Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-12, 18:33   #1
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Smalare midja med korsetter och annat

Nice att läsa...

Nu kom på en sak om min farmor som levde under ca 1870 till 1960 talet (hon gick bort i USA på 60 talet alltså)

Jag har sett massa bilder på henne och två filmer från 1930 talet i Tyskland och St Petersburg under tsartiden runt 1900, fram till 1917.

Men... min farsa berättade för mig om henne, bl.a. hon har getingsmedja och (minns inte om det stämmer för han berättade om det för 20 år sen, sista gången iaf) två revben varje sida togs bort. Det blev fint figur. Otroligt och jag har jättesvårt att föreställa mig att hon var min farmor som var överklassdam hur hon klädde sig på bilderna.. det känns som att komma direkt från en film.

En fråga är.. Stämmer det helt att man opererade bort revben på 1900 talet?

(känns ibland att jag borde skriva biografi om henne och min farsfamilj... )
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 18:55   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Korsetten, den riktiga, dog ju ut lagom till skottet i Sarajevo. Fram till dess hade kvinnor smal midja men det var av födsel och ohejdad vana; man snörde åt flickebarnen från späd ålder.
Jag vet inte när smala midjan kom tillbaka med det var ju inga korsetter av det slag vi syr det handlade om utan, i så fall, gräsliga spandexgrejor.
Om kvinnor plockade bort ett revben eller två är en annan fråga, men Jane Fonda lär ju ha opererat sig.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 03:38   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har läst lite om det och det verkar vara lite myt över det, tyvärr. Förr i tiden ville man inte gärna operera sig pga att dödligheten och riskerna var höga. Men man kunde få getingmidja ändå, och det var "lättare" förr då de började att "träna" direkt som barn med korsetter så kroppen växte till den formen. Har du sett bilder på dagens "extrema" korsettanvändare, de har inte opererat bort några revben, men ändå kan ha jättesmal midja. Det är frågan om mkt långsam och envis träning, kan ta årtal. Byta ut korsett till mindre midja när kroppen vant sig vid korsett.

Jag läste också att världrekordshållaren Ethel hade 33 cm, och hon tränade i 10 år för att nå dit. Extremt litet! Håll måttband till 33 cm så ser du.

Men man vet ju aldrig, kanske fanns det några som opererade sig trots allt. Moderna människor kanske, många opererar sig nu för tiden, så varför inte ett par revben också...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 09:49   #4
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Uhmm ok.. kanske minns fel. anar inte. Jag skulle fråga farsa eller farsas systrar.

Nästan varje gång jag träffar dom då brukar de berätta massa historier om våra släktingar. de är rätt gamla, över 70 år, många gick bort, kvar bara 4 idag. Det känns så att det är mycket värdefullt information o historier som jag har aldrig hört.... Hoppas inte att de blir senila eller demente bara innan jag hann få allt historier

Men jag undrar hur farmor överlevde... samt på tanken med getingsmedja... för hon födde 14 barn juh, o de 14 alla överlevde vid födelsen. (Först man dog år 1935, o gifte med en ny man från USA)
Är det extremt tursamt eller vad? Eller tack vare massa pengar så fick hon det bäst behandling?
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 09:54   #5
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag läste också att världrekordshållaren Ethel hade 33 cm, och hon tränade i 10 år för att nå dit. Extremt litet! Håll måttband till 33 cm så ser du.
ja jag med, läste.. o det finns på internet. Jag tycker att det är rätt ful. "Jättestor nedre mage" som formerade pga getingsmedja.

konstigt... jag har sett bilder på henne(=farmor) som står rakt och fotot ifrån sidan av kroppen, o det var nästan "platt" i magen o jättestor bröst, så blev det extremt S-schuelett... men snyggt där med rakt i magen, än Ethel.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 14:49   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, Ethel och de andra är inte så fina tycker jag också... Ser groteskt ut.

Damer från förr i tiden såg finare ut. Det såg mer jämnt ut. Dåtidens korsetter är gjorda för att det ska se jämnt och fint ut med kläder på. Dagens extremkorsetter är gjorda för att man ska få smal midja men inte få fin silhuett med kläder över.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 20:56   #7
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Tycker definitivt att Adde borde skriva en släktkrönika! Jodå, man opererade bort revben för smalare midja. Det finns en hel del skrivet om skönhetsoperationer i äldre tid. En hel del medicinhistoriker ägnar sig åt forskningsområdet. Kan kolla upp lite och återkomma.
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 21:48   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du kan komma tillbaka med konkreta bevis och inte bara "prat" så vore det väldigt intressant!

Man kan läsa mer här:
http://www.snopes.com/horrors/vanities/ribs.asp

Här visas ett sätt att fettsuga för att få smalare midja.
http://www.bringoutyourbest.com/inde...ew.view&id=259
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 22:38   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Nu är det här knappast en kosrettdiskussion, och borde inte ligga här.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 06:08   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har plockat ut de inlägg som rörde Addes lilla avstickare från huvudämnet till en egen tråd. Då det fortfarande rör midjereduktion delvis med hjälp av korsetter så har jag låtit den ligga kvar här. Har ni synpunkter på rubrik eller vilket forum tråden ligger i får ni gärna säga till så kan jag fixa till det.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 11:38   #11
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Nej då, inte bara "prat". Jag har för mig att det finns något skrivet om ämnet i en bok som heter "feminism and the body" plus en annan som jag inte minns namnet på. Men jag ska som sagt researcha!
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 20:08   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Låter bra, du får gärna undersöka!

Jag har försökt läsa lite om det här, och kommit fram till att det mest är prat. Att det är folk som säger sådant för att göra modet till någonting dåligt, speciellt i slutet av timglasfigurens mode, av reformisterna.

Ungefär samma sak som läkare på den tiden som skyller på korsetter för lite ALLT möjligt. Minns inga detaljer nu, men ungefär i den här stilen: om du har ont i lilltån så är det korsettens fel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 09:28   #13
Cathay Cathay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
Det är min uppfattning också. Ofta har jag märkt att de som påstår att man opererade bort revben har samma källa. Vill man framställa korsetter och mode som något hemskt och farligt går det alltid att hitta någon enstaka (kvasi-) undersökning som pekar på just detta. Som i alla vetenskaper vill jag påstå.

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Låter bra, du får gärna undersöka!

Jag har försökt läsa lite om det här, och kommit fram till att det mest är prat. Att det är folk som säger sådant för att göra modet till någonting dåligt, speciellt i slutet av timglasfigurens mode, av reformisterna.

Ungefär samma sak som läkare på den tiden som skyller på korsetter för lite ALLT möjligt. Minns inga detaljer nu, men ungefär i den här stilen: om du har ont i lilltån så är det korsettens fel.
Cathay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 10:22   #14
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
idafina skrev: Visa inlägg
Tycker definitivt att Adde borde skriva en släktkrönika! Jodå, man opererade bort revben för smalare midja. Det finns en hel del skrivet om skönhetsoperationer i äldre tid. En hel del medicinhistoriker ägnar sig åt forskningsområdet. Kan kolla upp lite och återkomma.
Ja min farsas syster jobbar på det, hon sa att hon hunnit skriva om släktingar, ca 150 sidor som är renskrivna, men det finns massa ökänd historier bl.a. omarbeta o utforska. För mina släktingar är rätt utsprida överallt i Europa så försvårar det henne att samla in info.

Jag skulle göra det när jag blir äldre, men min svenska är inte perfekt

Jag kollade upp getingsmedja - historier över internet, men hittade inte bra ännu...
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 10:34   #15
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Cathay skrev: Visa inlägg
Det är min uppfattning också. Ofta har jag märkt att de som påstår att man opererade bort revben har samma källa. Vill man framställa korsetter och mode som något hemskt och farligt går det alltid att hitta någon enstaka (kvasi-) undersökning som pekar på just detta. Som i alla vetenskaper vill jag påstå.
Ja jag vill veta också, om det är sant eller falsk. Men jag läste där länkar, så det sägs att det är falsk, o hög dödlighet...
Men bäst så att jag ska fråga farsa/systrar. Systrar vet bäst
För de brukade bada bastun eller spa tillsammans.

Jo, de varit i Istanbul - reste med expresståget från St Peterburg till Istanbul och från Istanbul till Wien. Farsa har dagböcker om det, har över 40 st. Så de varit på hammam (= världens berömda turkiskt bastubad). Då måste systrar ha sett farmor naken

De hade bra språkkunnigheter. Min farfar kunde över 12 språk, farmor 8 språk. Så eftersom de hade lättare att resa runt i Europa utan problem med kommunikation.
Dagböcker skrevs av dom så blandade språk, en del polska, ungerska, latin, grekiska... Jag kan inte språk
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons