Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-29, 13:30   #1
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Standarder på pressarfötter

Som alla förmodligen vet så finns det ju olika standarder på pressarfötter. Jag behöver lite akut en dold blixtlåsfot och har en adapter från industri till någon form av tryckfot (min term för det som heter snap-on på engelska). Tänkte att vi kunde reda ut vilka standarder som finns.
  • high shank, högt skaft. Fot som skruvas på. Samma som industriraksömmare. På en del äldre japanska maskiner och nån singer har jag för mig.
  • Low shank, lågt skaft. Skruvas på. Absolut vanligaste foten på äldre maskiner. Görs fortfarande fötter. Kan skilja lite mellan olika märken mellan avstånd till nålstångsskruv men 'vanliga' fötter är helt kompatibla.
  • Slant, ovanlig, används av vissa singermodeller. Nålen går i vinkel mot materialet.
  • Bernina, fäste med en tapp. Jag tror, gissar, att bernina haft samma fäste hela tiden?
  • tryckfot, bred, denna verkar användas av husqvarnas och andra moderna maskiner. Har för mig att stången som man trycker fast är typ 4 mm bred. Rätta mig gärna här.
  • tryckfot, smal Det är såklart denna som min adapter tar. Typ 1.5-2 mm bred stång. Vilka märken passar på denna? Brother?

Finns det andra standarder? Vad har janome och pfaff?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 14:05   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har ingen aning om vad mina symaskinsfötter heter men kan använda både Janome och Brother fötter på min Brother maskin.

Min förra maskin, en husqvarna hade däremot en egen typ av fötter som bara passade vissa husqvarna.

Mätte stången på brother fötterna, där man trycker fast foten och den var ca 6mm, om det kan vara till nån hjälp då.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 15:07   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Min industrisymaskin har någon annan variant än den vanliga "high shank". Tyvärr!

Här är en väldigt bra länk som reder ut de flesta modeller.

http://www.nancysnotions.com/text/co...otlisting.html
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons