Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-11-26, 16:21   #1
Kia14 Kia14 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2015
Inlägg: 3
Symaskinsljud stör grannarna

Jag bor i lägenhet och syr vid köksbordet i köket. Jag syr inte efter 22 (kan hänt vid ett par tillfällen på en helg) och aldrig längre än en timme per gång. Nu har grannarna klagat på ljudet. Jag tycker det är jättetråkigt för att sy är min ventil, hobby och avkoppling. Det ger utlopp för min kreativitet och dessutom är det praktiskt eftersom jag syr kläder till mina barn.

Någon annan som varit med om samma sak?

Finns det något sätt att dämpa ljudet? Min symaskin har snart 20 år på nacken. Är moderna maskiner tystare?
Kia14 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 16:32   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Du kan prova att ställa maskinen på ett liggunderlag som är lite mjukt, det kan dämpa ljudet lite grand.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 17:45   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tråkigt.....Skumt att grannarna hör maskinen kan jag tycka, särskilt då äldre maskiner brukar vara tystare än nya, iaf de som är riktigt gamla då. Har frågat mina grannar under årens lopp och ingen har hört min vanliga symaskin eller overlock.

Säger annars som ulindh, ställ maskinen på ett "mjukt" tjockare underlag, sittunderlag, frigolitskiva eller nåt annat lämpligt. Att sy saktare dämpar oxå ljudet lite. Gör ren maskinen och byt nål....Smuts och sliten nål kan öka ljudnivån.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 20:20   #4
Kia14 Kia14 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2015
Inlägg: 3
Ska testa att ställa maskinen på något lämpligt och rengöra den. Jag tycker också att det är konstig att de störs av den, men dessa grannar hör nog till den känsligaste sortens. Jag tycker faktiskt inte den låter så förfärligt. Sonen har rummet intill och har aldrig blivit störd.
Kia14 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 21:10   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Tror inte att symaskinens ljud når grannen genom luften, utan det är bordets trä och golv -och väggens cement som gör att grannen får ljudet.

Lösningen är att skaffa två underlägg för varje fot av bordet, en sorts ljuddämpare.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons