Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-04-13, 14:03   #1
aprikosen aprikosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 6
Köptips Janome: Digital DXL603 eller elektronisk SMD 6125QC

Hej, jag har blivit sugen på Janome och särskilt eftersom det ser ut att gå att köpa billigt och smidigt från England. (Sewing Machines Direct. Jag skulle gärna stötta lokala säljare, men jag jobbar bara halvtid och prisskillnaden är stor!)

Kan någon ge mig råd om den stora skillnaden mellan elektronisk och digital? Är det skillnad, eller bara olika sätt att kalla det?!

Jag lutar åt att välja antingen digital Janome DXL 603 (med extra quilt-tillbehör) eller elektronisk Janome SMD 6125QC. Ingen av dem finns förresten i Sverige vad jag vet. Nån som använder dem?

Den stora skillnaden verkar vara vikten! Digital är lättare. Stämmer det? I övrigt verkar de ha samma funktioner, så varför välja det ena eller andra?

Nån skrev förresten att digitala är dyrare att reparera, nån som vet mer?

Okej just denna digitala har också 60 sömmar istället för den elektroniskas 25, men jag kommer inte använda ens hälften av dem. Vill bara ha en rejäl, stark, pålitlig, lättarbetat maskin med massa bra funktioner.



(Har också tittat på Janome SMD 3000, Janome CXL301, Janome XL601, Janome DC 2030, som alla är lite billigare, men de saknar justerbart pressarfotstryck och det vill man väl ha nuförtiden?)


Vilken djungel!
aprikosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 18:46   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Får nog göra dig besviken.....Om det inte ändrats då, men SMD får inte sälja janome maskiner till Sverige.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 20:18   #3
aprikosen aprikosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 6
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Får nog göra dig besviken.....Om det inte ändrats då, men SMD får inte sälja janome maskiner till Sverige.
Ja, jag har läst äldre trådar om det. Men på deras sajt nämns Sverige som ett land de levererar till, gratis dessutom! Så jag hoppas verkligen det är aktuella uppgifter.
http://www.sewingmachines.co.uk/delivery.htm

Jag måste bara komma på om jag ska ha en mekanisk, elektrisk eller digital... Vill ha en modern, tyst, smidig maskin av bra kvalitet som inte kräver dyra reparationer. Gärna digital, men inte om de är sämre och dyrare att reparera än mekaniska/elektriska.
aprikosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 18:38   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kollade med Russel idag, och nej dom skickar inte Janome och Elna maskiner till Sverige och det är fortf janome som stoppar.

Att Sverige står med som leveransland är ju inte så konstigt, då dom säljer flera andra märken än Janome.

Kan rekommendera Brothers maskiner istället, mycket nöjd med bägge mina.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 18:56   #5
aprikosen aprikosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 6
Ja, jag skulle just skriva att jag också fått svar därifrån att de gärna levererar, allt utom Janome och Elna. Suck. Den maskin jag vill ha finns inte ens i Sverige.
aprikosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 19:05   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det är surt, har själv varit sugen på en Elna coverlock men blev inget med det. Kanske köper jag en om jag åker över till England i sommar, borde gå som handbagage.
Brother har annars bra maskiner, lättanvända oxå. Kika lite på dom så kanske du hittar en bra ersättare.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
6125qc, digital, dxl603, elektronisk, janome

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons