Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-26, 18:03   #1
Christina1 Christina1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 37
Tvillingnål och stretchtyg

hej!

Jag har börjat sy mycket i stretchtyger och har tyvärr ingen coverlock utan fållar med tvillingnål på den vanliga maskinen. Jag har läst mig till att flera har problem, men inte hittat någon lösning på mitt. Jag tycker att tyget drar ihop sig mellan de två sömmarna. Verkar som undertråden drar ihop för hårt och sömmen blir inte riktigt platt.

Vad gör jag för fel tror ni? Jag har ställt in på stretchtyg och har stretchnål och dessutom en ny tvillingnål.
Christina1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 22:43   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vad har du för maskin? Kan du ändra undertrådsspänningen på den?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 12:34   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag har provat lite och ser ungefär samma sak.
Är tyget mjukt och pressarfotstrycket "högt" så trycks det elastiska tyget ut och när man sedan tar bort trycket så dras det ihop. Det bildar en liten bulle mellan sömmarna. Jag har inte testat varianter av pressarfotstryck särskilt systematiskt så jag vet inte hur olika tyger och tryck samverkar tillsammans med undertrådsspänningen. Det får man prova ut från fall till fall tills man blir nöjd.
Undertrådsspänningen har jag minskat till nästan ingenting och det är naturligtvis inte bra men visst blir det en mindre upphöjning mellan sömmarna. Omvänt, drar man åt kan man få en riktig effektsöm.
Jag har använt 4.0-nålar och möjligen skulle ännu bredare nålar kunna ge en flackare "bulle" mellan sömmarna men jag har inte testat det då jag inte har någon sådan nål. Det ska väl finnas både 2.0 och 6.0 nålar (är alltså avståndet mellan nålarna i mm har jag förstått).
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 16:54   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan ju fålla med andra sömmar också, tex flerdubbel sicksack, elastisk söm våffelsöm fungerar också utmärkt att fålla med. Testa vad som blir snyggast i just det tyget du håller på med. I vissar tyger fungerar tvillingnålen bra i andra inte.
När det gäller elastiska tyger måste man hela tiden testa varje tyg vilken söm som blir bäst. Det finns inga standar svar på vilken söm som blir bäst.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 18:40   #5
Christina1 Christina1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 37
Hej!
Jag har en Husqvarna Sapphire 875 och upptäcker först nu att trådspänningen inte kan justeras. Jag köpte i och för sig maskinen för att den syr så snyggt utan att behöva ställas in men trodde det fanns knapp att justera om man ville. Hittar ingen sådan.
Christina1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 20:39   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Undertrådens spänning går säkert att ställa in om man lyfter ur spolkorgen. Skriv upp hur mycket du justerar och vilket håll så att du kan ställa tillbaka när du är färdig med tvillingsömmen.

En del köper flera uppsättningar spolkorgar för att enkelt kunna växla mellan olika undertrådspänningar.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 09:31   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
Christina1 skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag har en Husqvarna Sapphire 875 och upptäcker först nu att trådspänningen inte kan justeras. Jag köpte i och för sig maskinen för att den syr så snyggt utan att behöva ställas in men trodde det fanns knapp att justera om man ville. Hittar ingen sådan.
Trådspänningen justerar du genom att gå till inställningsmenyn. Där väljer du trådspänning och justerar med höger/vänster-pilarna. Ändringen påverkar bara den söm du har valt.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 02:52   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lossa på undertrådens spänning, löser problemet med bulle då.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 21:22   #9
Christina1 Christina1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 37
Är det så man ska göra! Tack ska pröva så fort jag har tid.Återkommer med rapport hur det fungerar.
Christina1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 20:23   #10
Christina1 Christina1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 37
Mitt tyg var oerhört stretchigt och det blev till slut våffelsöm som blev bäst. Vågade inte ändra på spolkorgen utan ska köpa en till och testa tvillingsöm med ändrad spänning på undertråden. Tack för tipsen.

Senast redigerad av Christina1 den 2013-03-09 klockan 20:34.
Christina1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons