Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-08-16, 15:36   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Byxor till rundnätt flicka

Hej,
Min dotter på 13 år är lite rundare i figuren än vad konfektionsskaparna tycker att hon ska vara. Det är jättesvårt att hitta långbyxor till henne som är snygga och bekväma. Vi brukar få köpa jättesäckiga modeller på killavdelningen eller dambyxor i storlek 44 som jag lägger upp varvid plagget förlorar proportionerna och inte alls faller som det var tänkt.
Eftersom jag inte är rutinerad på klädsömnad och dessutom alltid har fått bilden av att just byxor är det svåraste som finnas att sy så att de sitter bra har jag aldrig vågat mig på något hemmabygge. Jag tänker mig dock att om jag fick tag på ett bra grundmönster som verkligen passar hennes figur, så skulle även min flicka kunna ha fräcka modekläder i rätt färger och tyger. Har ni något tips på mönster till lite rundare barn/tonåringar? Hur gör ni?
Goda råd, någon?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 20:49   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Inte mönster, men...

Hej Lavendel!

Jag har inte några mönsterförslag, men jeans (och andra byxor) är lättare att sy än skjortor >puh<

Jag har sytt mina kläder själv sen tidigt 80-tal (dock inte på länge nu...) mest för att jag velat ha sånt som jag velat ha, inte sånt som modeindustrin velat att jag ska ha

Många skjortor, byxor och tröjor har det blivit. Jag gjorde så att jag ritade av sånt jag gillade (t ex Levis 501 på den tiden) och ändrade lite som jag ville ha dom. På köpet fick jag trådraka kläder i färger jag gillade. Behövde inte fålla om, eftersom jag fick dom lagom långa på en gång. Det tråkigaste jag vet är nämligen att ändra befintliga plagg

Hoppas du blev lite klokare och mindre rädd

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 21:05   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Tack!

Menar du verkligen att en skjorta är svårare? Jag har rena skräckminnen av byxorna som jag sydde i slöjden. De blev förfärliga! Jag trodde att civila människor inte kunde göra vettiga byxor, att man måste ha industrimaskiner och tillskärarutbildning för det.
Ja, nu känner jag mig mycket modigare.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 21:53   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Personligen tyckte jag att hela syslöjden i skolan var skräck! Allt skulle vara som "fröken" ville och man fick inte använda egna idéer... Jag sydde mina kläder redan då, men bara hemma

Det jobbiga med skjortor är speciellt alla knappar och knapphål... Det blir så tjatigt . Med byxor är det bara ett blixtlås och en knapp, eller om man vill göra det lite annorlunda Det jobbigaste att sy är hällorna och att jeanstyg fransar sig så lätt. Att tänka på är i vilken ordning man syr ihop, för att det ska vara enklast. Det kommer man på efter några par... En annan fördel med att sy egna jeans, är att man slipper alla nitar överallt. Min hud gillar dom inte särskilt...

Idag skulle det vara lättare att sy för min del, eftersom jag skaffat en overlock. Men jag hittade reajeans jag trivdes med för endast 79:- paret, så jag har inte lust att börja sy själv då...

Tillskärarutbildning... Nåja, jag har utbildat mig själv utan större hjälp av någon och det har gått bra! En del missar har jag gjort, men det är ju då man lär sig!

Lycka till! Hoppas tösen blir nöjd

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 10:21   #5
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Hej Eva! Här får du lite tips på byxor till din tjej.Låna boken "mönsterkonstruktion" eller något liknande på bibban, där står hur man gör personliga ändringar. Köp ett färdigt byxmönster som inte har för mycket detaljer, här kanske du måste köpa ett dammönster.Mät din dotter noga och välj storlek, rita av mönstret på mönsterpapper och rita in [COLOR=red]alla ändringslinjer[/COLOR] . Sedan är det ganska lätt att ändra benlängd, midjevidd mm.(Byxor och kjolar brukar man välja storlek efter höftvidd.)Sy gärna i tyg med stretch i sig, men tvätta det gärna innan du klipper till.
I sista Ottobre finns mönster på en highwater byxa i storlek 128-170cl och till dam c34-46 i vanlig längd. Lycka till med syendet,hälsn. Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 13:47   #6
Tygsamlaren Tygsamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 2
Anpassa favoritbyxorna

Hejsan! Du kan anpassa favoritbyxorna, men undvik fickor till en början. Tänk på att byxorna skall klippas trådraka. Du måset tyvärr klippa sönder dem i sömmarna.Vida byxor kortas under knät för att få boothleg kvar. Burda tidningarna brukar ha specialnummer med korta storlekar upp till 44-46. Fråga i tidningsbutiken. Om du skall sy i stretchtyg kolla att masinen har någon typ av overlocksöm och fålla med tvillingnål så spricker inte fållen upp.
Tygsamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons