Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-10-07, 08:25   #16
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

För några år sedan broderade min syster mycket.

Då jag var ute och reste så brukade jag köpa brodergarn till henne. Ibland fanns det DMC garn och ibland fanns det andra sorter. Affärerna hade en tabell så man kunde se vilken färg som var samma i de båda garnsorterna. Priserna var under 3 kr dockan i bl.a. Ungern och Thailand

Enligt min syster var det ingen skillnad på kvaliteten.

En bra sida med bl.a. gratismönster är www.dittbroderi.com.
De har både internet butik och affär i Malmö. Vet att de tidigare hade låga priser jämfört med andra.

Kan dock inte se om de säljer garn över internet, men maila dem och fråga.


Swelogent har oxå bra priser, Här får dock bara företag handla,

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 10:04   #17
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej Tua,

Ja bra pris. ca 385 kr för hela.Bra att veta det finns. Alexia har rätt bra priser...

Blocket... Ja nice, men brukaren har inte råd med . Brukarens Förvaltare har bestämt att det ska vara högsta ca 500 kr för småsaker, bl.a. garner, nål, ringar, etc, och ca 200 kr för boken, ca 50-100 kr för förvaring.

På tanken med kvitto som det måste vara svenska o undvikas försvårat bl.a. överförmyndarnämndens krav.
Men Palpay som jag beställt massa småsaker på ebay med paypal betalmedel igår, o det fanns med valutakurser (pund o kr) på kvitto, så perfekt. Tack o lov. Om det står inte nånstans, blir det mkt jobbigt med ekonomiska redovisningen. Allting måste vara silver fat o lämna till förvaltare... grrr...

Överförmyndarnämnden ogillar bankomatkortet som används betalningsmedel på affärer eller beställa på interent. Knäppt.

Godman och förvaltare är helt olika från varandra, dvs.
Godman är mkt lättare med att komma överens etc... mer passiv typ.
Förvaltaren som det gör meråt att bestämma o styra över brukarens ekonomiska, o ta över egendom helt. Brukaren kan inte beställa via internet eller ta ett lån, för brukarens personnummer är spärrat för gött. Det är nåt grymt mer än godman.

så det är ett ex fall att jag var tvungen att sköta hela broderigrejen åt brukaren. Trots brukaren är självständig.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 10:16   #18
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
albasmormor skrev: Visa inlägg
Hej

För några år sedan broderade min syster mycket.

Då jag var ute och reste så brukade jag köpa brodergarn till henne. Ibland fanns det DMC garn och ibland fanns det andra sorter. Affärerna hade en tabell så man kunde se vilken färg som var samma i de båda garnsorterna. Priserna var under 3 kr dockan i bl.a. Ungern och Thailand

Enligt min syster var det ingen skillnad på kvaliteten.

En bra sida med bl.a. gratismönster är www.dittbroderi.com.
De har både internet butik och affär i Malmö. Vet att de tidigare hade låga priser jämfört med andra.

Kan dock inte se om de säljer garn över internet, men maila dem och fråga.


Swelogent har oxå bra priser, Här får dock bara företag handla,

Lycka till
Hej Anette!

Tack för tips där med företaget Swelogent! Det kan vi personal beställa, om chefen går på med.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 17:53   #19
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
QUICK post hit!

Jag beställde grejer åt brukaren i måndags och tisdags, fick dom hemma idag.
O jag beställde till mig själv också. Oslagbara priser... sybehör till maskinen o de andra alltså, inte handbroderi.
Många symaskinnål. 10 pkt Schmitz o kostar ca 50 kr.

O jag provade att sy med Rolled Hem Foot... Bevämligt Jag syr fodral till nål... ca 10x20 cm... Många synål o hantverknål i en fodral.
Bilden ska komma...


Jag skulle aldrig handla mer svenska dyyyyra småsaker länge nu.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:07   #20
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Lite OT Addes: men "brukare" är inte så bra ordval i just detta sammanhang. När man använder ordet brukare så handlar det ofta om någon form av "missbrukare" - droger, alkohol eller liknande.
Om det är det engelska ordet "user" du tänker på så är "användare" ett bättre ord. Bara ett litet tips alltså.

Man skulle väl kunna tänka sig att använda ordet "brodör/en" eller "brodös/en" också! Det låter ju ännu trevligare än "användare".
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:20   #21
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Mitt inlägg blir också OT nu men; brukare är väl bara en synonym till vårdtagare i det här fallet?

Ni får rätta mig ni som vet mer om det här om jag har fel men jag trodde att det var vanligt att man använde ordet brukare innom vården (även för dem som inte missbrukar, det hanlar väl istället om att man brukar vården). Det finns ju många olika ord i olika brancher men de beskriver alla om samma sak, patient, brukare, kund, vårdtagare o.s.v.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 20:16   #22
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
hejsan!

Ja det är helt ok.. men nice att fråg, o jag kan berätta lite mer..

Vi använde ordet: Boende, för det är så de som bor på en gruppbostad som de kan bo i hela livet till döden. Det låter rimligare att kalla boende, tom "hyresgäster" också.
Oavsett om de är riktigt psyke eller gravt utvecklingsstörda. Det är på grund av att de bor på GRUPPBOSTADEN.

Om man kallar "patient" då gäller det meråt psykiatriska vård. Sk. "pendla" mellan hemma o öppen psyk.vård, men däremot "brukare" gäller sluten vård.

vårdtagare är samma sak som boende eller brukare. Det har inte betydelse. Men ordet låter lite negativt när t.ex. jag skulle säga åt dom: Du vårdtagare kommer och pratar med mig nu.

Boende o brukare är schöne ord.

"Brukare" ordet är mer neutralt, och det är pga de är inom psykiatriska handikappsomsorg. Obotbara psykiska sjukdomar.

ett par boende som är "psykopater" (saknar empati),
och de har schizofreni med autistiskt tillstånd, svåra Multipersonlighetsstörningar (5 personer i personen, och 8 personer i personen). De är medfödda, och gravt språkbristfälligheter.

Det finns två begrepp: psykisk sjuk eller psykiskt handikapp
"Sjuk" som kan botas o förbättras o ha förmåga med att bearbeta för sig själv typ.
"Handikapp" som kan aldrig bli frisk eller är obotbara typ. Det är en allvarligare form.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 20:20   #23
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
bilder...

jag använde av gammal tygbit, o provade med om det går... så gick det bra...

Det är bara skojs skull att sy.. när jag har tråkigt hemma
Bifogade bilder
   
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 21:51   #24
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Addes: jag håller just på att städa min sy- och scrapbooking hörna och hittade en påse jag helt glömt bort. Påsen innehöll lite blandade sytillbehör som jag fick när min mormor flyttade till servicebostad. Jag såg nu att det fanns några mindre påsar med olika broderigarner (kanske märkgarn också), DMC, Almedahls och en massa andra tillverkare. Blandade färger men mest gult, grönt och blått. Hittade även på påse med blandat lin-garn.

Om du skickar mig din adress så skänker jag gärna dessa garner då jag tror att de kommer till bättre nytta på i gruppbostaden hos brukaren/hyresgästen/brodören/brodösen.

Jag handlar en del på Tradera och har fått någon försändelse där portot inte blivit stämplat så jag skickar i ett sådant kuvert så du behöver inte heller betala något porto.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 04:02   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är härligt när personal är engagerade och försöker se till att personen/brukaren trivs bra.

Jag kan tyvärr inte ge så mycket tips eftersom jag inte broderar så mycket för hand. Men jag har i alla fall hittat några fina gamla böcker på loppisar eller second hand, båda bunden sömsätt (typ korsstygn, räkna tråd i tyget) eller fri brodering, har jag hittat. Jag köper böckerna för att titta i och bli inspirerad även om jag inte broderar så mkt. Och secondhand brukar ha låg pris så man kan köpa billigt. Loppis blir förstås svårt med kvitton, men de flesta secondhand kan skriva kvitto. Man kan också köpa tillbehör. Bågar, tyger, nålar, tråd/garner, ja man kan hitta mycket för billig penning. Det beror förstås på secondhandsbutik i fråga. Nu är det förstås Stockholm du bor i, men för göteborgare är Reningsborg i Västra Frölunda bra ställe om man vill hitta sybehör/handarbete. (så tipset går till nyfikna göteborgare alltså, haha)

Och jag är så nyfiken över vad personen gjort, men det går självklart inte så bra att posta pga anonymiteten så det respekterar jag. Jag kan förstå att det blir vackert! Det är ofta så med hängivna människor som "gräver sig ner" i intresset.

Senast redigerad av ichigo den 2008-10-12 klockan 04:04.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 13:56   #26
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja jag kan gå runt de butikerna i sthlm när det passar på. Det är ju fritid.

småsummor kan använda fickpengar utan kvitto, så det går bra också, men om brukare medger själv, annars inget. Det kan hända att brukaren vägrar helt. Annars kvittens, för hand.

Ja förstår det. Man får inte visa brukarens saker eller visa själv för de andra. Brukaren fixar själv helt, med vissa personalstöd. Personal får inte "försöka" eller uppmuntra att visa fram. Helt neutralt som man måste spela roll.

Samma sak hände det när jag jobbade på en sluten psykiatrisk vård där fanns en patient som überduktig på teckningar o målningar. Jag ville köpa eller få dom o hänga upp tavlor hemma.. Helt vackra o fina o bisarra avbilderna.. Patienten var schizofreni. Den andra personen var "målare" och den ena personen var vanlig som kan inte måla...
Jag frågade avdelningschefen om jag får dom... Chefen sa: Nej man får inte ta eller köpa tavlor från "mina" patienter...

Men när patienten blev utskriven då fick jag de Jag var tvungen att vänta på patientens utskrivning i 8 månader o sen fördöjningar ett par ggr, blev det ett år o 4-5 månader!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 15:36   #27
Broderibruden Broderibruden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Gå gärna in på min hemsida!

Jag har enbart gratismönster med många motiv. Kika gärna in:

http://broderibruden.no-ip.com
Broderibruden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 07:38   #28
Jiggan Jiggan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 1
Broderi

Hej! ett tips är att du vänder dig till Täcklebo Broderiakademi i Sthlm.
Här kommer en adress till Sthlm söder, men det finns 6 avd till runt Sthlm. barbroli@telia.com. Lycka till med broderiet det är inte så svårt.
Jiggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons