Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-11-13, 13:00   #1
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Få bort svettlukt från kavaj

Hej!

Finns det någon som har något förslag på hur man får bort svettlukt från en kavaj när det är kemtvätt på den, tror ej att vädring ej räcker.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 14:01   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Jag tvivlar på att det går att få bort,svettlukt sitter ju stenhårt. Gick den inte bort i kemtvätten så.
Har själv haft problem med svett, och hur jag än tvättade både mig själv och kläder, fanns den kvar.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 14:11   #3
Nekomy Nekomy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 8
Svettlukt skapas av bakterie och genom att döda dessa bakterier kan man ofta bli av med lukten.

Ett sätt är att stoppa det som luktar illa i en plastpåse och sedan stoppa ner denna i frysen och på så sätt ta död på dessa bakterier, se bara till att ta ut kavajen ur påsen innan du tinar upp den för att slippa fukt. Ibland får man bra ett resultat men i vissa fall så reducerar man bara lukten, men då är halva jobbet ändå gjort och man behöver efter det inte använda så kraftiga medel för att bli av med lukten.

P.S Jag har inte gjort detta på så stora saker som jackor utan enbart gjort det på skor och strumpor.
Nekomy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 16:12   #4
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Den är ej tvättad eftersom den enbart är använd en kväll och kemtvätt kan man inte ta till efter varje gång man haft den på. Har för mig att det visats reklam på någon sorts tvättlapp eller dylikt som man skulle kunna använda på dessa plagg, men jag kommer inte riktigt ihåg.
Mvh. Elisabeth
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 16:23   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej, ja kanske det finns nåt numera, men svettlukt i kläder är svårt, ja näst intill omöjligt. Det beror väl en hel del på hur mycket det är också.
För även om man vädrar eller tvättar, så finns det kvar i tyget och "aktiveras igen" när man har plagget på sig.
Jag har egen egen erfarenhet av att lukta svett och att alla kläder luktade illa! Enda "lösningen" för mig var en operation, och att byta ut alla kläder, blusar, tröjor, och jackor. Numera kan jag tom "glömma" att ha på deoderant!!!
Men jag hoppas att det kan finnas något som Du kan ha hjälp av.
Jag hoppas för Din skull, att det finns något.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 20:16   #6
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Min pappa har haft kemtvätt för länge sedan och på den tiden var enda möjligheten att vattentvätta plagget. Svett och andra saker som luktar starkt, tex urin gick alltså bara bort i vattentvätt. Detta kan ju ha ändrats eftersom det kommer nya produkter på marknaden. Kan du prova vattentvätt? Konsultera din närmsta kemtvätt. Dom är experter på just detta. Det är ju ett ganska vanligt problem.

Ett tips är att när du fått bort lukten investera lite tid i att sätta fast lappar i fodret vid armhålan. Tyget ska helst vara i bomull som tål 60 graders tvätt. Sätt fast med små tryckknappar. Då kan du ta bort och tvätta. Detta har funkat för mig.

Ang Jarls tips så kan jag säga att det också är värt att prova. Det funkar i alla fall bra på skor som stinker fotsvett!

Lycka till!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 21:20   #7
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Tack för tippsen, jag skall pröva båda två, smart med extra tyglappar!
Mvh. Elisabeth
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 23:17   #8
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har hört att teatrar/danskompanier etc sprayar vodka inuti kläderna efter varje föreställning för att få bort svettlukt. Har inte testat själv än men har hört av kompisar att det fungerar.

Vädra utomhus i flera timmar brukar jag göra.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-14, 08:03   #9
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Jag läste nångång vad man skulle göra med boxhandskar för att kunna ha dom hemma
Nu la jag det tyvärr inte på minnet eftersom ingen sysslar med detta här hemma, men jag har för mig att det inkluderade frysen, som någon annan redan nämnt.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 09:31   #10
HelenaH HelenaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 16
Det finns ett spray mot dålig lukt i kläder som heter Febreeze. Jag har tycker det fungerar ganska bra, även om det kanske delvis bara "maskerar" lukten ... Man sprayar på plagget och låter det torka in. Det blir lite fuktigt, så man får testa på ett osynligt ställe så att tyget tål det. När det gäller svettlukt så brukar jag spraya i ärmhålen på plaggets avigsida.
För några år sedan fanns Febreeze i princip i alla vanliga mataffärer, men det sålde tydligen inte så bra, så numera är det svårt att få tag på. I Göteborg finns det i alla fall på ICA Maxi.
Det tillverkas av Procter & Gamble, tel till kundtjänst 020-350029 (står det på flaskan).
HelenaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 15:41   #11
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Tack!
Skall kolla upp detta!
Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 11:36   #12
K-ina K-ina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 1
Cool Hur gick det?

Att ångbada plagget medan man duschar brukar fungera jättefint, annars möjligen att vika plagget i en påse & lägga in en skål m ättika. Har hört att man även kan göra likadant och ta bort svettlukten mha kol (som man först virat in i en "småhålad" påse).

Handtvättprogrammet sägs också vara väldigt skonsamt om man vill våga lite (bättre än vanlig handtvätt?) ...Kanske även att "piss-off" (för alla djurägare) kan fungera då det ändå innehåller sk. neutraliserande ämnen? Febreze var en favorit!
K-ina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 15:42   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Svett som sitter kvar i plagg kan vara supersvårt bli av med. Jag har köpt vintageplagg som jag glömt sniffa på (gör det alltid nu) och luktar i ärmhålarna och jag kan tvätta plagget 3-5 ggr utan resultat...

Kanske inte bästa svaret..

Men när det gäller förebyggande, så varför inte köpa svettlappar från sybehörsbutik o sy i? Det gör jag till mina viktorianska kläder som inte går att tvätta (pga t.ex. fjädrar som rostar). Då sprättar man loss lapparna och tvättar dem separat efter användning.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons