanför stussen.
Plagget funkade jättebra och höll mig varm och torr. Vid ordentlig blöta blev plagget tyngre men det hade alltid torkat till nästa dag på sin vanliga klädhängare.
Tyvärr gillade malen materialet.

Senast redigerad av suskal den 2013-11-23 klockan 16:41.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons