Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-17, 10:57   #16
Gunnell Gunnell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Ah du pratade om tån... Jag har enbart pratat om hälen!

När jag stickar tån då stickar jag ihop andra och tredje maskan på slutet av stickan - i främre maskbågen på vänster sticka. Och andra och tredje maskan från början - i bakre maskbågen på höger sticka.
Gunnell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 10:59   #17
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hoptagning för tån:
Sticka tills 3 m åtestår på första stickan, 2 r tills, 1 r,
På andra stickan: sticka 1 r, 1 öhpt.
Sticka tills 3 m återstår på 3:e stickan, 2 r tills 1 r,
På 4:e stickan: sticka 1 r 1 öhpt,
Upprepa dessa hoptagningar vartannat varv tills 8 m återstår.

öhpt= överdragshoptagning
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 11:02   #18
tesslan tesslan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Åh, tack så mycket för hjälpen allihop. Ska dra mig tillbaka och svära lite över stickningen och se om jag begripit något

Ylva
tesslan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 10:11   #19
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Njae (om tåhoptagningarna)

Jag brukar sticka ihop 2 sista maskorna på första stickan, sen två första maskorna på andra stickan.

Alltså, fyra maskor är inblandade och de minskas parvis, ett par på ena stickan, det andra paret på den andra stickan. Och så likadant på andra sidan foten.

(Sorry, missade att tråden fortsatte på sidan två...)

Tipsar lite. Ibland kan det bli lite glest vid ihoptagningarna trots att man spänner åt maskorna. Då kan man ta tråden som blir över när man är klar och väva in i glesheten.

Senast redigerad av Cessi den 2006-09-18 klockan 10:13.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 08:15   #20
Gunnell Gunnell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Om man stickar enl Aina Johanssons beskrivning slipper man håligheterna.
Gunnell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 15:23   #21
eli_dri82 eli_dri82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 70
hejsan..
jag är helt nybörjare, från noll och tänkte sticka raggsockar, och jag fattar ärligt talat ingenting, fick en beskrivning när jag köpte garn samt fyra stycket stickor, där står det en massa siffror och grejjer... typ: socka A: lägg med st 3 upp till 32 (34) 36 (36) 38 (40)/ 44 (46)/ 48 (48) m på 1:a och 4:e stickan och 8 (8) 9 (9) 9 (10) 12 (12)/ 14 (14)/ 16 (16) cm efter resåret byter man till strumpst 4 1/2 och slätst. alltså vad är dte för stickor?? jag förstår inte, när jag var yngre kunde jag sticka men nu är som allting borta och jag fattar ingenting.. hjälp? finns det inte bskrivning med bild på hur man gör?

haha nikunniga sitter säkert och tycker att jag är helt jävla blåst, men jag vill verkligen lära mig...
eli_dri82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 15:40   #22
Gunnell Gunnell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Strumpstickor är korta och har inget stopp i ena änden, så att man kan sticka runt. För att sticka sockar måste man ha FEM strumpstickor: fyra att ha maskorna på och en för att sticka med. Grovleken på stickorna beteckas som 1, 1½, 2½ osv precis som andra stickor och utifrån vilken tjockled det är på garnet, väljer man grovlek på stickorna.

Och så ett Kinesiskt ordspråk: det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!!

Så, fråga på du!
Gunnell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 15:42   #23
eli_dri82 eli_dri82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 70
fem stickor...

men hon som jobbade i affären jag köpte allt på sa att man endast ska ha fyra stickor... hrm...
eli_dri82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 15:54   #24
eli_dri82 eli_dri82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 70
förslag på bra bok?

någon kanske har förslag på någon bra bok om hur man stickar sockar?
eli_dri82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 16:34   #25
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
socka A: lägg med st 3 upp till 32 (34) 36 (36) 38 (40)/ 44 (46)/ 48 (48) m på 1:a och 4:e stickan och 8 (8) 9 (9) 9 (10) 12 (12)/ 14 (14)/ 16 (16) cm efter resåret byter man till strumpst 4 1/2 och slätst. alltså vad är dte för stickor??
32(34)36(38)40 osv...
Istället för att skriva hela beskrivningen om och om igen för varje storlek som man kan sticka så skriver man EN beskrivning och så anger man alla olika storleksalternativ på samma ställe.

Alltså: ska man sticka den minsta storleken på socka så lägger man upp 32 maskor. Ska man sticka en något större socka så tar man 34 maskor. Största storleken får man om man lägger upp 48 maskor.

Väljer man att sticka t ex fjärde minsta sockan så läser man alltid den fjärde siffran i sifferraddan (den andra som det är parentes om).

Sifferraddorna brukar alltid handla om maskor eller cm eller antal gånger man ska göra en förändring.

Stickor 4½ betyder att man använder stickor som har en diameter på 4½ mm. Använd gärna ett skjutmått för att mäta om du inte har så god ordning på stickorna (som jag önskade jag hade...)
Ofta har man lite tunnare stickor när man gör resår för att öka elasticiteten jämfört med slätstickningen.
(Hmm? Kanske det var här som affärsdamens "fyra" kommer från? Att resåren stickas på nr 4, alltså stickor 4mm tjocka.)


Kanske http://www.garnstudio.com/lang/se/sk...rikk_index.php
är den "stickbok" du önskar? Annars finns det säkerligen en bok som passar dig på biblioteket.


Stort lycka till!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 10:27   #26
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Citat:
tesslan skrev:
onödigt krångligt ja, jo tack. Tycker hela språket i stickbeskrivningar och virkbeskrivningar är helt galet. Vad är det för mening med en beskrivning man berhöver en parlör till för att kunna förstå? På tal om det finns det någon sån? Jag har fastnat igen på hoptagningen i hälen. Hur jag än gör så förstår jag inte hur 26 m ska bli 15 m. Det är helt ologiskt.

Kan någon förklara så ett litet barn förstår vad det här betyder. (Jag har 26 m.)

"Gör sedan följande hoptagningar: (från rätan) 15 rm, 2 m tills, 1 rm, vänd, 6 am 2 am tills, 1 am, vänd 7 rm, 2 rm tills, 1 rm, vänd och sticka en maska mer mellan varje hoptagn tills alla m är stickade och hoptagna."
Hejsan, jag stickar efter samma mönster och har problem med just den här delen. (Fast jag stickar med 24 maskor istället. Så jag ska sticka 13 maskor istället för 15, resten ser likadant ut. Vad jag inte förstår är, när ska man sticka de resterande 11 maskorna? För det står det inget om o mönstret...
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 10:55   #27
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Maria, du ska vända hela arbetet, sedan Du gjort en hoptagning och stickat 1 m,
Då vänder Du allt, lyfter den första m, sticka tills du ska göra en hoptagning igen. och vända.
Så stickar Du till alla maskor är slut
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 10:59   #28
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Nä, jag förstår inte det här mönstret...o tyvärr inte din förklaring heller...
så jag tänker testa med den här istället:
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=9&lang=se
"Hälavm:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-8-9 m på st, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över."

Då stickar man varvet ut innan man börjar på nästa, eller?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 11:51   #29
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du ska vända när Du gjort den hoptagningen. Inte sticka varvet ut, utan vända fast Du har maskor kvar
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 11:58   #30
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Men, de maskor som blir över, när ska man sticka dem?
Finns det inget sätt där man slipper sticka först ena sidan och sedan andra?
Något sätt där man kan ha kvar de 24 maskorna på samma sticka och ta in därifrån?

Senast redigerad av Sister_in_Black den 2006-10-29 klockan 12:16.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons