Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-27, 18:02   #1
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 3
Question Mönsterpassning?

Hejsan, jag ska sy ett stort påslakan av ett tyg med moln på. Hur ska man tänka när man ska mönsterpassa tyger? Just det har tygets rapport är 63 cm.

Tack för svar
Stinab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 10:23   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
När det gäller raka stycken och sömmar så är det relativt enkelt attmönsterpassa - beroende såklart på hur stora dina delar är i gämförelse med mönsterapporten.

En generell rekomendation är att klippa delarna på enkelt tyg - så att du hela tiden ser vart tygmönstret går.

En sak som är lätta att glömma när man lägger ut på tyget är att sömsmånen försvinner när man syr ihop delarna - alltså ska tygets mönster stämma med varandra 1-1,5 cm innanför ytterkanten på mönstret (om man har sömsmånen inkluderad i mönsterdelarna).
Det kan ibland vara lättare att inte ha sömsmån på mönsterdelarna - då ser man snabbt hu tygmönstret kommer att passa.

Om det är ett komplicerat tygmönster eller många linjer som går åt olika håll (som i vissa rutiga tyger) så brukar jag rita av konturerna på mönsterdelarna med en penna. Tex om den gröna linjen korsar bystpunket på högra delen, då ska den även göra det på vänstra delen.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 20:38   #3
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 3
tack

Tack för svar! Men jag förstår inte hur jag ska tänka när jag ska räkna ut hur mycket tyg jag behöver köpa?
Stinab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 08:45   #4
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Det beror på hur många våder av tyget som du ska sy ihop.

Utgå från en bit som är så lång du vill ha påslakanet. Nästa bit ska vara lika lång + mönsterrapporten (62 cm), eftersom den riskerar att "skeva" upp till 62 cm i överkant eller underkant. Nästa bit bör också vara 62 cm längre än den första biten, eftersom mönstret också kan äta maximalt 62 cm extra här också. Samma sak för alla extra våder som krävs.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons