Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-19, 19:32   #1
Miamaria Miamaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 2
Skillnaden på olika Brother-maskiner?

Jag ska köpa symaskin och hade från början tänkt mig en mekanisk Husqvarna Viking (typ Emerald 116). Men så läste jag Icakurirens test där den elektroniska Brother/DS 120 vann stort och fick på så vis idén att istället köpa en Brother. Nu har jag undersökt de olika modellerna och blir inte klok på vad som egentligen skiljer dem åt.

Jag behöver bara en enkel maskin, för lagningar och enklare sömnader. Alltså inte en massa olika sömmar, men vill att den ska vara stark, lättarbetad och hålla länge. Jag betalar hellre några tusen mer och att den blir min livs maskin, men jag har fått intrycket att dyrare maskiner bara erbjuder fler sömmar vilket jag ju inte är intresserad av.

Nu till mina frågor:
Jag har fått rådet att köpa en stark maskin, men vilken post i återförsäljarens egenskapslista talar om för mig om den är "stark"?

Vilka är skillnaderna mellan följande Brothermaskiner?

Brother/DS 120 (2895 kr)
Brother Innov-is 10A, NV-10A (3495 kr)
Brother NV-15 (3495 kr) Tycks ju vara identisk med ovanstående?
Brother Innov-is NV-20LE (4395 kr)
Brother Innov-ís 100 Prime Edition (6795 kr)

Den här sistnämda har ju "bara" 30 sömmar, vilket räcker mer än väl för mig, men jag undrar ändå vad det är man betalar de där extra tusenlapparna för. Någon som vet?
Miamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-19, 23:35   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jag har alltid trott att "en stark" maskin är liktydig med en stark symaskinsmotor...! (rätta mig gärna om jag tänker fel!)
Men, det är klart, det går säkert att hitta en maskin där motorn är stark och chassit har gjorts av papier maché, och därmed är maskinen inte alls så stark som motorn är.
Jag kan absolut ingenting om Brother-maskiner, många här på Sysidan talar gott om de. Men här kan du hitta manualerna och åtminstone läsa dig till vad som skiljer mellan maskinerna.
http://welcome.solutions.brother.com...&titleid=36#ds

En uppgift som jag inte hittar är precis det du frågar efter: styrkan!
Varför skriver inte tillverkarna in det under rubriken "Teknisk information"?

Oavsett vilken maskin du köper så se till att du har ordentligt med tillbehör som pressarfötter och spolar. Det kostar att köpa till detta i efterhand.

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 10:18   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
DS 120 har ganska många olika sömmar och ett bra pris. Hur det är att sy på maskinen vet jag inte.
NV 10 och NV 15 är i stort sett samma maskin. NV 15 är nyare och har fått ett skal, kanske kan det vara någon liten detalj som skiljer.
NV-10 har jag sytt endel på och det är en helt underbar maskin att sy på och superätt att begripa sig på. Den har också dom nyttosömmar som man behöver.Den har enstegsknapphål. Det innebär att du sätter i knappen i foten, drar med enspak och ställer in vilket knapphål du vill sy, och sedan är det bra att gasa och rulla med tummarna. Maskinen stannar mär knapphålet är klart och du har ett perfekt knapphål.
Den har och start knapp, så du kan sy utan pendal. Du reglerar hastigheten på en spak på maskinen.

NV-20 är storebro till NV 10:an (den nya modellen tror heter NV-25) har lite fler sömmar. NV-30 och NV-50 har ännu fler sömmar.

Inovis 100 prim känner jag inte till. När jag läser på verkar den ha extra bra ljus, automaskisk nål trädare och snabbspolning av undertråden och lite andra finesser.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 11:50   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
De här nya plastsymaskinerna kan vara mycket starka i stunden,men i och med att plastdelar används i dem, är slitaget mycket högre hos de och i det långa loppet är metallmaskinerna vinnaren.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 14:02   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Den bästa serien de gjort är DB2-7XX. Svinbra!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-21, 20:12   #6
Miamaria Miamaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 2
Tack för svaren!
Miamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons