Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-28, 08:19   #16
thuva68 thuva68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 78
Dessutom köpte jag en provdocka, vilket kändes son en förutsättning
thuva68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 08:54   #17
Syälva Syälva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 3
Citat:
thuva68 skrev: Visa inlägg
Sydde en sådan klänning (med draperad kjol) till min dotter till hennes bal, det går, man får ha mycket tyg, tålamod och tid!!!
hej tuva!
Vart hittade du beskrivning på hur man sydde draperad kjol?
Syälva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 11:51   #18
thuva68 thuva68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 78
jag har ett mönster, ska kolla vad det heter när jag kommer hem
thuva68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 00:11   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sy efter mönster är bra för då får man beskrivningar på hur man gör saker och ting. Klarar man inte av att sy efter mönster för att det är för svårt att följa då tycker jag att det är inte dags att ge sig in på at sy en komplicerad balklänning, men visst om man är envis, så...

Det man kan göra är att lägga till extra med sömsmån för t.ex. livdelen så du kan prova in.

Och allra viktigast:
SY ALLTID FÖRST I BILLIGT TYG!!!!!!!!!!! Då kan du dels öva och dels se vad som inte fungerar bra och ändrar för det riktiga tyget.

Sedan blev jag lite fundersam över när du sa att du inte har mycket pengar och sedan väljer en modell som kräver väldigt mycket tyg, och då blir det nästan dyrare att köpa tyg än att köpa en färdig klänning (hos någon billig ställe)

Men å andra sidan är faktiskt en sådan där kjol ganska förlåtande med alla puffar. Provdocka blir till stor hjälp om du inte kan få hjälp av någon som kan sy tillsammans med dig då hon kan nåla på dig direkt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 12:05   #20
thuva68 thuva68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 78
Om du inte hittat ngt mönster så sydde jag efter Mccalls 5321, den blev superfin
thuva68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 18:55   #21
Hellmér Hellmér är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 35
Vad spännande!

Jag sydde också min första klänning som en balklänning. Dock en ganska enkel model men den sitter perfekt och nu när jag använder den 6år senare får jag fortfarande kommentarer om hur fin den är! Ibland är det ganska bra att göra en enklare klänning just för att man får fler tillfällen att ha den och att den aldrig blir omodern. Jag måste hålla med ett tidigare påstående om att tyget kommer gå på väldigt mycket med en sådan kjol. Till min enkla klänning använde jag ca 6-7m av 110cm brett tyg.

Men tycker absolut att du ska prova på den avancerade kjolen i billigt tyg och se om det är möjligt. Får du inte ordning på det går det ju alltid att göra en enklare variant.

Kämpa på och tappa inte modet!
Hellmér är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 14:55   #22
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
små men mycket viktiga tips

Jag tycker du har fått jättebra tips av alla så jag har bara två små saker att tillägga som kommer att göra underverk för slutresultatet.

1. Byt symaskinsnål innan du börjar på klänningen. Kontrollera under resans gång så att den inte blivit uddstött. OM man syr en klänning med en uddstött nål så vår den ett lätt draperat utseende som inte går att pressa bort. Syns väldigt väl ibland på tex nobelfesten...
2. Pressa pressa pressa. För varje söm du syr är det lämpligt att ta en tur via strykbrädan. Sy aldrig över en söm som inte är pressad. Slutresultatet kliver upp ett snäpp genom att tänka på detta.

Så till sist. Vänta inte för länge med att starta ditt projekt så att du slipper känna tidspress.

Lycka till!
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, hjälp, nybörjare, sy själv, underkjol

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons