Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-29, 12:22   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Jämförande experiment

Hej!

Är det någon/några här som skulle kunna tänka sig att delta i en jämförande undersökning av olika stygnsättningsprogram? Det gäller att automatiskt (eller nästan automatiskt) stygnsätta en och samma bild? I Janomes Customizer behöver man gå i flera steg, men i många program är det i princip bara att trycka på en knapp för att stygnsätta bilden. Jag vet att resultaten blir väldigt varierande, men har inget riktigt grepp om alla programs resultat, eftersom jag bara har två program själv och dessa skiljer sig markant från varandra.

Bifogat är en bitmapp med en enkel ros i tre färger + bakgrund (vit, som ej ska stygnsättas).

Skulle du vilja öppna/importera denna bild och stygnsätta automatiskt, dvs låta programmet stygnsätta denna ros. Ingen manuell stygnsättning, alltså, och ingen justering i efterhand heller...

Lägg in den färdiga stygnsättningen här som bifogad zippad HUS-, JEF- eller PES-fil. Jag kommer att öppna, zooma in på samma nivå, ta skärmdumpar och lägga in jämförelser här. Tala om vilket program som har använts också.

/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip ros.zip (4.1 KB, 427 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:25   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Kom just på att jag ju faktiskt har tre program, dvs jag har kvar mitt allra första program för stygnsättning - Janome EasyScan, som jag började arbeta med 1999. Här kommer rosen stygnsatt i detta program (fick ta bort färgerna utom svart först, dvs från bitmappen). SEW och HUS bifogas.
/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip ros_janomeeasyscan.zip (10.3 KB, 354 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:33   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Så här blev resultatet med detta simpla program, dvs inga märkvärdigheter - en platt design med ett antal (onödiga) hoppstygn. Inga underlagsstygn, inga transportstygn. Visar bilden både i 3D-läge och icke 3D.

Något som är skumt med denna stygnsättning är att det blivit en annan (ljusare) grön färg på skaftet än på bladen... trots att jag valde samma färg här vid stygnsättningen.
Haha, det beror på att jag gjorde det som två objekt, eftersom jag ville ha två olika stygnriktningar, och då vill programmet få det till ett trådbyte, dvs att maskinen ska stanna, så den väljer automatiskt en lite annorlunda färg. Hade ingen aning om det förrän nu, trots att jag haft programmet i 8 år!
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2007-04-29 klockan 14:57.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:57   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
Här kommer samma ros stygnsatt i Janomes Customizer 10000. Bifogas som JEF och HUS.
/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip ros_customizer_10000.zip (11.5 KB, 341 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:59   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Så här ser skärmdumparna ut över denna ros. Lite mer valmöjligheter har man i Customizer jämfört med EasyScan (satinstygn). Det blir dock en hel del hoppstygn mellan fälten. Konturerna blir hyfsade. Hm... blir lite glesare stygn än med EasyScan, ser det ut som. Vid närmare granskning så blir det 0,53 mm mellanrum med Customizer och 0,48 i EasyScan, så det blev lite tätare med EasyScan, dvs det gamla programmet.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2007-04-29 klockan 14:03.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 14:27   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen... börjar bli tjatigt ?
Här kommer samma ros automatiskt stygnsatt i Janomes Digitizer 10000.
Nu har jag inga fler program, och hoppas att ni därute som har Embird, Husqvarnas program, PE Design m.fl. vill bidra med samma automat-stygnsättning gjorda i dessa program.
/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip ros_janomedigitizer10000.zip (12.0 KB, 328 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 14:32   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Skärmdumparna av rosen stygnsatt i Digitizer.
Stygntätheten på väv-söm är 0,4 mm överallt, även om det ser tätare ut i vissa stygnriktningar.
Det är automatiska transportstygn där så behövs, och det är stabiliserande underlagsstygn. Inga hoppstygn såvitt jag kan se. Det har blivit automatiska satin-stygn (valde "Auto select" för fyllningar) där programmet tyckte det var lämpligt.
Observera att alla dessa skärmdumpar är inzoomade och sedan förminskade i PaintShop.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2007-04-29 klockan 14:44.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 15:36   #8
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Jag använder mig av Taijima DG/ML by puls tyvärr har jag ingen autodigitalizering men det ska bli kul att se er andras program. Funderar nämligen på att byta
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 16:08   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Haha, ja du kanske ska ta och byta till Customizer... Allvarlig talat - när man synar broderierna under lupp så här, så ser jag att Customizer faktiskt är betydligt bättre på att göra överlappningar i de färgade fälten samt att lägga stygnen lite utanför konturerna i ena riktningen, vilket behövs om det inte ska bli luckor. Frågan är om det är lite för mycket som sticker ut..? Det ser man först när man broderar.

Customizer-rosen överst, Digitizer underst i i bilden.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 17:42   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Nu har jag lagt ihop de tre rosorna och broderat ut dem. Så här såg det ut innan konturerna broderades.
Ordningen är EasyScan, Customizer och Digitizer. Jag tycker nog att Digitizers ros ser bäst ut... i alla fall före konturerna.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 17:44   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Så var konturerna på plats också. Det är lite mer liv i Customizer och Digitizers ros, i och med att det är olika stygnriktningar på kronbladen. Blir lite skiftningar då. Luckorna och överlappningarna blev inte stå stora som jag befarat, utan båda varianterna är väl ganska godkända, eller vad tycker ni?
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2007-04-29 klockan 18:00.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 17:45   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag har janomes digiteizer pro och där väljer du själv hur mycket som du vill ha som överlappning /underlay.
du kan ställa in så alla nya du gör blir ett viss val, eller den som du gör just nu.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 18:23   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Men det är ju perfekt! Eftersom det här är ett jämförande experiment, så skulle jag vara jätteglad om du kunde bidra med denna stygnsättning gjord i Digitizer Pro, vill du göra det? Den måste vara automatiskt stygnsatt, och inte ha några korrigeringar i efterhand.
Ladda ner rosen i bmp-format (första inlägget) och stygnsätt automatiskt i Digitizer Pro. Spara som JEF och döp till Ros_DigitizerPro.jef och även zip-filen. Lägg in här, så får vi titta och jämföra.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 21:11   #14
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej. Jag har inget stygnsättningsprogram men vill ändå säga att det är intressant att se hur de olika programmen "arbetar".

Kul ide att jämföra.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 21:56   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hade varit skoj att prova i mitt 3D professionel, men jag är besgrad av programmet och klarar inte ut att få något gjort i det. Hoppas någon annan med samma program kan bidra.

Kanske den här tråden löser frågan om vilket program man ska köpa
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons