Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2003-12-18, 13:06   #1
joko joko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 3
Enkla mönster och tyg till t-shirt

Hej,

Jag skulle vilja börja sy och helst då något enklare plagg så som en t-shirt.

Mitt problem är att jag inte vet var jag ska börja. Jag skulle vilja ha något mönster som går att anpassa lite efter storlek, var kan jag hitta detta?

En annan fråga; vilken typ av tyg ska man använda? T-shirtar och andra tröjor man köper brukar vara lite 'trikåiga' medan tyger jag tittat på i tygaffärer ofta verkar vara väldigt otöjbara.

Kan någon hjälpa mig kanske?
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-18, 23:37   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Hej Joakim!
Jag tittade på TV4+ programmet Sicksack i måndags och då sydde de T-shirts där. Du kan ladda ner ett mönster i PDF-format från deras hemsida.
http://www.sicksack.se/

Deras tips var också att ta en gammal t-shirt man gillar och antingen klippa sönder eller rita av och sedan sy efter.

Vad gäller t-shirtmaterial så får du nog gå lite på känsla, prova också att skicka efter tygprover från olika postorderfirmor om du inte kan hitta något bra i affärerna.

Lycka till!
/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-19, 12:06   #3
joko joko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 3
Tack så mycket för tipset. Jag ska göra ett försök.

Vad är förresten overlock? Jag förmodar att det är något som inte finns på min flickväns symaskin eftersom jag inte känner igen att man kan 'trä overlocken' eller ställa in den på 4-trådig overlocksöm.
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-19, 16:41   #4
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Smile Overlock och annat

Hej!

De flesta t-shirtar är sydda i trikå dvs det är tyg som är stickat istället för vävt som många andra tyger är (tex lakanen du sover på). Stickade tyger är ofta töjbara och det ställer krav på sömmen som man syr med - den måste också vara töjbar. Det är då overlocken kommer in. Det är en enkom symaskin som kan sy många olika sorters sömmar men framförallt töjbara sömmar med två, tre, fyra eller till och med fler trådar. Många "vanliga" symaskiner har en overlock-söm som kan se som "två stygn fram-ett åt sidan". Bäst att läsa instruktionsboken för att se om er maskin är utrustad med elastiska sömmar av något slag. De kan fungera superbra och då klarar man sig utan en särskild maskin som dessutom kostar en slant. För att köpa riktigt bra trikå rekommenderar jag en företag som heter E-slöjd (kolla länkregistret). Deras tyger är randiga och enfärgad i alla möjliga färger. Bredden är ca 90 cm och de kostar 65 kr/m men de har aviserat en prishöjning efter nyår till 75 kr/m.

Lycka till!

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-21, 12:05   #5
joko joko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 3
Tack för klargörandet. Vi har faktiskt en elastisk söm på maskinen därhemma som tur är.
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-02, 18:49   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tyg till t-shirt

Hej! Vanlig t-shirts väv kallas singeljersey.
Vill du ha en mer töjbar t-shirt skall du välja singejesey med lycra. MVH Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons