Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-04, 17:44   #1
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Könsneutrala färger

Jag har precis fått veta att jag ska bli faster i januari.

Jag vill göra något som en present till bäbisen. En lappfilt eller en sparkdräkt eller något. Tips mottages gärna!

Problemet är att inte veta om det blir en pojke eller flicka. Vill gärna att någon detalj lätt kan bytas ut till en passande färg, men basen är neutral.Eller har ni förslag på en färg som känns könsneutral?
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 18:07   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Grönt och gult, kanske lila är väl det som känns neutralast tycker jag.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 18:39   #3
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Alla färger är könsneutra.

Det finns studier på det. Av de barn som tror att de utan värdering får välja fritt finns det inget signifikant uttryck för att flickor skulle föredra tex rosa framför blått.Små barn tycker även om glitter.
Faktum är att rött lila och rosa är färger som är populaära hos barn oavsett kön troligen för att de är varmare och upplevs intensiva och starka.
Det finns en svensk studie bland många andra som även visar hur olika det är med atityder från omvärlden beroende på färgen på barnets kläder!? Vilket i min värld känns riktigt läskigt.
Det känns även helt normalt för mig att ha blå kläder och maken har rosa skjortor och lila lamullströjor.

//
BUP tanten
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 19:14   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag brukar faktiskt ge bort kläder i svart och vitt och för länge sen läste jag någonstans att kontrasterna mellan just svart och vitt befrämjade intelligensen hos spädbarn, jag har inte ifrågasatt detta då det stämde bra in på vad jag sysslade med.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 19:19   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag tycker att rött är könsneutralt. Glad och fin färg dessutom, tycker jag!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 08:48   #6
jennybroman jennybroman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 66
Just nu är ju modet lite sailorinspirerat, så jag hade satsat på rött och blått i kombination, ex en rödvitmönstrad body med blåa kantband.
jennybroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 18:32   #7
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag brukar faktiskt ge bort kläder i svart och vitt och för länge sen läste jag någonstans att kontrasterna mellan just svart och vitt befrämjade intelligensen hos spädbarn, jag har inte ifrågasatt detta då det stämde bra in på vad jag sysslade med.
Jag har hört samma sak - svart, vitt och rött är de första färger som små barn uppfattar tydligen. Men man kanske inte vill ha allt i de färgerna - kan vara bra till ett lektäcke kanske där bebisen kan ligga och upptäcka färger och former. Kläder skulle jag nog välja lite pastelliga gula och gröna kombinerat med en ljus beige.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 18:41   #8
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Citat:
FannyN skrev: Visa inlägg
Det finns studier på det. Av de barn som tror att de utan värdering får välja fritt finns det inget signifikant uttryck för att flickor skulle föredra tex rosa framför blått.Små barn tycker även om glitter.
Faktum är att rött lila och rosa är färger som är populaära hos barn oavsett kön troligen för att de är varmare och upplevs intensiva och starka.
Det finns en svensk studie bland många andra som även visar hur olika det är med atityder från omvärlden beroende på färgen på barnets kläder!? Vilket i min värld känns riktigt läskigt.
Det känns även helt normalt för mig att ha blå kläder och maken har rosa skjortor och lila lamullströjor.

//
BUP tanten
Bra skrivet!
Ibland blir sonen tagen för flicka av en så enkel sak som att han har sin rosa favoritmössa med hjärtan. Då tänker jag "jaha, så bra, då får han "flickbemötande" en stund och det är bara bra!".
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 19:29   #9
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
OBS! Detta är inte menat att bli en diskussion om huruvida pojkar kan ha rosa och flickor blått!

Just nu lutar det åt en vadderad lekfilt att ha på golvet. I form av ett lapptäcke. Blir en svart kant och svarta och vita rutor, med några av rutorna i färg.

Funderade på att sätta lite figurer på vissa rutor men vet inte vilka figurer det ska vara. Förslag?
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 22:20   #10
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Lösningen!

Nu har jag kommit på lösningen! Mamman älskar allt som är rosa så det blir lite som en mosaik i tyg med Nasse på. Tur jag börjar i tid!
Bifogade bilder
 
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 09:04   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jättefin! Jag håller med dem som skriver om bemötande av pojkar/flickor ovan, och lite glad kan man ju i alla fall bli när det finns rosa "pojkar" som Nasse att ta till. Det är förresten tråkigt, tycker jag, att det ofta är så svårt att använda flickfigurer på "pojksaker" (det finns "flickkläder" med Lille Skutt, men inte "pojkkläder" med Nina Kanin), men även där finns ju undantag som lyckats ta sig igenom. Po t.ex. i teletubbies, verkar vara en favorit bland såväl pojkar som flickor.

Och jag ber om ursäkt för utläggningen. Jag förstår att det inte var det här tråden skulle handla om. Egentligen ville jag bara säga att "mosaiken" var fin!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 09:06   #12
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jo, och så ville jag lägga till också, att svart och gult är den färgkombination som allra bäst uppfattas av små barn. Ändå är det sällan man ser småbarnssaker i de färgerna. Vi fick leta ett bra tag innan vi hittade en lämplig mjukisgeting till vår Mika.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons