Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-03-11, 12:14   #1
NorrlandsErika NorrlandsErika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 2
Kanta trikåplagg

jag håller på att sy upp några trikåplagg, vilket jag inte gjort så mkt tidigare, o jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig med hur jag ska göra när med kanterna. Jag har gjort kantband i samma tyg som själva plagget, men jag vet inte riktigt hur jag ska sy på dem för att det ska bli snyggt, o inte bli som "trattärmar". Några tips?
NorrlandsErika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-11, 14:38   #2
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej Erika,

Jag tycker att det bästa sättet att fålla plagg i trikå är med tvillingnål. Har Du provat det?
Med tvillingnål får man som två raka sömmar på rätsidan och sicksack på avigsidan, det gör att sömmen blir töjbar och inte går av och repar upp sig. Kolla in hur det ser ut på ett köpt plagg med sån söm.

MVH

Birgitta
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 07:38   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Fin kant men inte såkrångligt.

Jag tror att du vill ha samma kanter som i konfektionssytt plagg. Det är svårt att få en trikåsnedslå riktigt fin. Jag har 2 förslag.
1. klipp en ganska smal remsa av tyget i strechriktning (ej i trådriktning) något kortare en där den skall sitta. Vik den dubbel ,sy fast den dubbelvikt på rätsidan den skall vara lite sträckt.Vik ner den och sy en tvillingnålssöm från rätsidan. Du gör alltså lika dant som när du syr fast en mudd. Fast nu har du en smal remsa.
2.Klipp även nu en remsa i strechriktning.Även nu skall du hålla remsan lätt sträckt när du syr fast den. Lägg remsan räta mot räta utvikt i plaggets kant. Sy fast den följ t.ex pressarfotskanten (så bestämmer du hur bred remsan blir färdig). Vik nu remsan om kanten mot avig sidan. Sy med tvillingnål från rätsidan.Klipp bort överflödigt tyg på baksidan. Lycka till Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-01, 00:25   #4
NorrlandsErika NorrlandsErika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 2
hej! Tack så mycket för tipsen. Jag sydde med en tvillingnål, o det blev ungefär som jag tänkt mig. Just nu är jag mitt uppe i ett projekt där jag broderar ett självporträtt på frihand, så syandet får vänta lite.
NorrlandsErika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-30, 10:26   #5
Britt-Marie Britt-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 1
Tvillingnål!

Jag provade att sy med en tvillingnål igår för första gången, i elastiskt tyg.
(Det ska bli danskläder till min sjuåring)
Men resultatet blev inte som jag tänkt mig, utan i stället för sicksack på baksidan fick jag undertråden ganska rak och övertråden syntes för mycket på baksidan.
Jag har experimenterat lite med trådspänningen, men inte lyckats.
Har någon ett tips till mig.

Britt-Marie
Britt-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons